kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
وزیر بهداشت:

اواسط موج ششم هستیم و شدت بیماری تا سه ‌هفته آینده ادامه دارد/تعداد شهرهای قرمز به ۲۴۷ شهر افزایش پیدا کرد

وزیر بهداشت با بیان اینکه در سایه انقلاب اسلامی توانستیم پیشرفت‌های خیلی عظیمی را در علوم پزشکی داشته باشیم، گفت: به مردم توصیه می‌کنم با توجه به اینکه ما در اواسط موج ششم هستیم، بهترین کار کامل کردن واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌هاست.


به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر بهرام عین‌اللهی ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام سلامت که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر بر پا شده است، با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ایام دهه فجر که با ماه رجب تقارن پیدا کرده است، گفت: با توجه به اینکه ما در اواسط موج ششم هستیم و تا دو یا سه هفته آینده وضعیت به همین شدت ادامه پیدا می‌کند بنابراین بهترین کاری که باید مردم عزیز انجام دهند، کامل کردن واکسیناسیون است که دو دُز و بعد هم دُز سوم را تزریق کنند.
عین‌اللهی افزود: آن تعداد از مردم که انجام ندادند و یا فکر کردند که دُز سوم را لازم نیست حتما انجام دهند.
وی از مردم خواست تا این چند هفته را هم صبوری و میهمانی‌های خانوادگی را متوقف کنند و گفت: رفتن به رستوران‌ها که ماسک برداشته می‌شود را صلاح نمی‌دانیم. احتمالا امروز (شنبه)، تصمیمات مهمی را ستاد کرونا خواهد گرفت که به مردم اعلام می‌کنیم.
آمار جان باختگان
بازهم افزایش یافت
همچنین بر اساس آخرین آمار اعلامی، تاکنون ۶۱ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۲۴۷ نفر دُز اول،
۵۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۴۰ نفر دُز دوم و
۲۰ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۲۴۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۷ میلیون و ۱۱۰ هزار
و ۵۳۴ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۲۴۸ هزار و ۳۲۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
از 21 تا ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۲۴۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۸۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۸۵۵ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۱۴۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۴۳۷ نفر رسید.
خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون ۲۶۰ هزار
و ۲۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
سه هزار و ۲۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۴۵ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۹۰۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در حال حاضر 247 شهرستان در وضعیت قرمز، 112 شهرستان در وضعیت نارنجی و 89 شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
افزایش 8 برابری مراجعه مبتلایان اُمیکرون
به بیمارستان‌ها
این در حالی است که، سیدعلی دهقان منشادی رئیس‌بیمارستان امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا اظهار داشت: از دو هفته قبل وارد پیک ششم کرونا با سویه امیکرون شدیم و تعداد مراجعان سرپایی ما
8 برابر شده است و میزان تعداد موارد بستری 6 برابر افزایش داشته است
وی گفت: در همین راستا درمانگاه سرپایی ما فعال‌تر شد و تعداد بخش‌های بستری کرونا نیز افزایش یافته است. امیکرون نسبت به گونه دلتا درگیری ریوی کمتری دارد و کشندگی آن کمتر است. از همین رو تمرکز ما بر افزایش فعالیت کلینیک‌های سرپایی بوده است. میزان بستری امیکرون یک سوم گونه دلتا است.
دهقان منشادی ادامه داد: در گذشته
35 درصد بیماران مبتلا به گونه دلتا بستری می‌شدند اما امروز 10 درصد مبتلایان به امیکرون نیازمند بستری هستند.
وی با بیان اینکه مراجعه‌کنندگان ما در همه گروه‌های سنی قرار دارند اظهار داشت: گروه‌هایی بیشتر نیازمند بستری می‌شوند که واکسن تزریق نکرده‌اند یا دز یادآور آن را تزریق نکرده‌اند یا اینکه دارای بیماری زمینه‌ای هستند.
دهقان منشادی با بیان اینکه هیچ مشکلی از لحاظ کمبود تخت بستری نداریم افزود: ما مرکز ارجاعی اطفال نیستیم اما به طور کلی میزان کودکان مبتلابه کرونا افزایش داشته است.
رئیس‌بیمارستان امام خمینی(ره) با تاکید بر واکسیناسیون اظهار داشت: تقاضا دارم واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین راه‌های پیگیری از بیماری است و افزادی که سه دز واکسن را دریافت کرده‌اند به ندرت دچار مرگ می‌شوند. خوشبختانه بستر واکسیناسیون در کشور فراهم است و سبد واکسیناسیون ما کامل است لذا مردم باید واکسیناسیون را جدی بگیرند.
وی گفت: این موضوع که اعلام می‌شود کشندگی امیکرون کمتر است نباید منجر به عادی انگاری شود. مرگ یک هموطن هم منجر به داغدار شدن یک خانواده می‌شود و واکسیناسیون کودکان حتما انجام شود.
دهقان منشادی تاکید کرد: این بیماری بعد از گذشت دوسال هنوز درمان قطعی ندارد و کنترل آن بر اساس واکسیناسیون و تکمیل واکسیناسیون است. امیدواریم مردم به این موضوع اقبال نشان دهند و از هر واکسن موجود استفاده کنند، هر نوع واکسن موجود واکسن مناسب است.
واکسن‌های کودکان
مورد تایید سازمان غذا و دارو است
از دیگر سوء، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: واکسن‌های مورد استفاده برای کودکان علیه کووید۱۹ از سازمان غذا و دارو که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است، مجوز گرفته و این مجوز مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است و مرتبا توسط آن سازمان، بررسی می‌شود.
مهندس محمد‌هاشمی با اشاره به انتشار مطالب خلاف واقع در فضای مجازی مبنی بر تزریق واکسن‌های تایید نشده به کودکان، اظهار داشت: همانگونه که معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز روز گذشته تاکید کرد، واکسن‌های مناسب کووید۱۹ برای تزریق به کودکان، در مجامع و کمیته‌های تخصصی همچون کمیته علمی کشوری کرونا، کمیته ملی واکسن کووید۱۹ و ستاد ملی مقابله با کرونا، تایید و تصویب شده است.
وی افزود: تا کنون همه واکسن‌ها تایید و مصرف شده در کشور به تایید سازمان غذا و داروی ایران رسیده و مصرف آن، نیازمند هیچ مجوزی از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا نیست.
تکذیب دورکاری دو هفته‌ای
کارمندان بانک‌ها
هاشمی همچنین ضمن تکذیب دورکاری دو هفته‌ای کارمندان بانک‌ها گفت: مصوبات ستاد ملی کرونا توسط سخنگوی این ستاد اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی با تکذیب خبر «دورکاری دو هفته‌ای کارمندان بانک‌ها از ۲۳ بهمن در پی نامه وزارت بهداشت به رئیس‌جمهوری» افزود: چنین موضوعی خلاف واقعیت است و تصمیماتی با این اهمیت باید به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا برسد.
‌هاشمی از مردم خواست که آخرین اخبار و مصوبات مربوط به کرونا را از مراجع و رسانه‌های رسمی کشور دریافت و از توجه به شایعات پرهیز کنند.