kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تولید گندم سال آینده به 10 میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با پیش‌بینی اینکه تولید گندم در سال آینده به ۱۰ میلیون تن می‌رسد گفت: خودکفایی در دو محصول اساسی شکر و پنبه هم در دولت سیزدهم رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا مهاجر در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تولید گندم در سال آینده پیش‌بینی کرد، تولید گندم در سال آینده به ۱۰ میلیون تومان برسد و میزان خرید گندم از کشاورزان هم به شش تا شش و نیم میلیون تن خواهد رسید.
وی در پاسخ به اینکه گندم کشاورزان را به چه قیمت خریداری می‌کنید، افزود: قیمت گندم برای سال آینده توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی هفت هزار و 500 تومان تعیین شده است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه کمیسیون تلفیق نرخ 9 هزار و 500 تومان را برای گندم تعیین کرده است، ادامه داد: کمیسیون تلفیق
بر اساس احتمال حذف ارز نرخ 4200 تومانی این قیمت را پیش‌بینی کرده است اما شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تعیین‌کننده قیمت است.
مهاجر عنوان کرد: میزان بارش اکنون 30 درصد نسبت به سال گذشته و 35 درصد نسبت به دوره طولانی مدت گذشته کاهش دارد که پیش‌بینی می‌شود روی تولید گندم دیم و آبی تاثیر بگذارد.
وی افزود: امکان خودکفایی کشور در شکر و پنبه در دولت سیزدهم وجود دارد. اگر تنها 50 هزار هکتار کشت چغندرقند را به کشت پاییزه انتقال دهیم و دو کارخانه تولید شکر در کشور راه‌اندازی کنیم کشور به خودکفایی خواهد رسید. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین در مورد پنبه هم باید زنجیره‌های تولید تا تبدیل به پوشاک را تقویت کنیم، با استفاده از بذور اصلاح شده و پرتولید امکان خودکفایی در این محصول بسیار راهبردی هم وجود
دارد.
مهاجر، کشاورزی قراردادی را برای افزایش تولید در کشور ضروری دانست و خبر داد: از فروردین ماه کشاورزی قراردادی برنج در سطح 40 هزار هکتار در استان‌های شمالی کشور آغاز می‌شود.
وی سطح کشاورزی قراردادی در کشور را 250 هزار هکتار عنوان کرد و یادآور شد: 100 درصد کشت شکر قراردادی است و پنبه و برنج را هم شروع می‌کنیم.
در کشاورزی قراردادی، کشاورز با سرمایه‌گذار یا کارخانه‌دار قرارداد می‌بندد تا به ازای تأمین نهاده و نیازهای تولید محصول، کشاورز هم محصول خود را به قیمتی که تعیین کرده‌اند بفروشد.
این مسئول شیرین ‌سازی آب را راهکار اصلی برای تأمین نیاز آبی کشاورزی عنوان کرد و بیان کرد: این کار پرهزینه است اما امیدواریم در آینده نزدیک با شیرین ‌سازی آب دریا بتوانیم آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تأمین کنیم.
وی درباره قیمت کودهای شیمیایی افزود: تلاش می‌کنیم تا قیمت کودهای فسفاته و پتاسه تعدیل شود.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: گرانی این کودها در سال‌های گذشته مانع شده که کشاورزان به‌اندازه کافی از کود استفاده کنند و عاملی برای کاهش تولید شده است.