kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
یک کارشناس:

خودروسازان به حقوق مصرف‌کنندگان توجهی ندارند

 
 
 
 
کارشناس صنعت خودرو گفت: در صنعت خودرو‌سازی ما، کسب سود و اشتغال به‌عنوان دو اولویت مهم تعریف شده و دلیل کیفیت پایین محصولات خودروسازان داخلی، بی‌توجهی به اولویت «حقوق مصرف‌‌کننده» است.
روز یکشنبه 10 بهمن‌ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، گلایه‌هایی از دو حوزه صنعتی خودرو‌سازی و لوازم خانگی داشتند و تاکید کردند که با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است. در همین زمینه فربد زاوه‌، کارشناس خودرو در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وضعیت نامناسب فعلی خودروسازان ما ناشی از چیست؟ ‌بیان کرد: تاکنون آنچه در صنعت خودرو‌سازی مهم بود، ارزبری، خودکفایی و ایجاد اشتغال بوده است و اولویتی به نام مصرف‌کننده در این حوزه مطرح نبوده است.
وی ادامه داد: وقتی اولویت در یک صنعت آن است که ارز از کشور خارج نشود، طبیعی است که باید 405 تولید کنیم زیرا هر چیز دیگری تولید کنیم باید مدتی قطعات آن را از خارج کشور وارد کنیم. 
این کارشناس خاطرنشان کرد: همچنین وقتی در صنعت خودرو‌سازی ما یکی از اهداف مهم فقط ایجاد اشتغال است، ‌طبیعی است که خط تولیدی خودرو حتی در شهرهایی راه‌اندازی می‌شود که غیراقتصادی است؛ بنابراین این مسائل ناشی از اشتباه در تعریف اولویت‌ها بوده است. اگر اولویت را مصرف‌کننده و بازار مصرف قرار دهید، خود به خود بقیه مسائل نظیر خودکفایی، صادرات و سایر مسائل درست می‌شود اما در واقع در این صنعت اولویت‌ها و ارزش‌ها را روی مواردی گذاشته‌اند که قابلیت دروغ گفتن را دارد و می‌توان در صورت نرسیدن به آنها، به راحتی درباره آن دروغ گفت.
زاوه ادامه داد: ‌برخی مدیران در این صنعت به راحتی دروغ می‌گویند و مقامات کشوری را با دادن اطلاعات غلط گمراه می‌کنند. اگر از روز اول این نگاه‌ رهبر معظم انقلاب یعنی «توجه به مصرف‌کننده» در تولیدات مطرح بود‌ و در همه حوزه‌ها از جمله لوازم خانگی، کشاورزی و غیره ملاک قرار می‌گرفت وضعیت کیفیت در صنعت خودرو یا صنایع دیگر این‌گونه نبود.
افزایش کیفیت با رقابتی شدن بازار
وی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما خودروسازان ما توان تولیدات با کیفیت دارند و می‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند؟ گفت‌: توان ایجاد می‌شود. در شرایط رقابتی نخبگان جامعه جای نخبه‌نماها را می‌گیرند. الان ما نخبه‌نما داریم، درصد‌ی از شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران ارشد در صنایع دولتی،‌ نخبه‌نما هستند که با هزینه‌های سنگین یک محصول بی‌کیفیت را به عنوان یک محصول با کیفیت عالی معرفی می‌کنند اما در واقع اینگونه نیست؛ بنابراین اگر بازار خودرو رقابتی شود، نخبه‌نما‌ها توسط بازار خود به‌خود حذف می‌شوند.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سؤال که بازار رقابتی را چگونه باید به وجود آورد؟ بیان کرد: یکی از راه‌ها واردات است، از طریق واردات باید حق انتخاب را به مردم داد، اما راه دیگر این است که اجازه داده شود که بازیگران جدید وارد صحنه تولید کشور شوند و اگر خودروی جدیدی قرار است به کشور وارد شود فلان وزیر نگوید که بروید با رفیق من شراکت کنید، این اتفاقات دائما در حوزه صنعت خودرو‌سازی ما رخ می‌دهد.
فشار به مصرف‌کننده با تعرفه واردات
زاوه بیان کرد: اگر می‌خواهیم صنعت خودرو متحول شود باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که ‌تاجر، تولید‌کننده یا عرضه‌کننده مخاطب آن باشند نه اینکه فقط به مصرف‌کننده فشار وارد شود‌، وقتی برای واردات کالایی تعرفه می‌گذاریم در واقع فشار نهایی این تعرفه‌ به مردم وارد می‌شود نه تاجر.
وی گفت:‌‌ ‌در همین صنعت خودرو، افرادی بوده‌اند که گفته‌اند در نقاط مختلف جهان خط تولید راه‌اندازی می‌کنیم اما با اینکه بعضا 20 سال از این ادعاها گذشته است، هیچ اتفاقی در این مورد نیفتاده است و مدعیان نیز تنبیه نشده‌اند‌.
‌ این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو با امکانات موجود امکان‌پذیر است؟ عنوان کرد:‌ در رابطه با تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو در سال آینده باید این سؤال مطرح شود که این خودروها با چه کیفیت و شرایطی قرار است تولید شود؟ اگر قرار است باز هم خودروهایی مانند 405 یا پارس که خودروهای 40 سال پیش است، تولید شود قطعا زیان تولید این خودروها از منفعت تولید آن بیشتر است.