پذیرش دانشجو بر اساس سهم 40 درصدی کنکور و سهم 60 درصدی ارزیابی دوره دبیرستان
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ارزیابی دوره دبیرستان هم در دروس عمومی و هم در دروس تخصصی 60 درصد وزن ارزیابی را به خود اختصاص میدهد و سهم کنکور
40 درصد خواهد بود.
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی با اشاره به اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سیاستهای سنجش و پذیرش دانشجو، بیان داشت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متفقالقول تاکید داشتند هیچگونه تعارضی بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مصوبه سیاستهای سنجش و پذیرش با مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود ندارد لذا این دو مصوبه مکمل یکدیگرند.
عاملی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1367 به مسئله سنجش و پذیرش(کنکور) ورود داشته است و نیز ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه مصوب کرده است. در جلسه اخیر اصلاحی بر روی سند مبنی بر «دخالت سال یازدهم و دهم» صورت گرفت که در دستور قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی محاسبه این سه سال وجود داشت و نیز در قانون مجلس شورای اسلامی هم این سه سال محاسبه شده است اما به دلایلی در آن دوره به توافق نرسیدند. بر مبنای این مصوبه، معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال 1402، و معدل سال یازدهم در سال 1403 و معدل سال دهم در سال 1404 تاثیر قطعی خواهد داشت. بر اساس این مصوبه سهم60٪ ارزیابی توانائی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل میشود و صرفا طی
4 ساعت کنکور، سرنوشت دانشآموزان تعیین نخواهد شد و وزن بیشتر به علم و دانش عمیق دانشآموزان اختصاص پیدا خواهد کرد.
وی تاکید کرد: این اصلاحیه بدین معنا است که آموزش و پرورش و دانشآموزان زحماتشان در دوران تحصیل معنادار میشود. در همه کشورهای پیشرفته دنیا داوطلبان دانشگاه بر مبنای توانائی علمی در دوره تحصیل، رشته مورد علاقه خود را انتخاب میکنند و پدیدهای به نام کنکور وجود ندارد. دانشآموزان محترم به حواشی و بازار کلاسهای کنکور توجه نکنند. اشخاصی که در کسب و کار کنکور منفعت دارند از زاویه دیگری خود را مخالف با مصوبات نشان میدهند و حتی اعلام تعارض بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه مجلس شورای اسلامی میکنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه تاثیر قطعی معدل در کنکور تا چهاندازه است؟ اظهار داشت: ارزیابی دوره دبیرستان هم در دروس عمومی و هم در دروس تخصصی 60 درصد وزن ارزیابی را به خود اختصاص میدهد و سهم کنکور 40 درصد خواهد بود. کنکور صرفا به دروس تخصصی اختصاص خواهد
داشت.