kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

سوروس در توهم براندازی چین!

میلیاردر آمریکایی و پدر انقلاب‌های رنگی این بار خواهان تغییر در نظامِ حاکم بر چین و یافتن جایگزینی برای «شی جین‌پینگ» شده است!

«جورج سوروس» میلیاردر آمریکایی، رئیس‌هیئت‌ مدیره مؤسسه «جامعه باز» و پدر انقلاب‌های رنگی روز دوشنبه در جریان سخنرانی در مؤسسه محافظه‌کار «هوور» خواهان جایگزینی «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین، شد و المپیک آتی زمستانی ۲۰۲۲ پکن را با المپیک ۱۹۳۶ در آلمان نازی مقایسه کرد. این میلیاردر یهودی 91 ساله در سخنرانی خود از چین به عنوان «قدرتمندترین دولت استبدادی جهان و بزرگترین تهدیدی که جوامع باز امروز با آن مواجه هستند» یاد کرد و گفت: «چین همچون آلمان در سال 1936 تلاش خواهد کرد تا از منظره بازی‌های المپیک آتی پکن برای کسب پیروزی تبلیغاتی برای سیستم کنترل‌های سخت‌گیرانه‌اش استفاده کند.» رئیس‌هیئت‌ مدیره مؤسسه به اصطلاح «جامعه باز» همچنین در ادامه ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی چین گفت که شی، برخلاف «دنگ شیائوپینگ»، رهبر پیشین چین، که اصلاحات بازار آزاد را ارائه کرد، «یک معتقد واقعی به کمونیسم است» و ادعا کرد که «مائو تسه تونگ و ولادیمیر لنین بت‌های او هستند.» سوروسِ مجارستانی الاصل
در پایان سخنرانی خود خواستار تغییر نظام در چین شد و تصریح کرد که این خط مشی فعلی بسیاری از محافظه‌کاران در آمریکا است که با حاکمیت شی نیز مخالف هستند و همچنین ابراز امیدواری کرد که شی جین‌پینگ با فردی کمتر سرکوبگر در داخل و صلح‌طلب‌تر در خارج جایگزین شود. گفتنی است، اخیراً نیز گزارش‌هایی منتشر شده که مدعی است بنیاد جامعه باز سوروس چندین میلیون دلار برای راه‌اندازی یک انقلاب رنگی در قزاقستان که اخیراً با ناآرامی‌هایی همراه بوده، هزینه کرده است. همچنین گفته می‌شود که این انقلاب‌های رنگین تاکنون در اوکراین، لبنان،گرجستان و قرقیزستان صورت گرفته و تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌هد جورج سوروس در پشت پرده تمامی این به اصطلاح انقلاب‌ها بوده است و در واقع سوروس دست مخفی غرب در انقلاب‌های رنگی است.
جورج سوروس صهیونیست در حال حاضر صد و شصت و چهارمین ثروتمند جهان است او در 91 سالگی هنوز علاقه دارد که به راه گذشته خود و سرک کشیدن و دخالت کردن در وضعیت دیگر کشورها ادامه دهد. چگونگی و چند و چونِ رابطه او با نهادهای قدرت در آمریکا محل پرسش است.
او در کتاب «سقوط اقتصادی سال 2008 و معنای آن؛ چارچوب نظری تازه برای بازارهای مالی» خود را فيلسوفی ناکام و بورس‌بازی موفق خوانده است! او در کتاب پيش‌گفته ياد کرده که در ماه‌های نخست ورود به لندن کتاب «جامعه‌باز و دشمنان آن» اثر «کارل پوپر» را خواند و اين کتاب چون وحی منزل او را تحت تأثير خود قرار‌ داد. به نظر می‌رسد نام مؤسسه خود را نیز از این کتاب گرفته است و قصد دارد با پول پاشی مفاد این کتاب را در سراسر جهان پیاده کند. همچنین به نظر می‌رسد سورس که در سال 2004 کتابی نوشت با عنوان «حباب هيمنه ‌آمريکا؛ هزينه‌های جنگ بوش در عراق» و در آن سياست «جرج بوش»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، را در زمينه‌تروريسم، مسلمانان و خاورميانه منفی ارزيابی کرد، خود همان راه بوش را می‌رود؛ در واقع او که «لنین حزب دموکرات» نیز خوانده شده شبیه‌ترین دموکرات به بوش است. بسیار جالب است که منتقدان آمریکایی سوروس می‌گويند او با نيات سياسی بازار بورس نيويورک را تحت تاثير قرار می‌دهد و بر اتفاقات اثرگذار بر بهای دلار آمريکا نيز نفوذ دارد.