kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
افزایش تعداد مناطق قرمز کرونایی کشور به 120 شهر

اُمیکرون نوزادان و کودکان را بیشتر تهدید می کند

در شرایطی که باز هم تعداد شهرهای قرمز افزایش یافت، رئیس‌بیمارستان کودکان علی‌اصغر‌(ع) با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا، گفت: اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است.
 
 
 
 
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تا‌کنون ۶۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۶۱۲ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون 
و ۴۴۷ هزار و ۷۳۹ نفر دُز دوم و ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار 
و ۳۴۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور 
به ۱۳۴ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۶۹۶ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۳۵۵ هزار و ۴۲۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از 15 تا ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار 
و ۱۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۲۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۶۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۷۴۵ نفر رسید.
دو هزار و ۲۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.»
گفتنی است، پیش از این ۷۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار داشتند.
 برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکان مبتلا به کرونا
 از بزرگسالان بیشتر است
رئیس‌بیمارستان کودکان علی‌اصغر‌(ع) با اشاره به افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا در سویه امیکرون، به خبرگزاری ایسنا، گفت: دو مشخصه مهم در ۱۰ روز گذشته اتفاق افتاده است؛ اول اینکه تقریبا بیش از ۶۰ درصد تست‌های آزمایشگاهی کرونا مثبت می‌شود که معنای آن شعله‌ور شدن آتش بیماری است. مشخصه دوم این است که ما مجبور شدیم دو بخش از بیمارستان را مجددا به بخش کرونا تغییر کاربری دهیم. البته علی‌رغم این افزایش ظرفیت، هنوز اورژانس پر از بیمار مبتلا به کووید۱۹ است و ورودی درمانگاه بیماران کرونایی هم افزایش یافته است.
دکتر فرهاد چوبدار افزود: برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف اومیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه‌ مبتلا به کرونای امیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم.
چوبدار درباره حال عمومی این کودکان، اظهارداشت: حال عمومی کودکان نسبت به ابتلا به سویه دلتا خیلی بهتر است و نیاز به داروهای قوی مانند رمدسیویر، IVIG، کورتون و... در حد بالایی نیست. بیشتر نیازمند درمان‌های حمایتی هستند ولی اگر دچار نقص سیستم ایمنی باشند یا تحت شیمی درمانی و... باشند، طبیعتا بدحال‌تر می‌شوند و کارشان به ICU می‌رسد.
وی ادامه داد: دوره کرونای امیکرون در بچه‌ها در پیک ششم افزایش یافته است؛ یعنی گاهی
۲۰ تا ۲۵ روز هم علامت‌دار هستند که حدس می‌زنیم علت این اتفاق همراه شدن ابتلا به کرونای امیکرون با ویروس‌هایی دیگر مانند آدنوویروس‌ها، رینوویروس‌ها یا کروناهایی با سایر سویه‌ها باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: البته این در شرایطی است که اکنون در فصل آلودگی هوا و شروع فصل آلرژی هم هستیم و طول دوره بیماری افزایش می‌یابد. البته نوع علائم کودکان از وضعیت ریوی خارج شده و قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند؛ یعنی لارنژیت و گرفتگی صدا، آبریزش بینی، قرمزی چشم و... ایجاد می‌شود. البته دقت کنید مشخصا قرار نیست در طول تمام این
۲۵ روز که کودک علامت‌دار است، قدرت انتقال بیماری به سایرین را هم داشته باشد.
چوبدار بیان داشت: بیشتر کودکان عموما از طریق بچه‌های دیگر در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به امیکرون آلوده شدند. این کودکان واکسینه نیستند ‌و به راحتی به بیماری مبتلا شده و می‌توانند عامل ابتلای ویروس به گروه بزرگسالان هم باشند.
وی افزود: بیشتر مراجعات بیمارستانی ما در گروه سنی ۲ تا ۶ سال هستند و حداکثر پیک شیوع در این محدوده قرار دارد؛ ولی مراجعه‌کننده زیر 
۲ سال یا بین ۶ تا ۱۲ سال هم وجود دارد. ۹۰درصد مراجعان نیازمند بستری نیستند و اقدامات حمایتی و درمان سرپایی برایشان کفایت می‌کند، ولی آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، بستری می‌شوند. در صورتی که کودک تنها به کرونا مبتلا باشد بین ۲ تا ۵ روز بستری می‌شود، ولی اگر بیماری زمینه‌ای هم داشته باشند بسته به شدت بیماری، گاهی اوقات ممکن است تا یک‌ماه هم بستری بماند.
رئیس ‌بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع) گفت: حدود
 ۶۰ درصد بیمارانی که تست PCR می‌دهند مثبت می‌شوند و اگر ۲۰ درصد هم برای منفی کاذب در نظر بگیریم در واقع حدود ۸۰ درصد مراجعین اورژانس ما اکنون مبتلا به کرونا هستند. چوبدار تاکید کرد: در حال حاضر در بازوی صعودی پیک هستیم و امیدواریم تا اواسط اسفند پیک‌ِ شیوع رد شود و با عبور از امیکرون یک ایمنی جمعی هم در کودکان ایجاد شود و سیستم ایمنی آنها در برابر امیکرون آنتی بادی بسازد تا این گروه سنی که مجوز واکسیناسیون آنها صادر نشده است به شکل طبیعی ایمن شوند. البته رفتارهای کرونا همیشه غافلگیر‌کننده بوده است و رفتار آینده ویروس هم قابل اعتماد نیست.
وی تاکید کرد: مشکلات تنفسی، درگیری گوارشی به صورت اسهال و استفراغ که باعث کاهش آب بدن کودک شود، افت سطح هوشیاری، درگیری دستگاه تنفسی فوقانی به شکل لارنژیت شدید و گرفتگی صدا و سخت شدن تنفس علائمی هستند که به محض مشاهده در کودک باید او را به مراکز درمانی رساند، در غیر این صورت با مراجعه به مطب پزشک و درمان حمایتی، علائم اولیه قابل درمان است.
 کمتر از 2 هفته دیگر
 با پیک وحشتناکی مواجه می‌شویم
در همین ارتباط، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با میزان درخصوص لزوم افزایش محدودیت‌های کرونایی با توجه به شدت گرفتن موج ششم این بیماری در کشور گفت: با توجه به ویژگی‌های سویه امیکرون بهتر است تا جایی که امکان دارد از حضور در تجمعات و عدم استفاده از ماسک خودداری شود، همچنین تاکید فراوانی به دریافت واکسن و تکمیل واکسیناسیون با تزریق دز یادآور می‌شود. بازگشایی مدارس سبب ابتلای تعداد زیادی از دانش‌آموزان به این بیماری شد که خوشبختانه تعطیل شدند و به طور کلی نظر ما در کمیته علمی این است که باید از هر گونه تجمعی جلوگیری شود، محدودیت‌ها افرایش یابند، دورکاری‌ها مجددا اعمال شوند و با توجه به بالا رفتن سرعت شیوع این سویه مدارس و دانشگاه‌ها فعلا به صورت مجازی به فعالیت خود ادامه دهند تا ببینیم اوضاع چگونه پیش می‌رود.
وی با اشاره به اینکه موارد ابتلا به این سویه به سرعت و روز به روز در حال افزایش است افزود: پیش‌بینی ما این بود که تا دو هفته دیگر به پیک وحشتناکی می‌رسیم که به نظر می‌رسد این روند سریع‌تر در حال طی شدن باشد، بعد از رسیدن پیک به قله به تدریج موارد ابتلا کاهش پیدا می‌کنند و در کشور‌های آمریکا و استرالیا هم بعد از رسیدن پیک به قله و ابتلای تعداد زیادی از افراد به این بیماری شدت موج کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود به امید خدا قبل از عید نوروز موج ششم در کشور ما در حال فروکش کردن باشد، اما به هر حال تا پایان سال با این پیک مواجه هستیم.
 آمار ۵۷درصدی رعایت‌های ضدکرونا 
در شرایط اُمیکرون
این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به شانزدهم بهمن‌ ماه ۱۴۰۰ (از ششم تا شانزدهم بهمن ماه)، بالغ بر ۵۷.۹۵ درصد است؛ آماری که قطعا نمی‌تواند در پیشگیری از اوج‌گیری مجدد کرونا آن هم با واریانت به شدت مسری اُمیکرون موثر باشد.
 شکایت از نانوایی‌ها و مدارس
از سویی، طبق آمار شکایات مردمی به بخش بهداشت سامانه ملی پاسخگویی ۱۹۰، از تاریخ ۲ الی ۹ بهمن ۱۴۰۰، تعداد کل شکایات ثبت شده در این سامانه دو هزار 
و ۵۷۹ شکایت بوده است که بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی نیز نانوایی‌ها هستند. همچنین شکایت از عدم رعایت موازین بهداشتی در مدارس با تعداد ۲۱۳ شکایت و موضوع عدم رعایت فاصله گذاری و عدم وجود تهویه مناسب در کلاس‌ها دومین فراوانی شکایات و از موارد پر تکرار در طی هفته گذشته بوده است.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۳۳ درصد شکایات از نانوایی‌ها، ۲۱ درصد از مدارس، ۱۹ درصد از اماکن مسکونی، ۱۴ درصد از اغذیه فروشی، ساندویچ و پیتزا و ۱۳ درصد از سلف سرویس و رستوران‌ها بوده است.
 رشد ۱۵۷ درصدی مراجعات سرپایی کرونا در تهران
علاوه‌بر این، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در استان تهران در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان گفت: متاسفانه در گزارش‌های آمار کرونا ویروس مشاهده می‌کنیم سیر فزاینده و شتاب قابل توجهی در افزایش مبتلا و بستری‌ها داشته‌ایم. مطالعات نشان داده این سویه از وخامت برخوردار است و نباید درخصوص آن ساده‌انگاری انجام شود. تقریبا دامنه پیک شکل گرفته از امیکرون در دنیا نسبت به دلتا بیشتر است.
علیرضا زالی ادامه داد: اولین موضوع در راهبردهای مقابله‌ای با امیکرون موضوع تزریق واکسن است. موضوع دیگر بحث گسترش تخت‌های کودکان در بیمارستان‌های اطفال و بیمارستان‌های عمومی است که رشد بستری کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان را نیز شاهد هستیم. لذا آمادگی بخش‌های کودکان باید افزایش پیدا کند.
زالی در تشریح آمار سویه امیکرون نیز گفت: در هفته اخیر افزایش میزان بستری و ابتلا را در استان شاهد بوده‌ایم و در حوزه مراجعات سرپایی رشد 
۱۵۷ درصدی را شاهد بوده‌ایم بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز در سه هفته اخیر ۵۱ درصد رشد داشته است. وی درخصوص ادامه غیرحضوری بودن مدارس ابتدایی در استان تهران اظهارداشت: در حال آنالیز ابتلا در مدارس هستیم که پس از آن تصمیم‌گیری لازم انجام خواهد شد. در استان تهران هفت هزار
 و 900 مدرسه وجود دارد که آمار آنها در حال ثبت است. با گزارش به ستاد استان در این حوزه تصمیم‌گیری‌های بعدی انجام خواهد شد.