kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

بحران اوکراین به سازمان ملل کشیده شد

نخستین تلاش آمریکا برای بین‌المللی کردن بحران اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد و نمایندگان روسیه و چین با ادعاهای آمریکا در‌باره احتمال جنگ در اوکراین مخالفت کردند.

آمریکا در تلاشی دیگر برای بین‌المللی کردن بحران شرق اروپا، پرونده اوکراین را به شورای امنیت کشاند. این نهاد روز دوشنبه (۱۱ بهمن) به درخواست آمریکا برای بررسی تحولات اوکراین تشکیل جلسه داد. واشنگتن به همراه متحدانش در روزهای گذشته روسیه را به اعزام ده‌ها هزار نیرو به مرز با اوکراین متهم کرده و مدعی شده مسکو ممکن است در آینده نزدیک قصد حمله به اوکراین داشته باشد.ادعای آمریکا و متحدان غربی این کشور درباره وقوع جنگ قریب‌الوقوع در اوکراین نه تنها از سوی مسکو بلکه از سوی دولت اوکراین هم رد شده است. «سی‌ان‌ان» چند روز پیش گزارش داد
«ولادیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته کشورهای غربی فضا‌سازی درخصوص احتمال جنگ قریب‌الوقوع در اوکراین را متوقف کنند.
بر اساس گزارش‌ها نمایندگان روسیه و چین در این نشست ادعاهای نماینده آمریکا را قویاً رد کردند. نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت از آمریکا به دلیل هراس‌افکنی علیه مسکو و وادار کردن کشورها به برگزاری جلسه غیرضروری در شورای امنیت انتقاد کرد. «واسیلی نبنزیا» گفت: «این عدد ۱۰۰ هزار نیرو که می‌گویند در مرز روسیه و اوکراین مستقر شده‌اند را از کجا آورده‌اید؟»«ژانگ جون»، نماینده چین در سازمان ملل هم به حمایت از روسیه پرداخت. او گفت: «دلیلی که آمریکا از شورا خواسته این جلسه را برگزار کند این است که می‌گوید استقرار نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است. چین نمی‌تواند خودش را با این دیدگاه تطبیق بدهددر این میان«ژانگ جون»، سفیر چین در سازمان ملل نیزگفت:
« روسیه بارها گفته که هیچ برنامه‌ای برای انجام اقدام نظامی ندارد و اوکراین نیز گفته که نیازی به جنگ نیست. تحت چنین شرایطی، مبنای نگرانی آمریکا برای اصرار بر وقوع یک جنگ احتمالی چیست؟» نماینده چین در سازمان ملل همچنین از همه طرف‌ها خواست به بیانیه‌های روسیه درخصوص اینکه برنامه‌ای برای آغاز عملیات نظامی ندارد توجه کنند.
عقب‌نشینی نمی‌کنیم
در تحولی دیگر و در آستانه تماس تلفنی آتی «سرگئی لاوروف» و «آنتونی بلینکن»، مسکو اعلام کرد که در مقابل تهدیدات واشنگتن به اعمال تحریم‌ها عقب‌نشینی نمی‌کند.به گزارش اسکای نیوز این اظهارات روسیه در بحبوحه افزایش تنش‌ها باکشور‌های غربی درخصوص اوکراین صورت می‌گیرد.سفارت روسیه در آمریکا اعلام کرد که مسکو در این خصوص عقب‌نشینی نکرده و به تهدیدات واشنگتن به اعمال تحریم‌ها توجهی نمی‌کند. این سفارت هم چنین اشاره کرده که سربازان روسیه هیچ کسی را تهدید نمی‌کنند و این حق حاکمیتی مسکو است که ارتش خود را در داخل
اراضی‌اش جابجا کند.
افزایش 100 هزار نفری ارتش اوکراین
در میانه تنش‌های غرب و روسیه بر سر اوکراین، رئیس‌جمهور این کشور نیز از افزایش 100 هزار نفری تعداد نیروهای مسلح ارتش تا سه سال آینده خبر داد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیروز (سه‌شنبه) در پارلمان این کشور گفت که تا ۱۰۰ هزار نیرو به نیروهای مسلح این کشور در سه سال اضافه خواهد کرد.  به گزارش خبرگزاری رویترز، زلنسکی همچنین گفت که اقتصاد اوکراین در حال تثبیت است و از قانون‌گذاران خواست که متحد بمانند و در مورد تهدید حمله نظامی روسیه هراس‌پراکنی نکنند. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که درباره تاریخ دور دیگری از مذاکرات صلح با (حضور) روسیه، فرانسه و آلمان به زودی توافق شود.
تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی
خبر دیگر اینکه منابع عبری زبان گزارش دادند که سفارت رژیم صهیونیستی در اوکراین به دلیل مشکلات مربوط به پرداخت دستمزدهای کارکنان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم اسرائیل اعلام کرد کارمندان سفارت رژیم صهیونیستی در اوکراین به دلیل اختلاف نظر با وزارت دارایی این رژیم تصمیم به تعطیلی آن تا اطلاع ثانوی گرفتند. این شبکه گزارش داد که «کمیته پرسنل وزارت خارجه اسرائیل تایید کرد که به دلیل اختلافات بین این کمیته و وزارت دارایی اسرائیل سفارت اوکراین تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.».وزارت دارایی رژیم «اسرائیل» اخیرا تصمیم گرفت از ماه آینده مبلغی را از حقوق کارکنان سفارت این رژیم در اوکراین کسر کند.کارمندان سفارت رژیم صهیونیستی در کیف در تلاش هستند تا راه‌حلی برای این بحران بیابند.