kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی در‌باره «اندیشه اسلامی و تحول علوم انسانی»، «شأن و جایگاه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در کشور» و نیز موضوعات متنوع دیگر چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
 
 
 
 
«تاریخ و هنرنمایی غیرت دینی» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیر مسئول با اشاره به حساس بودن ملت ایران به مبانی و ارزش‌های دینی از آن به‌عنوان موتور محرک یاد کرده و گفته است: 
غیرت‌مندی، احساس مسئولیت دینی و حساس بودن به مبانی و ارزش‌های دینی پیشران و موتور محرک ملت ما در بزنگاه‌ها و مقاطع مختلف تاریخی بوده و به یمن همین خصوصیات برجسته روحی، آن را از شر رژیم طاغوتی، ستم داخلی، سلطه خارجی و توطئه‌های گوناگون رهانده و به غارت و چپاولگری آنان پایان داده است. ایام اللهی همچون قیام تنباکو به رهبری میرزای شیرازی، قیام سی‌تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی، نهضت 15 خرداد 1342 و قیام‌های 19دی قم و 29 بهمن تبریز در سال 1356، 23 تیر 1378، 9 دی 1388 و تشییع چند ده میلیونی حاج قاسم سلیمانی برخی از مصادیق روشن غیرت‌مندی ملت ماست. 
دکتر اصلانی در ادامه افزوده است: تاریخ باید خون‌گریه کند که گسست میان امت و امام، از دل قرن‌ها دسیسه و توطئه و خیانت و سکوت و بی‌تفاوتی در مکان‌های «با سقف»! و بی‌سقف سر برآورد و چه فرصت‌هایی را سوزاند؛ برای تداوم‌بخشی به این گسست، چه زندان‌ها وتبعیدها و رنج‌ها، چه مسمومیت‌ها و شهادت‌ها و چه خون‌های پاک بر خاک ریخته شده در جامعه اسلامی را، تاریخ شاهد بوده است. تاریخ نشان داده که کارآمدی و اقتدار معطوف به هدف، نتیجه پیوند امام و امت است. همچنانکه نخ بدون سوزن و سوزن بدون نخ حاصلی ندارد، امت بدون امام سرگردان است و امام بدون امت ناتوان. امام به امت جهت‌ می‌دهد و امت به امام قدرت. در نبود چنین پیوندی، قدرت بی‌هدف و هدف بی‌قدرت کارکرد خود را از دست‌ می‌دهند.
«اندیشه اسلامی، تحول علوم انسانی و باز‌سازی ساختارهای فرهنگی» عنوان نخستین گفت‌وگو با آیت‌الله محمود رجبی است که در بخشی از آن چنین گفته است: تحول در عوم انسانی از دو منظر باید رخ دهد: نخست مبانی علوم انسانی رایج که نیازمند تصحیح و تکمیل و ارتقا و تحول است. این بخش از سنخ مباحث عقلی است و بیشتر صبغه فلسفی دارد، هرچند از آیات و روایات نیز بسیاری از آنها قابل استخراج و استنباط است. دوم تحول در مسائل علوم انسانی، که لازم است از منبع و روش وحیانی در کنار عقل و تجربه بهره برد.
«شورا با جوانان نخبه بدون واسطه دیدار کند» عنوان گفت‌وگو با دکتر مهدی گلشنی است که در بخشی از آن گفته است: اگر شورا احساس می‌کند که جوانان نخبه ما نسبت به آینده نگران هستند و دغدغه رفع آن را دارد، افراد شورا با این جوانان نخبه بدون واسطه دیدار کنند و دغدغه‌های ایشان نسبت به آینده را از زبان خودشان بشنوند و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کند.
«شأن شورا؛ جایگاه قرار گاهی» عنوان گفت‌وگوی بعدی با حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی است که با اشاره به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: آن‌چه امروزه خود شورا به‌عنوان یک خلأ بنیادین به آن رسیده این است که جایگاه قرار‏گاهی ندارد و وقتی خلأ چنین جایگاهی برای شورا به نوعی مشهود است عملاً تولید اسناد، کار آمد نخواهد بود و سندنویسی و مصوبه‌‌سازی در شورا، تأثیر زیادی بر تحولات فرهنگی کشور نخواهد داشت؛ خصوصاً که ما به جهت کم رنگ بودن جریان اجتهادی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با یک نوع سیطره علم بر فرهنگ مواجهیم.
حریزاوی در ادامه افزوده است: راه برون‌رفت از وضع موجود جدی گرفتن شورا توسط دولت‌ها باشد که متأسفانه به دلیل نگاه خاص حقوقی رئیس‌جمهور قبل، جایگاه شورا در حد یک نهاد مشورتی تقلیل پیدا کرد و نقش‌آفرینی آن در تصمیمات مهم فرهنگی کشور به حداقل ممکن رسید. 
«شورای‌عالی انقلاب فرهنکی؛ قرارگاهی تصمیم‌ساز یا تشریفاتی؟!» عنوان آخرین گفت‌وگو با سید احمد عبودتیان که در بخشی از آن گفته است: اساساً برخی دولت‌ها برای اجرا کردن یا نکردن مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به هیچ نهادی پاسخ نمی‌دهند و کسی هم در این زمینه قوه مجریه را ملزم به پاسخ‌گویی نمی‌کند. این رویه باعث می‌شود نسبت به مصوبات شورا بی‌اعتنایی شود و جایگاه بالاترین نهاد تصمیم‌ساز فرهنگی کشور به یک نهاد تشریفاتی تنزل یابد. اگر چه مجلس به صورت عام و خود شورا بر نحوه اجرای مصوبات نظارت دارند، اما این نقش نظارتی تا امروز کار آمد نبوده است.
وی در ادامه تأکید کرده است: دبیرخانه شورا نتوانسته از ظرفیت واقعی اعضای شورا و مراکز تحقیقاتی کشور استفاده کند و خودش با راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبردی پژوهشکده مستقلی شده است؛ لذا نه تنها از دیگر ظرفیت‌ها استفاده نکرده، بلکه خودش هم نهاد جدیدی را در این زمینه ایجاد کرده که مشخص نیست تا چه حد می‌تواند در کارش تأثیرگذار باشد و تا چه حد ظرفیت علمی چنین امری را دارد.
«انقلاب اسلامی، جنگ روایت‌ها  وجهاد تبیین» عنوان یک از مطالب این شماره به قلم حجت‌الاسلام دکتر سهراب مقدمی شهیدانی است که در بخشی از آن آمده است: یکی از برنامه‌های جدی در این زمینه، ایجاد شکاف در علاقه طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی است. با هدف‌گذاری دشمن، طلاب که باید در کارزار زمانه به‌عنوان افسران فکری و فرهنگی لشکر انقلاب اسلامی ایفای نقش کنند، بعضاً با سوءظن و تردید، نسبت به انقلاب اسلامی و رهبران آن به مرور زمان بی‌علاقه یا بی‌طرف خواهند شد. همچنین در این شماره می‌خوانیم: «غیرت دینی، عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف» بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی/ «گام دوم انقلاب و رسالت ما» گفتاری از حضرت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی/ گفتمان غالب حوزه علمیه، گفتمان امام(ره) و رهبری است» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی لیالی/ «اگر اساتید معارف نبودند، وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها چه بود؟» از استاد حسن رحیم‌پور ازغدی/ «از پیامبر خود این گونه بخواه» به قلم استاد حسین شریعتمداری/ «انقلاب اسلامی، گام دوم» و شهر در تراز تمدن نوین اسلامی» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا کرمی/ «اصلاح عقاید» از استاد جواد محدثی/ «غیرت دینی و مسئولان» نوشته قاسم غلامرضایی/ «زمزم عرفان؛ جلوه‌هایی از آرای عارف‌بالله، آیت‌الله بهجت» از رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی و...