kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
چگونه از پیک ششم کرونا به‌سلامت عبور کنیم؟- بخش دوم

جدیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دُز سوم واکسن 

 
 
 
پیک ششم کرونا، با شیوع سویه اُمیکرون در کشور آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود اوایل اسفند به قله این پیک برسیم و از اوایل فروردین به تدریج در قسمت نزولی پیک قرار بگیریم. سیر نزولی این سویه تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه دارد.
توصیه کمیته کشوری کرونا به مردم این است که باتوجه‌به سرایت پذیری بالای اُمیکرون، حتما دُز سوم واکسن را دریافت کنند؛ زیرا دُز سوم می‌تواند ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستان و یا بخش‌های مراقبت ویژه جلوگیری کند.
بر اساس بررسی‌ها این ویروس علاوه‌ بر سیستم تنفسی، می‌تواند ظرفیت پایداری بر روی سطح پوست را داشته باشد، بنابراین توصیه مؤکد ستاد ملی کرونا پس از واکسیناسیون، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با الکل ۷۰ درصد و یا صابون است.
استفاده از ماسک‌های مناسب در پیشگیری از این سویه حائز اهمیت است. ماسک پارچه‌ای کارآیی ماسک سه‌لایه را ندارند، بنابراین توصیه می‌شود افراد حتماً از ماسک استاندارد استفاده کنند و در صورت حضور در مکان‌های نسبتاً شلوغ از دو ماسک استفاده کنند. نوع ماسک و نحوه قرارگیری آن بر روی صورت که باید به‌صورت کامل دهان و بینی را کاملاً پوشش دهد، مهم است.
هوشمندانه عمل کنیم
خوشبختانه درگیری ریوی در نوع اُمیکرون کم است، اما باید بدانیم که اگر با دلتا صد نفر مبتلا می‌شدند، ده نفر بدحال می‌شدند در اُمیکرون اگر صد نفر مبتلا شوند یک نفر درگیری شدید خواهد داشت؛ اما میزان ابتلا هزار نفر است و در این صورت باز همان تعداد بدحال را داریم‌.
هرکجا باتدبیر و هوشمندانه عمل کردیم، پاسخ درست دریافت می‌کنیم، اگر در پیک ششم جدی و هوشمندانه عمل کنیم با موفقیت می‌توانیم این پیک را پشت سر بگذاریم.
حدیث مهربانیان یک خانه‌دار می‌گوید: «حقیقتاً چه لزومی دارد در این ایام به بهانه خرید شب عید و لباس بچه‌ها رفت و آمدمان در اماکن شلوغ را زیاد کنیم؟ بعداً هم می‌شود خرید کرد و یا خرید را به‌صورت مجازی تقلیل داد.»
ابراهیم سعداوندی یک شهروند تهرانی که در مترو ماسک خود را تا زیر بینی‌اش پایین آورده دلیل این سهل‌انگاری‌اش را نفس تنگه خود بیان می‌کند. این در حالی است که استفاده درست از ماسک- نه صرفاً نمایشی- می‌تواند تا حدود زیادی از میزان ابتلا بکاهد.
رقیه سادات ابراهیم‌زاده یک فرهنگی می‌گوید: «هرچه بیشتر پایبند پروتکل‌های بهداشتی باشیم و دُز سوم واکسیناسیون را جدی بگیریم، بی‌شک نتیجه بهتری به دست خواهیم آورد.»
توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیریم
مسعود زحمتکش مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام‌پزشکی مشهد می‌گوید: «عمده بیمارانی که بدحال می‌شوند، دُز سوم واکسن را دریافت نکرده‌اند؛ درحالی‌که دُز سوم به طور چشمگیری از احتمال ابتلا و همچنین شدت بیماری در فرد می‌کاهد.»
وی درباره باور عمومی مبنی بر اینکه اُمیکرون را خفیف‌تر از دلتا کرونا می‌دانند، می‌گوید: «تحقیقات در این رابطه هنوز کامل نیست و نقش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها در ابتلای خفیف‌تر به کرونا از نوع اُمیکرون کاملا روشن نشده است. با توجه به قدرت سرایت‌پذیری پنج تا هشت برابری اُمیکرون نسبت به دلتا کرونا و همچنین قابلیت انتقال
۴۰ برابری آن نسبت به کرونای اولیه باید اعتراف کرد که اُمیکرون سویه خطرناکی است و نباید آن را دست کم گرفت.»
عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌پزشکی مشهد درخصوص ابتلای کودکان به کرونا توضیح می‌دهد: «برای کودکان تابه‌حال به‌طورکلی ابتلای خفیف‌تر در انواع سویه‌ها را شاهد بوده‌ایم، اما نباید فراموش کرد از میان کودکان نیز ما موارد زیادی از بستری و فوت را ثبت کرده‌ایم، بنابراین این نگرانی وجود دارد در سنین زیر ۱۲ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، اُمیکرون قدرتمندتر ظاهر شود.»
مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام‌پزشکی مشهد با اشاره به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر واکسیناسیون پنج تا ۱۱ ساله‌ها در کشور می‌گوید: «به دلیل اینکه اعلام شده رضایت والدین دراین‌رابطه اخذ می‌شود، مناسب است که اطلاعات کاملی از میزان اثرگذاری واکسن‌ها، نتایج واکسیناسیون در این رده‌های سنی در سایر کشورها درخصوص هر دو نوع واکسن پیشنهادی از طریق ستاد ملی کرونا در اختیار رسانه‌ها و همچنین در مراکز واکسیناسیون در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار گیرد تا والدین با آگاهی کامل و طیب خاطر بیشتری نسبت به واکسیناسیون کودکانشان اقدام کنند.»
زحمتکش به نقش تقویت سیستم ایمنی، مصرف ویتامین D 
و میوه‌ها و سبزی‌های سالم در ابتلای خفیف‌تر به انواع بیماری‌ها اشاره کرده و می‌گوید: «این موارد همه کمک‌کننده خواهد بود، اما جای سلاح اصلی ما در مقابله با کرونا که شامل واکسیناسیون کامل (سه دُز)، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات است را نخواهند گرفت.»
تقدم استراتژی «بهداشت‌محور» بر «درمان‌محور» 
سید محمد پاک‌مهر نایب‌رئیس ‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید دارد: «در مواجهه با پیک ششم کرونا در کشور باید «استراتژی بهداشت محور را بر درمان محور» مقدم کنیم.»
وی در ادامه می‌گوید: «با شیوع سویه اُمیکرون در کشور مشاهده می‌کنیم تعداد افراد مبتلا به این سویه سیر صعودی پیدا کرده است، اما خوشبختانه با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به سویه اُمیکرون مرگ و میر در این پیک جهشی ندارد، زیرا این سویه جدید میزان کشندگی کمتر است، اما میزان سرایتش بیشتر است.»
نایب‌رئیس‌ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: «درگیری در سویه اُمیکرون عمدتاً ناحیه فوقانی مجرای تنفسی و ناحیه نازوفارنکس و حلق و گلو را درگیر می‌کند؛ البته علاوه ‌بر قسمت فوقانی ریوی تحتانی را هم درگیر می‌کند و همراه با علایم عمومی آبریزش بینی، ضعف، بی‌حالی، تب و سرفه است.»
وی تاکید دارد: «درست است سویه اُمیکرون مرگ و میر کمتری دارد، علایمش منجر به بستری شدن نمی‌شود، اما نباید این سویه جدید را نادیده بگیریم، زیرا برای افرادی که سن بالا و بیماری زمینه‌ای دارند، بسیار می‌تواند خطرآفرین باشد.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌گوید: «ما تجربه ۵ پیک گذشته کرونا را داریم، این تجربیات باید در جهتی باشد که به حفظ سلامت جامعه کمک کند 
نه اینکه این پیک را هم آزمونی قلمداد کنیم و هزینه‌های جانی و مالی زیادی بدهیم و بگویم مانند پیک‌های گذشته است.»
وی با بیان اینکه سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا باید کاملاً اجرایی شود، اظهار می‌کند: «کمیسیون بهداشت و درمان در کنار وزارت بهداشت و درمان مشاوره‌های مهمی را درخصوص توجه جدی به بیماری کرونا از ابتدای این بیماری تا کنون داشته است تا بتواند به کمک این وزارتخانه به ستاد ملی کمک کند. امروز هم معتقدم همان‌طور که از قدیم گفته‌ایم «علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد» در مبارزه با پیک ششم کرونا باید «استراتژی بهداشت‌محور» را بر «درمان‌محور» مقدم کنیم. باید با شدت و حدت دستور‌العمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و جامع عمل بپوشانیم.»
نایب‌رئیس ‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «یکی از کارهای ارزشمند در مقابله با پیک ششم کرونا این بود که سفرهای ریاست محترم جمهوری تا اطلاع ثانوی متوقف شدند، در حال حاضر هم در مجلس شورای اسلامی حضور افراد، مشاورین، مسئولین دفاتر نمایندگان بسیار محدود شده است و جلسات در حد کمیته‌ها و کمیسیون‌ها طی یک الی دو روز آینده تعطیل است که این نشان‌دهنده این است که در امر پیشگیری دقت کنیم.
در حوزه آموزش‌وپرورش هم باید اصول پیشگیری را رعایت کنیم، معتقدم هنگامی که مشاهده می‌کنیم اُمیکرون همه گروه‌های سنی از نوزاد تا مسن را درگیر می‌کند و همه افراد می‌توانند ناقل بیماری شوند که این امر طبیعتا افراد در معرض خطر با بیماری‌های زمینه‌ای را بیشتر درگیر می‌کند، بنابراین، اقدامات باید بهداشت محور باشد.»
پاک‌مهر تاکید دارد: «نباید تراکم جمعیتی صورت گیرد. نباید مجالس، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و جلسات در محیط‌های بسته برگزار شود. نباید اجتماعات به هر شکلی که می‌خواهد باشد، فرقی ندارد، مراسم عروسی و سمینار باشد یا کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس. در شرایطی که ما در پیک ششم کرونایی قرار گرفتیم باید آن اصول و پروتکل‌های بهداشتی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا عنوان شد را سفت‌وسخت رعایت کنیم.»
سبک زندگی کرونایی در خانواده‌ها 
اغراق در پرداختن به خطر کرونا سبب افزایش استرس و اضطراب در عزیزان ما شده و پس از پایان اپیدمی که اتفاق خواهد افتاد، در صورت عدم توجه خانواده‌ها، تبعات منفی به دنبال خواهد داشت. اگرچه روز‌های ماندن در خانه همراه با بچه‌ها، روز‌های آسانی برای والدین نیست؛ حالا اگر دلیل این ماندن در خانه، شرایطی خاص مانند این روز‌ها باشد، کار دشوارتر هم خواهد شد. هم اکنون بسیاری از والدین همراه با بچه‌ها چند روزی است که در خانه‌اند و دوباره محیط‌های آموزشی تعطیل شده‌اند. در این شرایط خستگی و کلافگی می‌تواند تجربه مشترک بسیاری از والدین باشد، اما چه کنیم تا خستگی‌مان کمتر شود و در طول روز نیاز به سروکله زدن کمتری با کودکانمان داشته باشیم؟ 
بنا به نظر سهیلا احمدی یک مشاور خانواده اولین گام پذیرش شرایط پیش‌آمده و افزایش انطباق و قدرت سازگاری با این شرایط است. وی می‌گوید: «داشتن برنامه از پیش مشخص شده، میزان درگیری والدین با کودکان هم به‌صورت محسوسی کاهش می‌یابد. پس در اولین قدم یک جلسه خانوادگی با حضور همه اعضا تشکیل دهید. صحبت و موارد را مکتوب کنید و در جایی مانند در یخچال بچسبانید.
زمان انجام فعالیت‌هایی که بیشترین درگیری را با خود به همراه دارند، مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال، کار‌های درسی، مرور درس‌ها و تکالیف احتمالی پیش از ظهر باید انجام شوند یا تلویزیون دیدن بین ساعت ۳ تا ۶ عصر به مدت دو ساعت یا بازی رایانه‌ای به مدت یک ساعت بین ساعت ۲ تا ۴ و....
فعالیت‌هایی را که کودکان می‌توانند انجام دهند، فهرست کنید. داشتن یک فهرست مکتوب برای وقت‌های بی‌حوصلگی بسیار به کار می‌آید. مواردی چون: نقاشی، کاردستی، خمیربازی، قایم‌باشک، فوتبال‌دستی، کتاب‌خوانی و....
قوانینی را که فکر می‌کنید لازم است اعضای خانواده توجه داشته باشند، یادداشت کنید. مواردی مانند: از گذاشتن ظرف کثیف در گوشه‌وکنار خانه خودداری کنید، ظرف‌های کثیف در آشپزخانه و کنار ظرف‌شویی گذاشته شوند و بعد از استفاده از وسایلی، چون مداد رنگی، کتاب و... آن را 
سر جایش بگذارید. زمانی را برای بازی خانوادگی در نظر بگیرید و فهرست بازی‌هایی را که می‌توانید انجام دهید، یادداشت کنید. بازی خانوادگی می‌تواند به احساس نزدیکی بین اعضای خانواده کمک کند و همراهی کودکان با بزرگ‌ترها در دیگر موقعیت‌ها را افزایش دهد.»
این مشاور خانواده در ادامه توصیه می‌کند: «انجام فعالیت مشترک با کودکان آسان نیست، اما در بهبود روحیه بچه‌ها بسیار مؤثر است. پخت کیک، آشپزی، خیاطی لباس عروسک یا حتی بخش‌هایی از خانه‌تکانی شاید با کیفیت بالا انجام نشود، اما درغالب اوقات بچه‌ها بعد از انجام کاری با والدین خود، خلق بهتری پیدا می‌کنند و همراهی بهتری در دیگر امور دارند. پس تهیه فهرست مناسب خانواده در این زمینه را جدی بگیرید. اسامی غذا‌هایی را که اعضای خانواده ‌دوست دارند در این روز‌ها پخته شوند، یادداشت کنید. توجه کنید که همه اعضا باید غذایی در این فهرست داشته باشند؛ حتی مادر خانواده!»
وی درباره سخنی با والدین به‌ویژه سخنی با مادران توصیه اکید دارد: «زمانی هرچند کوتاه برای استراحت والدین در طول روز در نظر بگیرید. این زمان می‌تواند تنها نیم ساعت باشد، اما مشخص‌کردن آن اهمیت زیادی دارد.
خودتان را فراموش نکنید این روزها، فشاری که مادران به‌واسطه کار‌های خانه متحمل می‌شوند بیش از قبل است. برای تحمل این موضوع، چند توصیه به شما داریم.
به خستگی، کلافگی و ناراحتی خود توجه کنید و زمانی که احساس می‌کنید فشار زیاد است، در فضایی آرام موضوع را با دیگر اعضای خانواده در میان بگذارید.
در طول روز حتماً زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید و خود را ملزم به انجام فعالیتی دلپذیر برای خود کنید. این زمان استراحت اختصاصی حتی اگر کوتاه هم باشد، باز می‌تواند روحیه شما را بهبود بخشد.
انجام فعالیت‌های هنری دستی مانند بافتنی، قلاب‌بافی، گل‌‌سازی و... از جمله کار‌هایی هستند که می‌توانند آرامش‌بخش باشند. اگر امکان انجام فعالیت هنری را دارید، حتماً در برنامه قرار دهید.
این روز‌ها بسیاری از مادران در حال خانه‌تکانی هستند. انجام خانه‌تکانی و نظافت اساسی زمانی که کودکان در خانه هستند و به‌خاطر ماندن در خانه، همراهی‌شان ممکن است کاهش پیدا کرده باشد، کار بسیار دشواری است. در چنین مواردی بهتر است محدودیت‌های خود را در نظر بگیرید، خود را با دیگران مقایسه نکنید و کمال‌گرا نباشید. اگر خانه‌تکانی خوب پیش نمی‌رود، به خودتان سخت نگیرید و آن را کنار بگذارید.»