kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی در آغاز سال تحصیلی جدید(بخش دوم)

کاهش استرس اول مهر با انتخاب سرویس ایمن(گزارش روز)

متاسفانه برای خیلی ها اسم اول مهر که به میان می آید با اصطلاح “بلبشوی خیابان ها “ مترادف می شود.



این در حالی ست که مهر همواره نماد مهربانی‌ها بوده و باید نمادهای مهرورزی به همنوعان درسطح جامعه پررنگ تر از هر زمان دیگری به چشم بیاید.پارک های دوبله و سوبله در معابر شهری به‌ویژه مسیرهایی که به دلیل رفت و آمد دانش آموزان شلوغ تر و پر ترافیک تر هستند بیشترین ضربه را وارد می سازند و سبب می شوند که گره های کور ترافیکی ایجاد شوند.
دختر بچه دبستانی در حالی که با ناراحتی به شلوغی جلو خودرو پدرش چشم دوخته به یکباره با دلهره رو به پدرش می گوید:«بابا الان که برای خرید مدرسه خیابان ها این‌قدر شلوغند،اول مهر چه می شود؟ باید زودتر بیدار شویم ها!» داستان دانش آموزانی که با خودرو پدر و مادرشان به مدرسه رسانده می شوند و آنهایی که با سرویس روانه مدرسه می گردند گره مشترکی دارد به نام ترافیک صبحگاهی فصل مهر.
چنانچه بخواهیم با خودخواهی، عدم آرامش،تخلف و شتاب بیهوده زیبایی صبحگاه اول مهر را به کام خود و بچه ها تلخ کنیم مطمئنا نه تنها نمی توانیم در مدت زمان کوتاه تری گره های ترافیکی شهر را به سلامت و با شکیبایی پشت سر بگذاریم،بلکه به ناحق به نحو باور نکردنی بر استرس روزهای اول مدرسه فرزندان خواهیم افزود.
کارشناسان نرخ رشد افزایش بار ترافیکی این روزها را 20 تا 35 درصد اعلام کرده اند. قرار است در این روزها حدود 2 تا 5میلیون نفر به حجم ترددهای تهران اضافه شود. پس بهتر است چند نکته را برای خلاصی و حداقل کنترل روی اعصابتان در این ترافیکی که می شد با توسعه حمل و نقل عمومی به جای ایجاد فرهنگ استفاده شهری از خودرو آن را حل کرد مورد توجه قرار دهید: اول اینکه زودتر آماده شوید و اندکی سحر خیز باشید.این سحر خیزی فایده اش این است که برای ترددتان به راه بسته بر نمی خورید.دوم اینکه فکر بقیه را هم بکنید و مثلا اگر فرزندتان را به مدرسه می برید اگر کسی از هم مدرسه هایش هم مسیر بود با خود ببرید. پا روی گاز نگذارید و ردی از غبار روی سر و صورت بچه همسایه نپاشید! با همیاری ترافیک کم‌تر می شود. سوم اینکه باور کنید تغییر مسیر و لاین جز اتلاف بنزین دردی را دوا نمی کند. چهارم سخت نگیرید همه مثل شما درگیر ترافیک هستند.استرس و نگاه کردن به ساعت راه را باز نمی کند،این‌قدر فشار عصبی روی بچه اضافه نکنید.
برگه معاینه فنی  یکی از شروط تعیین کننده رانندگان سرویس مدارس
روزهای اواسط شهریورماه مصادف است با ردیف کردن سرویس مدرسه که هم از لحاظ هزینه ای باید نرخ مناسبی داشته باشد وهم از لحاظ ایمنی خودرو و کار کشتگی راننده. سردار مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کشوراین اطمینان خاطر را به خانواده ها می دهد که هماهنگی های لازم انجام و نحوه استقرار ماموران در مقابل مدارس مشخص شده است.
وی توصیه اش به والدین  این است که دست کم در هفته اول مهر ماه برای بردن فرزندانشان به مدارس از خودرو شخصی کمتر استفاده کنند.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی  تهران تاکید می کند:«سرویس‌های مدارس باید معاینه فنی و ایمنی لازم داشته باشند و از رانندگان دارای صلاحیت استفاده شود.»
ولی آذروش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی با اشاره به الزام داشتن برگه معاینه فنی به عنوان یکی از شروط تعیین شده برای رانندگان و خودروهای سرویس مدارس توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می گوید:«تمامی رانندگانی که در سال تحصیلی جدید قصد دارند به عنوان سرویس مدارس به فعالیت بپردازند از هم اکنون فرصت دارند تا به مراکز معاینه فنی مراجعه و از سلامت فنی خودروی خود مطمئن شوند و منتظر هفته آخر تابستان که مراکز با ازدحام مواجه خواهند شد، نشوند.»
 وی با یادآوری این مسأله که طبق قانون خودروهای عمومی بایستی هر 3 ماه یک‌بار برای کنترل و تجدید معاینه فنی خودرو به یکی از مراکز مکانیزه معاینه فنی مراجعه کنند،ادامه می دهد:«اولیای مدارس و والدین دانش آموزان از داشتن معاینه فنی خودروی سرویس مدارس فرزندان خود در طول دوران تحصیل اطمینان حاصل نمایند تا خدای ناکرده با نقص فنی این‌گونه خودروها جان عزیزانشان به خطر نیفتد.»
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی در ادامه از پلیس می خواهد در صورت رویت هرگونه ایراد ظاهری مشهود که به نوعی موجب تنزل شرایط کیفی و ایمنی خودروهای سرویس مدارس گردیده،حتی با داشتن معاینه فنی معتبر، نسبت به اعمال قانون ابطال معاینه فنی و اعزام مجدد آن به مراکز معاینه فنی اقدام نماید.
آذروش درتکمیل صحبت هایش با اشاره به رویکرد دستگاه های مسئول بر اهمیت ارتقاء و بهبود فرهنگ در بخش ترافیک ، ضمن استقبال از این امر ابراز امیدواری می کند:«از هم اکنون تدابیر و تمهیدات لازم جهت کنترل معاینه فنی تمام سرویس مدارس اندیشه شود تا خانواده ها بدون دغدغه و با اطمینان خاطر سال تحصیلی را آغاز کنند و شاهد حوادث ناگوار ناشی از نقص سیستم ایمنی خودروها نباشند.»
بچه ها از رفتار والدین با پلیس الگو می گیرند
این روزها راهوران پلیس کارشان دو چندان شده و اگر چه در تمام ایام سال انصافا زیر آفتاب و باران  جزو زحمتکش ترین اقشارند اما در این ایام نیز با دقت نظر بیشتری موضوع تخلف را دنبال می کنند.
با یکی از این زحمتکشان بی ادعا در مسیر میدان امام خمینی (فردوسی جنوبی) برخورد می‌کنم. پای صحبت هایش که می نشینم متوجه می شوم این گمنامان اجازه معرفی خود را ندارند.از وی سوال می‌کنم: طرح های ترافیکی اول مهر از چه زمانی اجرایی می‌شوند؟ وی با سعه صدر و روی خوش پاسخ می دهد:«هر ساله از 15 شهریور ماه این طرح ها اجرایی می شوند.»
دوباره از او می پرسم: در این منطقه بیشترین خلاف ها ی راهنمایی و رانندگی  شامل چه مواردی هستند؟
وی پاسخ می دهد:«در این منطقه که به دلیل مرکزیتش جزو شلوغ‌ترین و پرترددترین مناطق شهر تهران محسوب می شود،متاسفانه علی رغم تذکرات هر روزه پلیس باز هم رانندگانی هستند که با بی توجهی خارج از ایستگاه مسافر می زنند و پارک بی موقع دارند که همه اینها پیامدش در هم فرو رفتن گره های ترافیکی سخت است.بعضا کمربند نمی بندند.سیگار کشیدن راننده حین رانندگی و خوردن و آشامیدن او نیز 20 هزار تومان جریمه نقدی در پی دارد.راکبین موتورسیکلت که کلاه ایمنی نمی گذارند ورانندگانی که زیر تابلو پارک مطلقا ممنوع خودرو خود را پارک می کنند نیز باید به این لیست اضافه کرد.»
وی با لبخند ادامه می دهد:«تنها موردی که جریمه ندارد برخورد بد متخلف با راهور است.»
این افسر راهوردرحالی که زنگوله های عرق پیشانی‌اش را با گوشه آستین بر می چیند رو به ما که از وی سوال کرده ایم آیا این گونه برخوردها در سنگین‌تر نوشته شدن برگ جریمه توسط شما تاثیری دارد؟ می‌گوید:«به هیچ وجه. ما در پی برقراری آسایش شهروندان زیر آفتاب داغ و سوزان تابستان و یا درسرمای استخوان سوز زمستان انجام وظیفه می‌کنیم. بچه‌های راهور در برابر این گونه رفتارها سکوت می کنند و تنها مطابق آنچه قانون تعیین کرده برگ جریمه را می‌نویسند.»
وی تنها حفظ آرامش را از شهروندان طلب کرده و می گوید:«اول مهر فرصتی است که مودت بین خود،خانواده و جامعه مان را با پلیس تقویت کرده و به بچه ها حقوق شهروندی را متذکر شویم.»
مجید کاشانی روانشناس نیز مصرانه تاکید دارد که یک‌بار مشاهده برخورد مودت آمیز رانندگان با پلیس بر سر چهارراه ده ها برابر سی دی های آموزشی بر ذهن فعال و آماده این قشر حساس کودک و نوجوان تاثیر گذار بوده و آنان را برای پذیرش حقوق شهروندی آماده می سازد.
این جامعه شناس به نقش برنامه ریزی شهری برای کاهش استرس های ترافیکی اول مهر اشاره کرده و می‌گوید:«هر ساله مهر ماه تغییر ساعات را داریم و در پی آن طرح هایی چون تغییر ساعت کار بانک ها مطرح می شود.به نظر می رسد این قبیل طرح ها درمان اساسی نبوده و تنها تاثیرات جزیی مقطعی داشته اند. به نظر می رسد تنظیم  دقیق زمان های آمد و شد وسایل نقلیه همگانی و سرویس های مدارس بسیار کارگشاست که باید با جدیت پیگیری شود.از سوی دیگر طرح هایی که برای کاهش بار ترافیکی هر ساله اول مهرماه با جدیت از سوی پلیس به اجرا در می آیند باید در تمام ایام سال با همین شدت و حدت پیگیری شوند و پلیس به این مهم  اهتمام داشته باشد.هرگز فراموش نشود که معابر آرام و به دور از تخلف شهری زمانی ایجاد خواهند شد که کلیه سازمان ها،نهادها و اقشار مختلف جامعه دست به دست هم داده وبا یک عزم راسخ عمومی برای از بین بردن تخلف و بار ترافیکی همت کنند.»
مزایا و معایب سیستم های کنترل هوشمند ترافیک
دوربین های هوشمندی که در تقاطع ها نصب شده‌اند، سیستم کنترل هوشمند ترافیک یا "اسکاتس”هستند. این دوربین ها به کوچکترین تخلفی حساس بوده و سریع ثبتش می کنند.همین امر باعث ناباوری برخی رانندگان شده و تصور ذهنی شان این است که عملکرد دوربین ها نادرستند.
شاید در برخی موارد مثل پرش ثانیه ای که در برخی چراغ ها رخ می دهد و به یکباره شماره چراغ ازشماره 30 به روی 3 قرار می گیرد،اتفاق افتاده که دستپاچگی راننده را به دنبال خواهد داشت،اما اینکه در همه موارد دوربین ها اشتباه ثبت می کنند،واقعا ادعایی واهی است.
سرهنگ سید تیمور حسینی رئیس پلیس جدید راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در واکنش به برخی انتقادات مردم نسبت به وجود نقص در برخی تجهیزات نظارتی جدید پلیس و چگونگی کارکرد دوربین های ثبت تخلف در تقاطع ها اشاره کرده و می گوید:«رانندگان باید توجه داشته باشند که این دوربین ها نسبت به تجاوز خودروها به حریم عابر پیاده حساسند و متاسفانه برخی رانندگان این تصور را دارند که درزمان قرمز بودن چراغ تقاطع ها اجازه گردش به راست را دارند،در حالی که تنها درچهارراه ها و تقاطع هایی که دارای "رفوژ”مخصوص و راه مجزا برای گردش به راست هستند،این کار جایز است.»
وی ادامه می دهد:«این دوربین ها هرگونه تردد خودروها در زمان چراغ زرد را نیز ثبت می کنند و خودروهای خاطی با کد عبور از چراغ قرمز جریمه می شوند.»
نصب این چراغ ها - چراغ های هوشمند - در واقع بر عهده مرکز کنترل ترافیک شهرداری است. سیستم دقیق "اسکاتس” زمان چراغ قرمز را براساس میزان بار ترافیک و فاصله خودروها تعیین می کند. بنابراین درباره نقص دیگری که بعضا از سوی رانندگان و مردم مطرح می‌شود مبنی بر اینکه در برخی نقاط مدت زمان سبز ماندن و یا قرمز شدن چراغ با هم تناسب و همخوانی ندارد.
سرهنگ عین الله جهانی معاون آموزش ترافیک راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ توضیح می دهد:«این زمان توسط سیستم تعیین می شود. براساس بار ترافیکی و خیلی عوامل دیگری که دخیلند. اما ما می پذیریم که برخی نقاط در چراغ ها جهش ثانیه ای ناگهانی نشان می دهند. به این معنا که یکباره شماره چراغ از 30 به 3 می رسد،راننده دستپاچه شده،دوربین تخلف عبور از چراغ قرمز را ثبت کرده وهم به دلیل غافلگیر شدن راننده ممکن است خیلی از حوادث رقم بخورند. لذا ما هم موافقیم که این نقص هر چه سریع‌تر باید بر طرف شود و شماره چراغ لااقل اگر از شماره 30 به طور ناگهانی به 10 برسد باز شرایط بهتر از این می شود که از 30 به 3 پرش کند و راننده غافلگیر شود.»
لازم به توضیح است جهش ثانیه ای در چراغ زمانی رخ می دهد که سیستم با توجه به محاسباتش (بار ترافیکی موجود و فاصله خودروها در برخی ساعات) تصمیم می گیرد که زمان سبز ماندن یا قرمز ماندن را کاهش دهد.
بهبود رفتارهای رانندگان سرویس مدارس با تداوم دوره های آموزشی
دارا بودن کارنامه معتبر تاکسیرانی برای رانندگان تاکسی، عدم نقص فنی خودرو، برچسب معاینه فنی، بیمه‌نامه بدنه، سرنشین و شخص ثالث و همچنین برگه عدم سوء پیشینه و گواهی عدم اعتیاد برای تمامی رانندگان سرویس مدارس الزامی است. آموزش 8 هزار راننده سرویس مدرسه که تعداد آن ها در مقایسه با سال گذشته با رشد 33 درصدی رو به رو است، در دو مرکز آموزشی علمی کاربردی معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان تاکسیرانی طی دو نوبت صبح و عصر در حال انجام است. رعایت اخلاق، وقت شناسی، مسئولیت پذیری و امانت داری را از ویژگی های لازم برای هر راننده  به ویژه رانندگان سرویس مدارس است. رانندگی ایمن، قانون مداری، توجه به حقوق عابران پیاده و سایر رانندگان و حفظ نظم و انضباط هنگام رانندگی از جمله سرفصل های این دوره آموزشی محسوب می شود.   
شهرام جباری زادگان معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که طی سه سال گذشته،آمار تلفات و صدمات ناشی از تصادفات ترافیکی در مورد دانش آموزانی که ازسرویس مدرسه استفاده می کنند به صفر رسیده، می گوید: «بدون تردید استمرار و تکرار آموزه های مربوط به ایمنی عبور و مرور که  طی برگزاری دوره های آموزشی رانندگان سرویس مدارس مورد توجه قرار می گیرد، در کاهش چشمگیر این آمار بی تأثیر نبوده است.براین اساس حضور رانندگان جدید سرویس مدارس و همچنین رانندگان قدیمی که سال های گذشته نیز آموزش‌های مربوطه را سپری کرده اند، در دوره آموزشی سال جاری نیز ضروری است.اعتقاد داریم بازآموزی رانندگان سرویس مدارس و ادامه و تداوم این دوره ها در اصلاح و بهبود رفتارهای رانندگی، کاهش خطرات ترافیکی و ایمنی دانش آموزان اثربخش و تأثیرگذار بوده است.»
وی با بیان این که رانندگی یک سوم از مجموع خودروهای سرویس مدرسه در سال جدید تحصیلی بر عهده بانوان راننده خواهد بود،در ادامه می گوید:«این مهم به منظور تأمین آسایش و ایمنی دانش آموزان دختر با استفاده از رانندگان زن شاغل در شرکت های تاکسی سرویس ویژه بانوان پیش‌بینی شده است.»