kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
آمریکا

شکست عملیات پرتاب موشک ماهواره بر


«کریس کمپ»، مدیرعامل شرکت آسترا، در یادداشتی در توئیتر بابت این شکست و سقوط چهار ماهواره در اقيانوس اطلس عذرخواهی کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، عملیات پرتاب موشک ماهواره بر شرکتی نوپا از «پایگاه فضائی کیپ کاناورال» به فضا، با سقوط موشک در اقیانوس و از میان رفتن چهار ماهواره همراه آن به پایان رسید.
شرکت نوپای «آسترا» پس از چندین بار تاخیر- که آخرین بار آن روز دوشنبه و به علت خاموش شدن موتور در ثانیه‌های آخر بود- سرانجام پنجشنبه موشک ۱۳ متری خود را با چهار ماهواره تحقیقاتی از پایگاه کیپ کاناورال به فضا پرتاب کرد.
اندک زمانی از جدا شدن موتور محرک مرحله اول گذشته بود که تصویر دوربین‌های همراه موشک، روشن شدن موتور مرحله دوم را نشان دادند. با این حال، به نظر می‌رسید موشک به دور خود می‌چرخد. تصویر و امواج رادیویی چهار دقیقه پس از پرتاب موشک قطع شد. در نهایت گزارشگر برنامه پرتاب تائید کرد ماهواره‌ها به مدار نرسیده‌اند.
سه ماهواره از مجموع چهار ماهواره همراه موشک ساخت دانشگاه‌هایی در آلاباما، نیومکزیکو و کالیفرنیا بود و ماهواره چهارم در مرکز فضائی «جانسون» ناسا در هیوستون ساخته شده بود. هر چهار ماهواره در اقیانوس سقوط کردند.
«کریس کمپ»، مدیرعامل شرکت آسترا، در یادداشتی در توئیتر بابت این شکست عذرخواهی کرد.
«همیلتون هرناندز»، مدیر ماموریت‌های ناسا، با وجود شکست از عملکرد آسترا پشتیبانی و تاکید کرد: ماموریت‌هایی از این دست برای توسعه ابزار پرتاب نوین در بخش تجاری بسیار اهمیت دارد.
آسترا در جمع سه شرکتی قرار داشت که ناسا در سال ۲۰۲۰ آنها را برای پرتاب ماهواره‌های کوچک برگزید. آسترا در حالی برای پرتاب ماهواره به فضا از کیپ کاناورال تلاش می‌کرد که نوامبر گذشته موفق شده بود ماکت ماهواره‌ای که از جزیره کودیاک در آلاسکا پرتاب شده بود در مرحله دوم پرتاب با موفقیت در مدار قرار دهد.
شرکت نوپای آسترا سال ۲۰۱۶ در آلمدای کالیفرنیا بنیان گذاشته شد.