kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
توجیه عجیب وزارت جهادکشاورزی:

فصل سیب‌زمینی نیست پس گران است!

 

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی گفت: تولید صیفی‌جات فصلی اما تقاضا برای خرید آنها در طول سال موجود است بنابراین زمانی که عرضه نسبت به تقاضا پیشی می‌گیرد قیمت‌ها بالا می‌رود!
ابراهیم زارع در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، درباره دلایل افزایش  قیمت سیب‌زمینی در بازار اظهار داشت: صیفی جات از جمله سیب زمینی محصولات فصلی هستند و در زمستان عرضه این محصولات بیشتر و در نتیجه قیمت آن ارزان‌تر است اما در زمستان تنها در مناطق خاصی از کشور امکان کشت این محصولات را داریم.
وی افزود: سیب‌زمینی در فصل زمستان در جنوب کرمان، هرمزگان و فارس کشت می‌شود که تولید سیب‌زمینی امسال در جنوب کرمان یکهزار هکتار بیشتر هم بوده است.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری نیز بیشتر از سال‌های گذشته نبوده است اما سیل‌هایی که در ماه‌های گذشته در جنوب کشور آمد به برخی از مزارع آسیب زد و برداشت را به تاخیر‌انداخت.
زارع تصریح کرد: کاهش برداشت سیب‌زمینی باعث شد که برخی نیز قیمت این محصولات را در بازار بالا ببرند اما اکنون دوباره شرایط برداشت این محصول در کشور مهیا شده است از طرفی نیز در انبارها سیب‌زمینی وجود دارد که در بازار عرضه می‌شود.
او اظهار داشت: قیمت 20 هزار تومانی سیب‌زمینی که برای هرکیلوگرم در یک فروشگاه دیده شده قابل تعمیم نیست بلکه قیمت این محصول در بازار 10 هزار تومان تا 10 هزار و 500 تومان است.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در اظهاراتی عجیب گفت: انتظار ثبات قیمتی که از محصولات صنعتی وجود دارد را نمی‌توان از محصولات کشاورزی داشت، به دلیل فصلی بودن تولید محصولات کشاورزی ثبات قیمتی ندارند.
گفتنی است، اگر قرار است طبیعت، قیمت محصولات کشاورزی را تعیین کند چه نیازی به تشکیلات عریض و طویل جهاد کشاورزی است. سالهاست در کشورهای جهان با ذخیره محصولات و عرضه به موقع، بازار را مدیریت می‌کنند. این مسئله پس از شیوع کرونا، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. بازار مواد غذایی؛ بازار خودرو یا کالاهای رفاهی و لوکس نیست که به عرضه و تقاضا سپرده شود. این بازار باید بر اساس درآمد اقشار ضعیف که درآمدشان در سال یکبار افزایش می‌یابد مدیریت شود. هیچ جای جهان، گرانی محصولات کشاورزی به دلائل فصلی توجیه پذیر نیست.
گران شدن سیب‌زمینی مسئولان وزارت جهادکشاورزی را به تکاپوی تنظیم بازار‌انداخت. به گزارش ایسنا، علیرضا رضازاده؛ رئیس‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی از توزیع سیب زمینی با قیمت ۱۰ هزار تومان از امروز در همه میادین میوه و تره بار خبر داد.
وی با بیان اینکه با توجه به تقویم سالانه محصولات کشاورزی و وقوع سیل و یخبندان نگرانی‌هایی درخصوص تامین سیب‌زمینی وجود داشت، گفت: ذخایر سیب‌زمینی ما فوق‌العاده است. هدف ۶۰۰ هزار تنی صادرات نیز محقق شده است. اما به دلیل تنظیم بازار و ایجاد آرامش در بازار مصوب شد که امکان و مجوز ورود ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی به کشور در صورت نیاز فراهم شود.
رئیس‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی  تصریح کرد: در سامانه بازرگام نیز در حال حاضر سیب زمینی با قیمت ۹۸۰۰ تومان بارگذاری شده است و مردم می‌توانند ثبت سفارش کرده و درب منزل تحویل بگیرند.
گفتنی است، وزارت جهادکشاورزی قیمت مصوب سیب‌زمینی را 10 هزار تومان اعلام کرده در حالیکه در تماس هموطنان از مناطق مختلف کشور با کیهان معلوم شد که قیمت این محصول در اطراف تهران، استان‌های غربی و برخی نقاط دیگر کشور بین هفت تا 9 هزار تومان بوده که با اعلام نرخ مصوب، به 10 هزار تومان رسیده است! این مسئله نشان می‌دهد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی غیر از تهران بر دیگر نقاط کشور اشراف ندارند.
عرضه هوشمند برنج و سیب‌زمینی با قیمت مصوب
همچنین اسماعیل قادری‌فر؛ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت:۱۰ هزار تن برنج مورد مصرف در هر یک از سه استان‌های شمالی  و عرضه هوشمند برنج در تهران بزرگ و استان قم  در سامانه بازارگام و سایر پلتفرم‌های حوزه دیجیتال که به ما کمک می‌کنند، شروع شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در اظهاراتی مغایر با مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سقف صادرات سیب‌زمینی در کشور از 600 هزار تن مجاز عبور کرده است، افزود: بدون ممنوعیت صادرات و با وضع تعرفه صادراتی ما به فکر حفظ بازار داخل هستیم.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در بازار ارزاق عمومی در 25 قلم کالای اساسی وجود ندارد، تصریح کرد: رصد لحظه‌ای و پایش روزانه در بازار توسط  قرارگاه امنیت غذایی انجام می‌شود.
لازم به یادآوری است، به نظر می‌رسد که تلاش برای راضی نگهداشتن مافیای واردات از طریق نسخه آمریکایی تجاری‌سازی (رها‌سازی) کشاورزی و نگاه‌های متضاد با منافع ملی، ریشه گرانی روزافزون مواد غذایی است. این نگاه در بخش مسکن دولت قبل در کنار رها‌سازی بازار ارز، موجب تاثیر منفی بر همه شاخص‌های اقتصادی شد و آقای رئیسی باید مراقب باشد که زحمات دولت، با تئوری‌هایی شبیه عباس آخوندی از طریق بازار محصولات کشاورزی و غذایی بی‌اثر نشود.