kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

کوتاه از سراسر جهان

 
 
امارات
القدس العربی: سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود اعلام کرده فعالیت‌های مزدوران سودانی تحت حمایت مالی امارات در لیبی به منبع اصلی حمایت مالی از اغلب گروه‌های مسلح در دارفور (غرب سودان) تبدیل شده است. کارشناسان سازمان ملل با اشاره به اینکه «عدد واقعی این مزدوران مشخص نیست،» گفته‌اند که بیشتر گروه‌های مسلح در دارفور در سال گذشته با نیروهای تحت امر خلیفه حفتر همکاری کرده‌اند و حمایت‌های مالی امارات ابتدا به ارتش ملی لیبی (نیروهای حفتر) ارسال و از طریق آنها به گروه‌های مسلح در دارفور رسیده است.
لبنان
المنار: «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک نشست سیاسی گفته که، کارزار سازماندهی شده بین‌المللی، محلی و منطقه‌ای علیه حزب‌الله در جریان است نه تنها علیه مقاومت حزب‌الله بلکه علیه حضور حزب‌الله در صحنه سیاسی، مردم و صحنه فرهنگی و تربیتی... هر آنچه از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه حزب‌الله انجام دادند باعث ساکت شدن این جنبش نشد بلکه آن را قوی‌تر و قوی‌تر کرد. او در پاسخ به انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای کمک به ارتش لبنان هم این طور موضع گرفت: «مقاومت اجازه نمی‌دهد که دشمن صهیونیستی وارد لبنان شود و با فداکاری‌ها و خون با این موضوع مقابله خواهد کرد.»
آمریکا
ایرنا: سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرده که دولت‌های آمریکا و مکزیک بیش از ۷۰ هزار نفر ازجمله ۲۱ هزار و ۳۰۰ کودک را با اجرای برنامه «در مکزیک بمان» دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، در معرض رنج و آسیب‌های جدی قرار‌داده‌اند. این برنامه در دولت «جو بایدن» رئیس‌فعلی کاخ سفید نیز اجرا می‌شود. براساس متن بیانیه، تحت برنامه مهاجرتی مذکور، حدود ۳۰ درصد از کودکان پناهجو به شهرهای مرزی پرخطر مکزیک بازگردانده شده‌اند و بسیاری از آنها در آنجا منتظرند تا وضعیت مهاجرت آنها مشخص شود.
عراق
فارس: کمیته هماهنگی مقاومت عراق به برخی انتقادها در داخل این کشور علیه عملیات نظامی گروهی عراقی در پاسخ دخالت‌های امارات در امور داخلی عراق و یمن واکنش نشان داد: «ما ضربات جهادی علیه رژیم تروریست امارات را تبریک می‌گوییم...آیا دفاع آزاده از شرافت و وطنش علیه ریز کشور صهیونیست و تروریست ورود به جنگ منطقه‌ای است؟» گروهی ناشناس موسوم به «الویه الوعد الحق» سه شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از یمن، با چهار پهپاد «چند تأسیسات حیاتی» را در امارات هدف قرار‌داده است. «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن، روز پنجشنبه، در پیامی اشاره کرد که گروه یادشده، یک گروه عراقی است.