راهکارهای مقابله با امپریالیسم رسانهای در آمریکای لاتین(اخبار ادبی و هنری)
یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین بر لزوم مقابله با امپریالیسم رسانهای در این منطقه تأکید کرد. الهه نوری غلازاده کارشناس مسائل آمریکای لاتین به مناسبت 10 ساله شدن شبکه هیسپان تی وی در گفتوگو با خبرنگار کیهان گفت: گذر یک دهه از فعالیتهای رسانهای هیسپان تی وی در منطقه آمریکای لاتین آن هم به رغم هجمههای گوناگون رسانهای، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود نشان از این موضوع دارد که این رسانه توانسته است گام مثبتی در برقراری ارتباط بین ایران و کشورهای اسپانیایی زبان بردارد. اما تقویت بیشتر فعالیتهای این رسانه مستلزم سیاستهای هدفمندتر و البته همکاری بیشتر نهادهای داخلی در آگاهسازی اقشار جامعه نسبت به ظرفیتهای این کشورهای اسپانیایی زبان است تا زمینه همکاریهای بیشتر فرهنگی و سیاسی و البته اقتصادی با این کشورها فراهم شود. وی ارزیابی خود از تاثير رسانهها در آمريكاي لاتين را این چنین توضیح داد: در عصر حاضر که عرصه رسانه تبدیل به میدان مبارزه و کشمکش و رقابت قدرتهای مختلف شده است، نیز آمریکای لاتین به مقصد بسیاری از محتواهای رسانهای غرب محور در قالبهای گوناگون رادیویی، تلویزیونی، محتواهای خبری، تولیدات سینمایی و غیره حتی با ادغام شرکتهای رسانهای غرب محور با شرکتهای داخلی این منطقه مبدل شده است. بنابراین در این شرایط، رسانه، دیپلماسی رسانهای، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی اثرات قابل توجهی در افکار عمومی مردمان این منطقه دارند. با تولید محتوای هدفمند، مخاطب محور و خلاقانه میتوان مردمان این منطقه را با خود همراه کرد. این استاد دانشگاه بر لزوم استفاده از برنامههای هدفمند و سیاست گذاریهای دقیق و هوشمند و عاری از تضاد منافع داخلی توسط شبکههای برون مرزی صداوسیما به ویژه هیسپان تی وی برای پیشبرد سیاست خارجی و برنامههای راهبردی ایران تاکید و عنوان کرد: این برنامهها و سیاستها باید راستای منافع ملی کشور به صورت مدون و در قالب معرفی خط مشیهای دقیق رسانهای در اختیار رسانههای گوناگون برون مرزی قرار بگیرد، تا همگی با یک برنامه مشخص و درصدد انباشت محتوا گام بردارند. امری که مستلزم همکاری و بسیج منابع در نهادها و بخشهای مختلف داخلی است.