هشدار درباره روند بیرویه مصرف بنزین
به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی روند تولید و مصرف بنزین در کشور نشان میدهد که وزارت نفت دولت سیزدهم بلافاصله پس از عبور از بحران گاز در زمستان امسال، با یک بحران جدید به نام «تراز منفی بنزین» مواجه میشود.
طبق پیشبینیها بهزودی مصرف بنزین در داخل کشور از مجموع تولید پالایشگاهها پیشی خواهد گرفت و ایران در آستانه خروج از جمع صادرکنندگان بنزین و بازگشت به عصر واردات بنزین است. طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نخستین موعد سربهسر شدن تولید و مصرف بنزین عید سال 1401 فرا میرسد.
طبق سناریو شرکت پخش فرآوردههای نفتی میانگین تولید و مصرف در سال 1401 سربهسر خواهد شد، یعنی ممکن است در برخی ماههای سال آینده حتی مصرف از تولید بیشتر شود. به طور مثال طبق پیشبینی این شرکت مصرف روزانه بنزین در عید نوروز 1401 ممکن است تا 120 میلیون لیتر نیز افزایش یابد درحالیکه رقم تولید بنزین در کشور به طور میانگین 106 میلیون لیتر در روز است.
البته شیوع کرونا و کاهش تقاضا موجب شد که منفی شدن تراز بنزین کشور با تاخیری دو ساله رخ بدهد. چندی پیش جواد اوجی؛ وزیر نفت در نشست با سرمایهگذاران شرکتهای پتروپالایش کشور گفت: اگر کرونا نبود شاید مصرف بنزین در کشور بیش از 120 میلیون لیتر در روز بود، در حالی که تولیدمان 106 میلیون لیتر در روز است.
وزیر نفت ادامه داد: در چند سال اخیر برای افزایش ظرفیت پالایش کشور سرمایهگذاری نشده و طرحها به بهرهبرداری نرسیده است که اگر این طرحها زمین بمانند دغدغهای که امروز برای کسری گاز وجود دارد به مرور وارد حوزه فرآوردهها هم میشود و دو تا سه سال آینده باید به مقدار نصف مصرف فرآورده کشور، واردات داشته باشیم.
در صورت تداوم روند فعلی و بیتوجهی نسبت به سیاستهای افزایش تولید و کنترل مصرف، ایران مجبور میشود برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور اقدام به واردات این سوخت کند. طبق محاسبات در 10 سال آینده به صورت تجمعی میزان ارزبری ناشی از واردات بنزین
27.5 میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد شد و به طور میانگین سالانه دو میلیارد و 750 میلیون دلار. به بیان دیگر ایران از صادرات سالانه سه میلیارد دلار بنزین به واردات حدودا سه میلیارد دلاری بنزین تغییر وضعیت خواهد داد. وزارت نفت دولت سیزدهم دو راهکار کلی برای مواجهه و جلوگیری از منفی شدن تراز بنزین دارد، اول، افزایش تولید بنزین و دوم، کنترل مصرف بنزین از طریق تبدیل سوخت خودروها از بنزین به گاز یا برق که البته کنترل مصرف بنزین اولویت بیشتری نسبت به افزایش تولید دارد، زیرا بهتر است میزان افزایش یافته تولید بنزین صرف صادرات و ارزآوری برای کشور شود نه صرف سوخت در باک خودروهای بیکیفیت داخلی. افزایش تولید بنزین از طریق احداث پتروپالایشگاهها و ارتقای کیفی پالایشگاههای موجود امکانپذیر است و کنترل مصرف بنزین نیز از طریق توسعه سوختهای جایگزین CNG و LPG، بهبود کارآیی خودروها، توسعه ناوگان حملونقل عمومی انجام خواهد شد.