kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

دیلی تلگراف: دیدار اخیر رهبران روسیه و چین پایانی بر سلطه آمریکا بود

 
 
سرویس خارجی-
روزنامه انگلیسی«دیلی تلگراف» سفر رئیس‌جمهور روسیه به پکن و دیدار او با رئیس‌جمهور چین را «آغاز ورود به عصر ژئوپلیتیکی جدید و پایانی بر سلطه آمریکا» دانست. آمریکایی‌ها پیش از این از چین خواسته بودند، در این سفر تحریم‌ها علیه مسکو را بی‌اثر نکند!
دیدار روز جمعه «پوتین » و «شی جین پینگ» رهبران روسیه و چین در پکن از بسیاری جهات «مهم» عنوان شده است، چرا که این دیدار همزمان با تشدید بحران اوکراین و صف‌آرایی آمریکا و ناتو مقابل روسیه برگزار و تنها ابزار آمریکا برای تحت فشار قرار‌دادن مسکو در این بحران (اوکراین) یعنی «تحریم» را تحت‌الشعاع قرار‌داده است. از سوی دیگر بیانیه مشترک دو طرف بعد از این دیدار نیز حاوی نکات مهمی بود که بر اساس آن رهبران دو کشور با یک جانبه‌گرایی آمریکا و گسترش ناتو به شرق مخالفت کردند و همچنین روسیه نیز از سیاست «چین واحد» حمایت کرد. در سفر پوتین به چین همچنین ۱۶ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است. این دو درباره تغییر ارز(دلار) در مبادلات تجاری نیز گفت‌و‌گوهایی داشتند که قطعا آمریکایی‌ها از شنیدن آن خوشحال نشده‌اند.
 بر اساس گزارش «تاس»، بیانیه مشترک چین و روسیه در مورد ورود روابط بین‌الملل به عصری جدید و همچنین رشد پایدار جهانی در گفت‌وگوهای نشست چین و روسیه به تصویب رسید. شرکت دولتی روسی «روسکازموس» و کمیسیون سامانه ناوبری ماهواره‌ای چین نیز قراردادی شرکتی در حوزه تکمیل متقابل سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی گلوناس و بیدو به امضا رساندند. وزارت توسعه اقتصادی روسیه و وزارت بازرگانی چین نیز در بیانیه‌ای مشترک درخصوص تکمیل توسعه برنامه تجارت مشترک کالاها و خدمات منتشر کرده و یک یادداشت تفاهم برای تعمیق سرمایه‌گذاری دوجانبه در حوزه‌های توسعه پایدار (سبز) امضا کردند. همچنین مقامات گمرکی روسیه و چین پروتکلی را در مورد به رسمیت شناختن متقابل یک کارگزار اقتصادی قانونی امضا کردند. طرفین در مجموع ۱۱ سند بین دولتی و بین بخشی را تصویب کردند. خبرگزاری ایسنا در این باره به نقل از«تاس» نوشته، علاوه‌بر این، چهار قرارداد بازرگانی نیز در این سفر به امضا رسید. «گازپروم» روسیه و «سی.ان.پی.سی» قراردادی طولانی مدت برای تحویل ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از مسیر خاور دور امضا کردند. «رزنفت» و «سی.ان.پی.سی» نیز توافقی برای تحویل ۱۰۰ میلیون تُن نفت از مسیر قزاقستان به مدت یک دهه به امضا رسانده و یک تفاهم‌نامه برای همکاری در حوزه توسعه کم‌کربن تصویب کردند.
پایان دوره آمریکا
در واکنش به سفر پوتین به پکن و انتشار بیانیه مشترک رهبران دو کشور روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» نیز نوشته بیانیه مشترک مسکو و پکن که در نتیجه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به چین با «شی جین پینگ»، همتای چینی‌اش به تصویب رسید، نماد گذار به ساختار کاملا متفاوتی از روابط بین‌الملل است. بنابر نوشته «دیلی تلگراف»، برگزاری این دیدار آن هم در لحظه‌ای که تنش‌های بین‌المللی علیه مسکو افزایش پیدا کرده، آغازگر ورود به یک عصر ژئوپلیتیکی جدید است. از این پس، سلطه جهانی غرب به رهبری آمریکا دیگر امری مسلم انگاشته نخواهد شد و قابل تحمل نیست. به گزارش باشگاه خبرنگاران در مقاله این روزنامه انگلیسی آمده: «پس از دهه‌ها تحقیر، ابرقدرت‌های مستبد جهان از روی زانو‌های خود برخاسته‌اند و نظم جهانی ناعادلانه پس از جنگ سرد را به پایان خواهند رساند.» دیلی تلگراف از رئیس‌جمهور روسیه به عنوان برنده فوری نام برده و اعلام کرده داشتن چین به عنوان متحد به روسیه کمک می‌کند تا مواضع خود را در عرصه سیاسی جهانی تقویت کند و همچنین پیامد‌های تحریم‌های احتمالی غرب را در صورت تهاجم فرضی روسیه به اوکراین کاهش دهد.
 در پایان این مقاله می‌خوانیم: «مشارکت نزدیک چین و روسیه به آمریکا اجازه نمی‌دهد تمرکز خود را به وضعیت منطقه اقیانوس آرام که برای واشنگتن به عنوان جهت‌گیری سیاست خارجی اولویت دارد، معطوف کند. با وجود اینکه روسیه دارای زرادخانه هسته‌ای عظیم و ارتشی قدرتمند و موثر است، اما چین ثروتمندتر و پرجمعیت‌تر دست بالا را در روابط بین دو کشور خواهد داشت.  در حال حاضر  چین و روسیه یک هدف مشترک دارند پایان  یعنی برتری آمریکا.»