سازمان حمایت:
79 درصد شکایت مردم مربوط به گرانفروشی است
مدیرکل امور حقوقی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: 79 درصد شکایت رسیده به این سازمان مربوط به گرانفروشی است.
اسماعیل قاسمی افزود: در چهار ماهه اول امسال بیش از 104 هزار مورد شکایت اعلام شده به سامانه 124 پیگیری شد که 79 درصد شکایات مربوط به گرانفروشی، 9 درصد کمفروشی و چهار درصد مربوط به عدم درج قیمت بیشترین سهم تخلفات را به خود اختصاص دادهاند.
وی اظهار کرد: در چهار ماهه اول سال جاری نزدیک به 105 هزار مورد شکایت از مردم اخذ شده که 104 هزار و 580 مورد آن قابل پیگیری و بقیه غیرقابل پیگیری بوده است.
قاسمی 70 درصد از شکایات دریافتی را بصورت تلفنی، 10 درصد حضوری و 20 درصد دیگر را کتبی عنوان کرد و افزود: از مجموع شکایات قابل پیگیری 40 درصد متخلف و 60 درصد غیرمتخلف تشخیص داده شد.
وی تصریح کرد: از مجموع شکایات دریافتی 83 درصد به بخش کالا و 17 درصد دیگر مربوط به بخش خدمات است.
قاسمی رسیدگی به شکایات مردمی از واحدهای تجاری را از وظایف بسیار مهم سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان دانست و اظهار کرد: در گذشته مردم نمیتوانستند شکایتهای خود را با مسئولان در میان بگذارند و رسیدگی به شکایات مردم بهصورت فوریتی نبود که بر همین اساس تصمیم گرفته شد به عنوان پل ارتباطی بین مسئولان و مردم با راهاندازی سامانه 124، رسیدگی به مشکلات آنان بصورت شبانهروزی و بهصورت فوریت در دستور کار قرار بگیرد.
وی در خصوص بهرهگیری از مشارکتهای مردمی اعلام کرد: هیچ پایگاه آماری و نیروی کارشناسی بهتر و سریعتر از 75 میلیون جمعیت مصرفکننده کشور که در تمام ساعات شبانهروز و در تمام نقاط کشور حضور دارند، نمیتواند عمل کند.
قاسمی با اشاره به ستادهای خبری مستقر در مراکز استانها و شهرستانهای تابعه کشور ادامه داد: این سازمان تا حد امکان از این پتانسیل عظیم اطلاعاتی استفاده کرده و گزارشهای آن را بصورت مرتب و متناوب به اطلاع مسئولان برنامهریز و سیاستگذار وزارت صنعت، معدن و تجارت میرساند.