kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

اجرای نمایش‌هایی از عراق و الجزایر در جشنواره تئاتر فجر(اخبار ادبی و هنری)

 

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در 10 بخش برگزار می‌شود؛ شش بخش اجرایی و چهار بخش دیگر که بخش‌هایی هدفمند هستند.
حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری این رویداد، با اعلام خبر فوق افزود: بخش‌های غیراجرایی شامل مسابقه و نمایشگاه عکس، مسابقه و نمایشگاه پوستر، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشگاه اسناد چهل دوره جشنواره تئاتر فجر است.
او افزود: امسال جشنواره استانی به لطف مشارکت استان یزد، به این بخش از کشورمان خواهد رفت و تعدادی از اجراهای صحنه‌ای و تعدادی از اجراهای خیابانی در حین برگزاری جشنواره در شهر یزد اجرا خواهد شد. همچنین تعدادی از اجراها بنا به درخواست استانداری گیلان در شهر رشت روی صحنه خواهد رفت. زمان اندک بود وگرنه امکان تعمیم به سایر استان‌ها هم وجود داشت و امیدوارم در دوره‌های بعدی گستره بیشتری را به خود اختصاص دهد.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با‌ اشاره به افزایش همه‌گیری اُمیکرون گفت: با اینکه آماده برگزاری جشنواره با 100 در 100 ظرفیت سالن بودیم، اما به ما اعلام کردند که ظرفیت 30 درصد در نظر گرفته شده که امیدوارم کمتر از این نشود و مجبور به برگزاری رویداد صرفا در فضای مجازی نباشیم.
مسافرآستانه با‌ اشاره به شش بخش اجرایی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ادامه داد: شش بخش اجرایی شامل نمایش‌های صحنه‌ای رقابتی و غیررقابتی، خیابانی رقابتی و غیررقابتی، دیگرگونه‌های اجرایی، رادیوتئاتر و تئاتر ملل است. بخش رادیوتئاتر شامل 12 نمایش است که در روزهای جشنواره در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.
او در مورد نمایش‌های حاضر در بخش ملل هم گفت: در بخش ملل نمایش‌هایی از الجزایر، دو نمایش از عراق (یک اثر مشترک بین ایران و عراق و دیگری نمایشی از عراق)، دو نمایش مشترک بین ایران و افغانستان، دو نمایش از آذربایجان و یک نمایش از بلغارستان خواهیم داشت که نکته جالب توجه در مورد آن مضمونش است که به شاهنامه می‌پردازد. نمایشی هم از تاجیکستان اجرا می‌شود که درباره فردوسی است. از ایتالیا و ارمنستان نیز نمایش‌هایی خواهیم داشت.