kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
ادامه دردسرهای بند جنجالی اساسنامه

شکاف و اختلاف در هیئت رئیسه رئیس‌ فدراسیون فوتبال برکنار می‌شود؟

در پی نابهنجاری‌های گسترده مدیریتی شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در فدراسیون فوتبال، موضوع استیضاح وی از سوی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال قوت گرفته است.

 

سرویس ورزشی-

اختلاف اعضای هیئت رئیسه با رئیس‌فدراسیون فوتبال به خاطر اساسنامه و انجام مکاتبات با فیفا همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد در صورت تداوم این شرایط کار رئیس‌پیچیده خواهد شد. اواخر هفته گذشته بود که سایت فدراسیون فوتبال از قول غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی این فدراسیون مدعی شد که «فیفا با ارسال پیامی به فدراسیون فوتبال ایران، مراتب تبریک خود بابت اقداماتی را که در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال با کمک مراجع ذی‌صلاح ملی انجام شده است، اعلام کرد».
اشاره فدراسیون به بند جنجالی اساسنامه و تعریف آن به عنوان «نهاد عمومی غیر‌دولتی» است که این بند باید به نهاد «غیر انتفاعی» و «غیر‌دولتی» تغییر کند. فدراسیون تاکید داشت در صورت تغییر نکردن این تعریف، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. پس از انتشار این خبر، منتقدان عنوان داشتند که اگر خبر مذکور صحت داشته باشد، بدان معناست که فدراسیون فوتبال بدون آن‌که مسیر خود را به سمت مجلس و کمیسیون‌ها و رأی‌گیری در صحن کَج کند، با استفاده از قوانین موجود کشوری و مصوبه‌های پیشین این کار را به سرانجام رسانده است.
منظور از اصلاح اساسنامه همان موضوع بند یک و تعهدی است که فدراسیون فوتبال در دوره‌ مسعود سلطانی‌فر به فیفا داده بود؛ این‌که شخصیت حقوقی فدراسیون فوتبال تبدیل به یک موسسه غیردولتی بشود. کارشناسان معتقدند که این بند برای اجرایی شدن و تحقق باید به تصویب مجلس برسد اما نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به فیفا اعلام کرده که این فدراسیون یک موسسه غیر انتفاعیِ غیر‌دولتی است. موضوعی که به نظر می‌رسد نوعی دور زدن مجلس و ارائه اطلاعات غیرواقعی به فیفا توسط فدراسیون فوتبال کشورمان است. کارشناسان اهل فن حتی این تذکر را هم دادند اگر فیفا متوجه چنین حرکتی شود قطعا فوتبال ایران را با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد کرد. موضوعی که همین چندی پیش از این‌گریبان استقلال و پرسپولیس را گرفت و باعث حذف دو نماینده فوتبال کشورمان از لیگ قهرمانان آسیا شد. در میان نمایندگان مجلس نیز انتقادات تندی را متوجه فدراسیون فوتبال کردند. محمد مهدی فروردین رئیس‌فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در این بار گفت: اساسنامه فدراسیون باید مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد اما چنین مصوبه‌ای وجود ندارد که مسئولان فدراسیون بخواهند به فیفا بگویند نهاد غیردولتی غیرانتفاعی است. در مورد تبعات این اقدام خودسرانه که صورت گرفته، رئیس‌فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد.
اوضاع آشفته فدراسیون فوتبال
اصلاح اساسنامه نه تنها به چالشی بین فدراسیون فوتبال با برخی از منتقدان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شد، بلکه حتی در داخل فدراسیون هم به اختلافات بین بعضی از اعضای هیئت رئیسه دامن زد. در روزهای گذشته مهرداد سراجی، احمدرضا براتی و احسان اصولی از اعضای هیئت رئیسه در انتقاد از عزیزی خادم رئیس‌فدراسیون و غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی اش تاکید کردند که در جریان تصمیمات و اقدامات فدراسیون قرار ندارند. حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال که دوشنبه برای برگزاری بازی سوپرجام در سیرجان حضور داشت، در جمع خبرنگاران در واکنش به انتقادات اعضای هیئت رئیسه گفت: «به زودی جلسه‌ای برگزار خواهد شد و تمام موارد اعلام شده از سوی فدراسیون به فیفا و پاسخ‌های فیفا بررسی می‌شود. اگر اختلاف نظری هم وجود داشته باشد، حل می‌شود.»
در حالی که عزیزی خادم در تلاش است به این اختلافات پایان بدهد و نظر مثبت مخالفان خود در هیئت رئیسه را جلب کند به نظر می‌رسد این ماجرا همچنان ادامه خواهد داشت.
این چالش از پیامی که احمدرضا براتی در واکنش به صحبت‌های روز شنبه کامرانی فر منتشر کرده، عیان است: «دبیرکل وعده داده مکاتبات با فیفا به زودی در جلسه هیئت رئیسه بررسی می‌شود، اما به نظرم کمی دیر شده. قبل از امضا و ارسال به فیفا باید در هیئت رئیسه بررسی می‌شد.»
کشمکش داخلی در فدراسیون فوتبال تا به آنجا پیش رفته است که رفیعی در مصاحبه‌ای تند تاکید کرد که قرار نیست فیفا در امور داخلی کشورها دخالت کند. او پا را فراتر از این گذاشت و گفت: «کاسبان تعلیق و التماس کنندگان تعیین کمیته انتقالی و عادی‌سازی ناکام خواهند ماند.» حالا که اختلاف در فدراسیون به اوج خود رسیده است باید دید چه سرنوشتی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود. برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال استیضاح عزیزی خادم از سوی اعضای هیئت رئیسه است؛ البته در صورتی که تعداد مخالفان او بیشتر از موافقانش باشد. همچنین این اختلافات شاید منجر به تغییر ترکیب هیئت رئیسه در هفته‌های آینده شود که هنوز خبری به صورت رسمی درباره آن منتشر نشده است. هر چند برخی اعضای هیئت رئیسه تکلیف خود را با موافق یا مخالف بودن با سیاست‌های شهاب الدین عزیزی خادم مشخص کرده‌اند اما سه عضو هنوز در جبهه بی‌طرف قرار دارند و به طور مشخص موضع خود را عیان نکرده‌اند. در صورتی که این سه عضو به جبهه مخالفان اضافه شوند، استیضاح رئیس‌فدراسیون جدی‌تر می‌شود.
آغاز روند استیضاح شهاب‌الدین عزیزی‌خادم
دیروز هم خبرگزاری فارس با تاکید اخبار منتشر شده درباره استیضاح احتمالی رئیس‌فدراسیون فوتبال اعلام کرد: «شهاب الدین عزیزی خادم که کمتر از یک سال قبل توانست به عنوان رئیس‌فدراسیون فوتبال انتخاب شود، در آستانه برکناری قرار گرفته است. وی که فدراسیون را در این مدت کوتاه دچار بحران‌ها و معضلات گسترده‌ای کرده و فوتبال کشور را در بن بست قرار‌داده، در حال استیضاح توسط اعضای هیئت رئیسه است. هم اکنون، هیئت رئیسه امکان و صلاحیت اداره فوتبال توسط عزیزی خادم را منتفی دانسته و استیضاح وی را آغاز کرده‌اند. شهاب‌الدین عزیزی خادم که هنوز یک سال هم نیست در فدراسیون حضور دارد، با شائبه‌ها و ابهامات مدیریتی متعددی رو‌به‌رو است. هیئت رئیسه بر این مبنا و مبتنی بر وضعیت بحرانی فدراسیون، مبادرت به اصلاح کنونی کرده‌اند.»
البته در پی انتشار اخباری مبنی بر آغاز استیضاح هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از شهاب عزیزی خادم به دلیل اشکالات مدیریتی در کار وی، شنیده می‌شود برخی از افراد در فدراسیون فوتبال در حال وارد کردن فشار به اعضای هیئت رئیسه هستند تا در حمایت از رئیس‌فدراسیون مصاحبه و حمایت خود را از او اعلام کنند. مسیری که در چند سال گذشته دیگر نخ نما شده اما برخی افراد در فدراسیون فوتبال به دنبال ایجاد محبوبیت و مقبولیت برای رئیس‌فدراسیون هستند.