kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
رویترز: با شکستن رکورد 3 سال اخیر

صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه عبور کرد

رویترز اعلام کرد که صادرات نفت ایران با عبور از یک میلیون بشکه در روز به بالاترین میزان سه سال گذشته افزایش یافت.
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، بر اساس ارزیابی موسسات رهگیری محموله‌های نفتی، صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است.
رویترز با طرح این ادعا گفته که دلیل رشد صادرات نفت کشورمان بالا رفتن فروش نفت ایران به چین بوده است که حالا صادرات نفت کشورمان را به بالاترین میزان سه سال گذشته رسانده است.
رویترز مدعی شده از زمان خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و اعمال تحریم نفتی علیه کشورمان صادرات نفت ایران محدود شده بود و متعاقبا ایران شاهد کاهش درآمدهای نفتی خود بوده است.
این خبرگزاری البته در ادامه گزارش خود این ادعا را مطرح کرده که ایران توانسته با وجود تحریم‌ها با تغییر دادن مبدا محموله‌های نفتی همچنان بخشی از صادرات نفت خود را حفظ کرده و تحریم ها را دور بزند.
تأییدیه اوپک
روند صعودی صادرات نفت ایران از سوی سایر موسسات خارجی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. هرچند درباره عدد صادرات نفت ایران اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما می‌توان روند صعودی صادرات نفت ایران را در گزارش‌ها مشاهده کرد.
تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک حاکی از آن است که «تولید نفت ایران در ماه ژانویه (دی-بهمن) سال جاری، ۲۱ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 
دو میلیون و ۵۰۳ هزار بشکه رسیده است.
با در نظر گرفتن ظرفیت ثابت پالایش کشور معادل یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز، میزان صادرات نفت خام ایران بر اساس برآوردهای اوپک 800 هزار بشکه در روز در ماه گذشته بوده است».
با روی کارآمدن دولت سیزدهم، صادرات نفت ایران افزایش چشمگیری یافته است و به گفته جواد اوجی وزیر نفت میزان فروش نفت ایران 40 درصد نسبت به موعد تغییر دولت رشد داشته است.
همچنین مرکز پژوهش‌‎های مجلس نیز اخیرا در گزارشی با عنوان «تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران عملکرد شش ماهه اول و برآورد رشد اقتصادی سال 1400» بیان کرد که روند صعودی رشد بخش نفت از فصل دوم سال 1399 (زمان ریاست‌ جمهوری ترامپ) آغاز شده است، ولی با توجه به گسترش واکسیناسیون جهانی برای مقابله با ویروس کرونا (و افزایش تقاضای جهانی نفت خام) و از سوی دیگر ثمردهی تلاش‌ها در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های صادرات نفت در دولت سیزدهم افزایش چشمگیری یافته است.
افزایش 11 دلاری نفت ایران
علاوه بر میزان تولید و صادرات، طبق آخرین گزارش ماهانه اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران نیز در ماه ژانویه با افزایش ۱۰ دلار و ۹۱ سنتی 
۸۵ دلار و ۵۹ سنت ثبت شده است.
بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، تولید نفت خام ۱۳ عضو اوپک در ماه ژانویه روزانه ۶۴ هزار بشکه افزایش یافته است و این کشورها روزانه ۲۷ میلیون و ۹۸۱ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند.
در بین تولیدکنندگان نفت عضو اوپک، ایران با تولید ۲.۵۰۳ میلیون بشکه در روز در جایگاه پنجم قرار گرفته است.
علاوه بر این، آخرین اطلاعات بازار جهانی نفت هم از افزایش قیمت نفت ایران حکایت دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اویل پرایس، روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه قیمت نفت ایران با یک دلار و ۵۳ سنت افزایش به ۸۵ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه رسیده که نسبت به روز چهارشنبه افزایشی ۱.۸۲ درصدی را تجربه کرده است.
افزایش تقاضای جهانی
بازار جهانی نفت به‌طور همزمان با چشم‌انداز افزایشی تقاضا و قیمت روبه‌رو است در حالی که روند عرضه چندان مطمئن نیست.
به گزارش ایسنا، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد مصرف جهانی نفت در سه ماهه سوم از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور می‌کند و به ۱۰۱.۳۲ میلیون بشکه در روز و در سه ماهه چهارم به ۱۰۲.۹۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد. مصرف جهانی نفت آخرین بار در سال ۲۰۱۹ از این رقم فراتر رفته بود. برای کل سال ۲۰۲۲، اوپک برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت را ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و ۱۰۰.۸ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد.
از طرفی طبق گزارش اوپک، تولید نفت این گروه در ژانویه تنها ۶۴ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۷.۹۸ میلیون بشکه در روز رسید. از میان 
۱۳ عضو اوپک، تولید هفت کشور شامل ونزوئلا، لیبی و عراق کاهش داشت. تولید عربستان سعودی 
۵۴ هزار بشکه در روز افزایش یافت اما این کشور به اوپک اعلام کرد تولیدش را ۱۲۳ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۱۰.۱۴۵ میلیون بشکه در روز رسانده است.
چشم‌انداز افزایشی قیمت
گفتنی است در پی افزایش تقاضا و تهدیدات عرضه، مدتی است قیمت جهانی نفت از 90 دلار عبور کرده و بین 90 تا 93 دلار نوسان دارد. عوامل مختلفی از جمله افزایش تقاضا در فضای پساکرونا، تورم ناشی از چاپ پول و تغییرات احتمالی نرخ بهره در آمریکا، مذاکرات ایران و 1+4 و بحران اوکراین در کنار پاسخ‌های مقاومت یمن به تجاوزات امارات و عربستان، این روزها از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار جهانی نفت هستند.
در این بین کاخ سفید در پی عبور قیمت‌های نفت از مرز ۹۰ دلار در هر بشکه، از یک طرف تهدید کرده که هیچ تولیدکننده نفتی در سراسر جهان در هنگام رشد تقاضا نباید از عرضه سر باز بزند و از سوی دیگر تولید نفت شل را به ۱۲.۶ میلیون بشکه در روز افزایش داد. با این حال به نظر می‌رسد بازار نفت بدون توجه به این اقدامات، روند صعودی قیمت را پیش رو دارد.
نیاز آمریکا به توافق
در پی افزایش قیمت و تقاضای جهانی و چشم‌انداز نه‌چندان روشن عرضه، کشورهای مصرف‌کننده در تنگنا قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد این موضوع نیاز آنها به‌ویژه آمریکا به نفت ایران را دوچندان کرده که این موضوع بر نیاز این کشور به توافق با ایران افزوده است.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، روز جمعه وارن پاترسون، مدیر تحقیقات کالای ING گفت: آمار تورم که روز گذشته منتشر شد، بانک مرکزی آمریکا را برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره تحت فشار قرار می‌دهد. این انتظارات روی نفت و کالاهای دیگر سنگینی می‌کند. بعلاوه به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است که عامل بازدارنده رشد قیمت‌ها است.
سرمایه‌گذاران خارجی همچنین به مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای چشم دوخته‌اند که هفته جاری پس از وقفه ۱۰ روزه ازسرگرفته شد. دستیابی به توافق، لغو تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران را به دنبال خواهد شد و کمبود عرضه جهانی را کمتر می‌کند.
پلاتس هم در این زمینه گزارش داد: ایران در ژانویه دو میلیون و 520 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد و در صورت احیای توافق می‌تواند منبع نفت مهمی برای بازار باشد. توافق هسته‌ای می‌تواند تحریم‌های بازدارنده صادرات نفت ایران را برچیده و سه میلیون و 100 هزار بشکه در روز یا بیشتر به عرضه اضافه کرده و ظرفیت مازاد تولید جهانی را افزایش دهد.
در همین رابطه یک کاربر فضای مجازی نوشت: «برخلاف تصور در برهه کنونی آمریکا بیشتر از ایران به توافق نیاز دارد چون آمریکا دچار تورم است و افزایش قیمت جهانی نفت به این تورم می‌افزاید. راه‌حل موقت ورود نفت ایران به بازار و تعدیل قیمت است.  برای همین نشریه آمریکایی هیل نوشته: تهران، قیمت بنزین شما را تعیین می‌کند، نه کرونا!».