kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
گزارش کیهان از تازه‌ترین حمله انصارالله به امارات

دومین شب نا‌امن دوبی و ابوظبی /اسرائیل در لیست انتظار

انقلابیون یمن بار دیگر موفق شدند در چند عملیات پهپادی و موشکی که دیروز انجام شد، نقاط حساسی را در امارات و عربستان هدف قرار دهند. همزمان خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه انصارالله به دنبال اضافه کردن رژیم اسرائیل به بانک اهداف خود است چرا که این رژیم در تجاوز ائتلاف سعودی به یمن دخیل است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
اگر امارات تصور می‌کرد از سرگیری کشتار مردم یمن به قیمت ناامن شدن ابوظبی و دوبی تمام می‌شود هرگز    سیاست‌های تجاوزکارانه خود علیه یمن را از سر نمی‌گرفت. ریز کشور امارات که به یک «بنگاه اقتصادی» بیشتر شبیه است تا کشور، به دلیل محدودیت‌های مختلف توانایی مقابل با بحران‌های بزرگ را ندارد. این کشور صددرصد به سرمایه‌گذاری خارجی متکی است و بدون امنیت هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به تداوم حضور در آن نخواهد بود. انصارالله یمن نیز این نکته را به درستی فهمیده و ابوظبی و دوبی را هفته گذشته مورد هدف قرار‌داد تا شاید مانع از ادامه تجاوزات این کشور کوچک به خاکش شود. گویا این حمله شروع یک پروسه طولانی است چرا که بامداد دوشنبه بار دیگر امارات و عربستان هدف حملات موشکی و پهپادی انصارالله قرار گرفت. 
یحیی سریع: زیرساخت‌ها را زدیم
«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن جزئیات عملیات بامداد دیروز در عمق عربستان و امارات را با عنوان « اعصار الیمن ۲» (طوفان یمن ۲) اعلام کرد: «پایگاه هوایی الظفره و اهداف حساس دیگر در ابوظبی با تعداد زیادی موشک بالستیک ذوالفقار هدف گرفته شد...اهداف حیاتی و مهم دیگری نیز در دوبی با پهپاد صماد ۳ مورد هدف قرار گرفتند...تعدادی از پایگاه‌های نظامی در عمق عربستان نیز در منطقه شروره و مناطق دیگر با پهپادهای صماد ۱ و قاصف کی2 در هم کوبیده شد... مراکز حساس و حیاتی نیز در جازان و عسیر در جنوب سعودی با تعداد زیادی موشک‌های بالستیک هدف گرفته شد و اهداف این عملیات که با دقت بالا انجام شده، محقق شد.»
توقف حملات منوط به عملکرد امارات
وی این را هم گفت که «نیروهای مسلح یمن بر آمادگی کامل خود برای افزایش عملیات در مرحله آینده تاکید می‌‌کنند.... بار دیگر به شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران در کشور کوچک امارات توصیه می‌کنیم آن را ترک کنند زیرا دیگر ناامن شده است.. تا زمانی که تجاوز امارات به یمن و محاصره یمن ادامه داشته باشد این کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.»
توقف پروازها در فرودگاه ابوظبی
آژانس‌های ناوبری هوایی تأیید کرده که پس از حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی پروازها در فرودگاه ابوظبی متوقف شده است. با این حال ائتلاف سعودی طبق روال ترجیح داد با صدور بیانیه‌ای مدعی شود، پدافند هوایی سعودی با دو موشک بالستیک شلیک شده به سمت «ظهران» (جنوب) مقابله کرده و صرفا ترکش‌های آن به منطقه صنعتی در ظهران اصابت کرده است. سعودی‌ها می‌گویند گزارش اولیه از خسارات مادی به برخی کارگاه‌ها و خودروهای غیرنظامی حکایت دارد.
خبرگزاری رسمی امارات «وام» هم به نقل از وزارت دفاع این کشور مدعی شده، با دو موشک بالستیک که یمنی‌ها به سمت امارات شلیک کرده‌اند، مقابله شده است. وزارت دفاع امارات در ادامه ادعا کرده، این موشک منجر به خسارتی نشده و بقایای موشک در مناطقی در اطراف ابوظبی سقوط کرده است!
هشدار امنیتی سطح بالا در امارات
در پی عملیات دیروز ارتش یمن در عمق سعودی و امارات، خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد، سفارت آمریکا در ابوظبی برای آمریکایی‌هایی مقیم امارات هشدار امنیتیِ سطح بالا صادر کرده است. بر اساس این گزارش، این هشدار امنیتی همچنین شامل دستورالعمل‌هایی درباره نحوه تعامل با حملات موشکی است.
این دومین عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی طی یک هفته اخیر است؛ عملیات‌هایی که پس از هشدارهای مکرر صنعاء به امارات مبنی بر لزوم توقف تعرض به یمن انجام می‌شود. در عملیات قبلی در هفته گذشته با عنوان اعصار الیمن ۱ پالایشگاه نفت در منطقه «المصفح» و فرودگاه ابوظبی با چهار موشک هدف گرفته شدند. 
ائتلاف سعودی و اماراتی هم در تلافی این عملیات‌های تنبیهی یمن نقاط مختلفی در این کشور به ویژه صنعا را مورد هدف گرفت. در یک مورد، در حمله به زندانی در صعده بیش از ۷۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۲۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. 
بورس امارات منفی شد
حمله به امارات باعث شد تا بورس ابوظبی 2.2 درصد و بورس دوبی 0.3 درصد منفی شوند. در معاملات دیروز شاخص کل بورس ابوظبی 70 واحد ریخت و به 3140 واحد افت کرد. شاخص بورس دوبی هم به 8675 واحد عقب‌نشینی کرد. در معاملات بورس ابوظبی بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله انبوه‌‌سازی عمار، افت بالای 3 درصد ارزش سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کردند به گونه‌ای که عمار 3.5 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری GFH معادل 3.1 درصد منفی شدند.
اسرائیل در بانک اهداف انصارالله
در این میان رژیم صهیونیستی نیز به حق، دچار هراس شده است. اخیرا روزنامه ‌هاآرتص اعلام کرده بود که پس از ابوظبی «بندر ایلات اسرائیل» نیز دیگر امن نخواهد بود. روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشته، بر اساس اطلاعات، هدف شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات آنطور که اعلام می‌شود تنها استقرار در «شبوه» نیست بلکه می‌خواهند از شبوه به جنوب مارب بروند تا محاصره مرکز این استان را بشکنند. همچنین مشخص شده که اماراتی‌ها در این نبرد تنها نیستند بلکه آمریکایی‌ها در کنار آنها هستند و بحث مشارکت اسرائیل نیز هست، موضوعی که انصارالله هنوز درباره ماهیت آن در حال تحقیق است.
در ادامه این گزارش آمده، وضعیت یمن در حال حاضر اینگونه است که تمام گزینه‌های ائتلاف سعودی تمام شده و ائتلاف برای توقف حملات صنعاء به سعودی و امارات به کشتار غیرنظامیان یمنی روی آورده است. از سوی دیگر منبع قدرت امارات در یمن یعنی تیپ موسوم به «العمالقه» در حمله به شبوه همزمان به نقطه ضعف این کشور تبدیل شده است، بر اساس برآوردها، این حمله با پوشش آتش‌باری گسترده پهپادهای اسرائیلی انجام شده است. انصارالله در حال حاضر به دنبال آن است که بفهمد آیا تیم‌های اسرائیلی به صورت مستقیم این پهپادها را هدایت کرده‌اند یا اینکه تیم‌های اماراتی که اسرائیل آنها را آموزش داده این کار را انجام داده‌اند. الاخبار افزود، در صورت اثبات فرضیه اول، انصارالله تصمیم به هدف گرفتن رژیم صهیونیستی به شکل مستقیم دارد موضوعی که باعث وحشت در تل‌آویو شده زیرا اسرائیلی‌ها می‌دانند کسی که ابوظبی را هدف می‌گیرد می‌تواند ایلات را نیز بزند. 
واکنش صهیونیست‌ها
مقام صهیونیست اما در واکنش به این خبر طی گفت‌و‌گویی با المانیتور گفت: «حمله به امارات اوج جرات و شهامت حوثی‌ها بود و این جرات آنها به شدت اسرائیل را نگران می‌کند زیرا آن از توان بالایی در زمینه موشکی و پهپادی برخوردار هستند و تهدید آنها برای اسرائیل یک تهدید واقعی است.»
طبق گزارش خبرگزاری مهر، برخی تحلیلگران صهیونیست هم این طور موضع گرفتند که: «دست‌اندرکاران امور امنیتی اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند که بندر ایلات و نیروگاه اتمی دیمونا و دیگر اهداف در اسرائیل در زمره بانک اهداف حوثی‌ها خواهد بود... حوثی‌ها از توان بالایی برخوردارند و قادر به شلیک موشک و حملات پهپادی و هدف قرار‌دادن اهداف در برد ۲۰۰۰ کیلومتری به شکل دقیق هستند... حمله به امارات هشدارآمیز بود و یمنی‌ها توان هدف قرار‌دادن اهداف بسیار مهم و حیاتی‌تر در امارات را هم دارند.» این تحلیلگران اذعان کردند، هدف قرار گرفتن عمق امارات بدترین کابوسی بود که می‌شد، تصور کرد. 
آنها به اسرائیل هم حمله خواهند کرد
از سوی دیگر «عاموی یادلین» رئیس‌سابق شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «تهدیدی که علیه امارات صورت گرفت به اسرائیل هم خواهد رسید.» وی خواستار تشکیل ائتلاف صهیونیستی-اماراتی-آمریکایی برای رویارویی با چالش یمن شد.