kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

گزارش گاردین از اتحاد چین و روسیه برای به زیر کشیدن آمریکا

روزنامه «گاردین» در گزارشی با اشاره به توسعه روابط استراتژیک میان روسیه و چین نوشته که پکن و مسکو به صورت متحد به دنبال به زیر کشاندن آمریکا هستند.

 

سرویس خارجی-

اگرچه گفته می‌شود تاریخ روابط دیپلماتیک میان روسیه و چین حدوداً 400 سال قدمت دارد، اما اگر نگاهی در روابط غیر رسمی میان این دو داشته باشیم، به قرن سیزده و چهارده میلادی یعنی حدود 700 سال پیش باز می‌گردد؛ یعنی هنگامی که دو کشور پس از حمله مغول‌ها، موفق به بازپس‌گیری کشورهایشان می‌شوند. در واقع اسناد تاریخی به دورانی اشاره دارند که دولت «یوآن» در چین دستور می‌دهد که زندان ویژه‌ای برای برای روس‌هایی که توسط مغول‌ها اسیر و به سرزمین چین آورده شده بودند، تشکیل شود. این روابط کهن حالا چهره کاملاً متفاوتی پیدا کرده است. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشته که چین و روسیه در حال حرکت به سوی اتحادی نزدیک‌تر هستند. رهبران این دو کشور ایدئولوژی‌های یکسانی داشته و به دنبال به زیر کشاندن آمریکا هستند و هر دو کشور نیز اعتقاد دارند که آمریکا در حال افول است. حتی پیش از دیدار چند روز پیش «ولادیمیر پوتین» و «شی‌ جین‌پینگ»، هر دو جبهه مشترکی برای مقاومت در برابر تحریم‌های غرب ایجاد کرده بودند. غربی‌ها روسیه را به دلیل اوکراین و چین را به بهانه هنگ‌کنگ و موضوع اویغورها تحت تحریم قرار‌داده‌اند اما
هم اکنون جبهه مشترک مشترک روسیه و چین دو برابر شده است. چین و روسیه متحدانه به دنبال به زیرکشاندن آمریکا هستند. تولد محور چین و روسیه که در تقابل با غرب به رهبری آمریکا طراحی شده، یکی از مهم‌ترین توسعه‌های استراتژیک در سطح جهانی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌آید. در حالی که همکاری نظامی و تجاری میان روسیه و چین به سرعت در حال رشد بوده، توافق جدیدی میان مسکو و پکن درباره تامین گاز مورد نیاز چین امضا شد. چه بسا معاهده دفاعی متقابل به سبک ناتو میان دو کشور نیز دور از دسترس نباشد. بر اساس گزارش گاردین، بایدن قدرتمندانه از ناتو حمایت می‌کند چون این پیمان، زیربنای منافع آمریکا در اروپا به شمار می‌آید. از سوی دیگر، بایدن به عنوان یک کهنه سرباز جنگ سرد، داعیه دار حمایت از دموکراسی در کشورهایی است که توسط مسکو تهدید می‌شوند. با این حال محور اصلی و فوری سیاست خارجی وی تا به امروز، منطقه آسیا-اقیانوسیه و به طور ویژه بر بزرگترین رقیب آمریکا، یعنی چین و نه اروپا متمرکز شده است. بنابراین زمانی که آمریکا با یک حمله احتمالی به یک کشور مستقل مواجه می‌شود بسرعت پیامدهای این اقدام را بر تایوان و دیگر مناطقی که چین داعیه‌دار آنهاست، در کانون محاسبات کاخ سفید قرار می‌دهد. تایوان جنگی نیست که آمریکا لزوما در آن برنده باشد و این جنگی نخواهد بود که بایدن بخواهد در آن بجنگد اما وی می‌داند که هرگونه نشانه ضعف در تقابل با پوتین در جنگ اوکراین ممکن است در پکن به عنوان نشانه‌ای از ضعف مهلک در قبال تایوان برداشت شود. افزایش حضور نظامی روسیه در مرز با اوکراین، واقعا اتفاق افتاده است اما گمانه‌زنی‌ها درباره یک حمله در مقیاس گسترده علیه اوکراین بیش از حد بزرگنمایی شده یا از روی عمد درباره آن اغراق شده است. به گزارش فارس، «ولادمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز از بزرگنمایی تهدید روسیه علیه کشورش بشدت ناخرسند بوده و در گفت‌وگوی اخیر خود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرده تا اعلام این موضوع که حمله روسیه به اوکراین قریب‌الوقوع است، متوقف شود.
آتش‌بیاری آمریکا در تنش تایوان
خبر دیگر از جنگ غرب و شرق آن‌که علیرغم هشدارهای چین به کشورهای غربی درخصوص دخالت در امور تایوان و مخصوصاً فروش تسلیحات به این کشور، اما پنتاگون از تصویب قرارداد فروش جدیدی به این جزیره خبر داد. فروش احتمالی ۱۰۰ میلیون دلار تجهیزات و خدمات نظامی به تایوان را تایید کرده است. چین فروش تجهیزات نظامی آمریکا را به تایوان محکوم و تاکید کرد برای حفظ منافع خود تدابیر شدید اتخاذ خواهد کرد.