kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

وال‌استریت ژورنال: صادرات نفت ایران 40 درصد افزایش یافت(خبر ویژه)

گسترش توافقات و قراردادهای کشورهای دیگر در چند ماه اخیر، به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌ها را دور بزند.

 

روزنامه وال‌استریت ژورنال با تأکید بر اهمیت توافقات چند ماه اخیر، در عبور ایران از تحریم‌ها نوشت: مدتی است مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌‌‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه دارد و همزمان، تهران تلاش می‌‌‌کند بر گستره روابط خود با چین، روسیه و دیگر کشورها بیفزاید و این اقدام با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود.
اخیراً وزیر خارجه ایران با همتای چینی خود درباره به اجرا گذاشتن توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی بین دو کشور که اوایل سال پیش در تهران به امضا رسید گفت‌وگو کرد.
پس از آنکه ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران اعمال کرد، چین به عاملی برای مهار تحریم‌ها تبدیل شد. سال پیش چین به طور متوسط روزانه ۵۹۰‌هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد و این بالاترین میزان از زمانی است که تحریم‌های آمریکا بار دیگر بر ایران اعمال شده است.
همچنین با سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه، انتظار می‌‌‌رود توافقنامه‌‌‌
۲۰ ساله برای همکاری‌های تجاری و نظامی عملی شود.
سال گذشته چند ماه مذاکره بر سر احیای توافق هسته‌‌‌ای به نتیجه نرسید و از چند هفته پیش دور جدید مذاکرات آغاز شده است. هدف این مذاکرات رسیدن به راه‌حل بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.
بنا به گفته دیپلمات‌های غربی، تیم جدید مذاکره‌کننده ایران بر شرایطی که با تحقق آنها ایران به توافق هسته‌‌‌ای بازخواهد گشت افزوده است. به گفته این دیپلمات‌‌‌ها، در حالی که توانمندی‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران در حال افزایش است، مذاکرات صرفا بر سر مسائل اصلی که در دوره قبل مذاکرات مطرح بود در جریان است.
نکته دیگر این است که ایران در حال انعقاد قرارداد با چند کشور آسیایی و غیر‌آسیایی برای سوآپ نفت و گاز خود با کالاهایی است که به آنها نیاز دارد و مقامات ایران می‌‌‌گویند اجرا شدن این قراردادها به این کشور کمک می‌کند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. اخیرا ایران با سریلانکا به توافقی رسید که طبق آن، این کشور آسیایی پول نفت دریافت شده از ایران را با تحویل چای و برخی دیگر کالاها تسویه می‌کند. دو ماه پیش ایران با پاکستان به توافقی مشابه رسید که طبق آن پاکستان در ازای گازی که از ایران دریافت می‌‌‌کند برنج به این کشور تحویل می‌‌‌دهد. مقامات ایران همچنین گفته‌‌‌اند با شرکت‌های ترکیه‌ای به توافق رسیده‌اند تا در ازای صادرات نفت و گاز به ترکیه، این شرکت‌ها در ایران مسکن بسازند.
رئیسی، برخلاف روحانی که دولت‌اش مایل بود زمینه سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در ایران را فراهم کند گفته است که تمایل دارد با کشورهای غیر‌غربی رابطه برقرار کند و به کشورهایی نظیر چین و روسیه به عنوان شرکای بلندمدت برای فروش نفت و خرید سلاح نگاه می‌کند.
به نظر می‌رسد تلاش‌های اخیر ایران سبب شده درآمد ارزی بیشتری به این کشور وارد شود.
بنا به گزارش ارائه شده از سوی گمرک ایران، در ۸ ماه منتهی به ماه نوامبر ارزش کالاهایی که از مرزهای این کشور عبور کرده به ۳۳‌میلیارد دلار رسیده که رشد ۴۵‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌‌‌دهد. یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا بدون آنکه درباره توافق‌های تجاری اخیر ایران نظر بدهد گفت: «آمریکا در حال اعمال تحریم علیه این کشور است. ما قطعا با تلاش‌‌‌هایی که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود مقابله خواهیم کرد.»
موضوع بعدی این است که با توجه به رشد قیمت جهانی نفت، چین در حال افزودن بر واردات نفت ارزان ایران است. چند روز پیش آقای رئیسی گفت صادرات نفت ایران از ماه آگوست یعنی زمانی که او به ریاست جمهوری رسیده ۴۰‌درصد افزایش یافته و این رشد با تخمین‌های منابع مستقل سازگار است.