kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

سفیر ایران در مسکو: پیشنهاد روسیه به ایران درخصوص توافق موقت مطلقاً دروغ است

کاظم جلالی گفت: اینکه روسیه در جریان این سفر در مورد مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد توافق موقت را به ایران مطرح کرده غلط و دروغ است.

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو در مورد نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهور به روسیه و ارزیابی وی از این سفر خاطرنشان کرد: روابط تهران و مسکو در ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در همین چارچوب دیدار هرچه زودتر و سریع‌تر روسای‌جمهور دو کشور و انجام گفت‌وگو بین آنها دارای موضوعیت و اهمیت زیادی بود و در همین راستا لازم بود که در ماه‌های آغازین دولت سیزدهم یک نقشه راهی برای همکاری‌های دو کشور ایجاد و تدوین شود تا همکاری‌های دو کشور بتواند سرعت بیشتری پیدا کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه دستاورد‌های سفر دو روزه رئیس‌جمهور به روسیه را می‌توان در سه حوزه روابط دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تقسیم‌بندی کرد، گفت: در جریان رایزنی‌ها بین روسای‌جمهور دو کشور گفت‌وگو‌های مفصلی در مورد فعال کردن کریدور شمال و جنوب و همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، هسته‌ای، گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی صورت گرفت. در حوزه منطقه‌ای نیز دو کشور از‌ اشتراک‌نظر‌های زیادی برخوردارند و دو رئیس‌جمهور پرونده‌های مهم منطقه‌ای از جمله موضوع یمن، قفقاز، سوریه، تجاوزات رژیم صهیونیستی، تحولات آسیای میانه را مورد بررسی قرار دادند. در عرصه بین‌المللی نیز دیدگاه‌های دو رئیس‌جمهور به هم نزدیک بود و هر دو با یک‌جانبه‌گرایی غرب مخالفت کردند.
جلالی به پتانسیل‌های موجود در گسترش روابط دو کشور در حوزه بین‌المللی‌ اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ۴۳ سال در مقابل یک‌جانبه‌گرایی آمریکا ایستادگی کرد و به‌خاطر این موضوع هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است. امروز نیز شاهد چالش جدی روسیه با ناتو و آمریکا هستیم و غرب تمام توان خود را برای منزوی کردن روسیه و پوتین به کار گرفته است.
وی در این ارتباط افزود: روسیه و ایران هر دو با یک‌جانبه‌گرایی غرب مخالف هستند و همین رویکرد مشترک در مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی غرب باعث شده که ایران و روسیه در عرصه بین‌المللی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و فرصت خوبی را برای همکاری‌های هرچه بیشتر بین دو کشور فراهم کرده است.
سفیر ایران در روسیه همچنین در مورد همکار‌های ایران و روسیه در موضوع هسته‌ای از جمله ساخت نیروگاه نیز گفت: روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر مشارکت و همکاری زیادی داشت. اکنون در ساخت نیروگاه دو و سه نیز مشارکت و همکاری خوبی دارد و امیدواریم هرچه زودتر این پروژ‌ها به نتیجه برسند.
جلالی در واکنش به این سؤال که برخی از رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که روسیه در جریان این سفر در مورد مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد توافق موقت را به ایران مطرح کرده، آیا این خبر صحیح است، اظهار کرد: این ادعا نیز مطلقا غلط و دروغ است و این نشان می‌دهد که آنها در جریان مذاکرات نیستند و در حال دروغ پراکنی در این ارتباط هستند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:
در مذاکرات وین، دست بالا را داریم
عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: «در مذاکرات هسته‌ای شرایط کشور ما بسیار خوب است و میدان و قاعده در دست ما است. دست ما پر است و دست بالا را داریم و مذاکره‌کنندگان ما با پشتوانه قوی در حال کار کردن هستند.»
محمود عباس‌زاده مشکینی توضیح می‌دهد: «به اعتراف خود غربی‌ها ما از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و برگه‌های طلایی و خوبی برای بازی در میدان مذاکرات در دست داریم. رسیدن به یک توافق خوب و برد - برد را قابل تحقق می‌دانیم هر چند ‌غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌هایی به‌دنبال این هستند که یک توافق بد را به ما تحمیل کنند این واقعیت غربی‌ها است و واقعیت جمهوری اسلامی هم این است که ایران به هیچ وجه زیر توافق بد نمی‌رود. توافق بد به این معنا است که آنها به هدف خود برسند و ما به هدف نرسیم.»
این نماینده مجلس درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در سال جاری می‌گوید: «قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه می‌رسیم و توافق می‌شود. البته مهم نیست چه زمانی به نتیجه می‌رسیم بلکه این موضوع اهمیت دارد که به نتیجه خوب برسیم و بر همین مبنا ابتکار عمل در دست ما است و ما مذاکرات را مدیریت می‌کنیم.»
او درباره میزان تأثیرگذاری ایران در روند مذاکرات بیان می‌کند: «بعد از تصویب قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی ما بخش قابل توجهی از ظرفیت‌ها و دستاوردهایی که با برجام در حوزه هسته‌ای از جمله ذخیره‌سازی اورانیوم و بحث سانتریفیوژها از دست داده بودیم، مجدداً احیا شدند. از طرفی، روی کار آمدن یک دولت تازه نفس و فعال انقلابی و انسجام داخلی و همچنین شکل‌گیری بلوک قدرت در شرق از جمله برگ‌های برنده ایران در مذاکرات است.»
عباس‌زاده ادامه می‌دهد: «آخرین و خطرناک‌ترین ابزار طرف‌های مذاکره‌کننده، تحریم‌ها بود که جمهوری اسلامی از آن عبور کرد. ما در کانون قدرت شکل‌گیری بلوک قدرت در شرق قرار گرفته‌ایم. بلوک قدرتمندی که سه پایه ایران و روسیه و چین را دارد و روز به روز قدرتمندتر می‌شود. بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در کشور ما توسط توافق با چین در صنایع بسیار راهبردی سرمایه‌گذاری خواهد شد.»
او درباره اینکه طرف مذاکره‌کننده ایران را به «وقت‌کُشی» متهم می‌کند، می‌گوید: «ما حسن‌نیت و جدیت داریم و اگر غربی‌ها نیز اندکی در این فضا باشند رسیدن به یک توافق خوب ممکن است. ما به هیچ وجه زیر توافق بد نخواهیم رفت. آنها می‌خواهند با این صحبت‌ها به ما فشار بیاورند و صحبت‌های آنها علیه ایران جنگ روانی است اما ما هم منفعل عمل نمی‌کنیم و اسیر برنامه‌های آنها نمی‌شویم. با شرایط موجود رسیدن به یک توافق خوب و برد - برد را دور از دسترس نمی‌دانم.»
غربی‌ها به‌دنبال جنگ روانی هستند
عملکرد مذاکره‌کنندگان مثبت است
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: دولت سیزدهم مذاکرات را در شرایط بسیار سختی آغاز کرد و باید چانه‌زنی می‌کرد تا منافع حداکثری جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات تأمین شود.
وی بیان کرد: نکته بعدی آن است که طرف غربی در ابتدا طمع کرده بود تا با تشکیل دولت جدید در ایران و با توجه به مشکلاتی که همه دولت‌ها در ابتدای کار خود با آن مواجه می‌شوند، امتیازات بیشتری از ایران اخذ کند، اما تیم مذاکره‌کننده کشورمان طمع غربی‌ها را خنثی کردند. بنده عملکرد تیم جدید مذاکره‌کننده ایران را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ضرب‌الاجل غربی‌ها برای پایان مذاکرات وین، گفت: غربی‌ها با این کار به‌دنبال جنگ روانی هستند. اگر آمریکایی‌ها به‌دنبال کم کردن زمان مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هستند، باید به تعهدات برجامی خود در لغو تحریم‌های ایران عمل کنند.
جلال‌زاده ادامه داد: علت کند پیش رفتن مذاکرات وین آن است که الان مذاکره‌کنندگان به بخش تعهدات آمریکا در لغو تحریم‌ها رسیده‌اند و آمریکا به‌دنبال آن است که در لغو تحریم‌ها حداقلی عمل کند که ما این موضوع را قبول نداریم.
وی گفت: آمریکا و طرف غربی نمی‌خواهند به‌طور کامل به تعهدات خود برای لغو تحریم‌های ایران عمل کنند و در مقابل، از جمهوری اسلامی ایران انتظارات حداکثری دارند که این مسئله برخلاف روح برجام است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آمریکایی‌ها باید همه تحریم‌های ایران را لغو کنند و سپس ما باید آن را راستی‌آزمایی کنیم. اگر آنان این اقدام را انجام دهند، قطعاً جمهوری اسلامی ایران هم در زمان کوتاهی به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد.
جلال‌زاده با بیان اینکه هر توافقی باید به اطلاع مجلس برسد، بیان کرد: طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، دولت باید گزارشی را به کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی مجلس بعد از لغو تحریم‌ها ارائه کند و این دو کمیسیون موظف هستند که انطباق گزارش دولت با قانون مجلس را بررسی کنند و آن را به استماع دیگر نمایندگان مجلس برسانند.
سناتور آمریکایی:
خروج از برجام، احمقانه‌ترین تصمیم ۵۰ سال اخیر است
«کریس مورفی» نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا در صفحه توییتر خود درباره مذاکرات پیش‌رو در وین و مواضع دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور درباره این توافق اظهارنظر کرد.
این سناتور دموکرات و عضو شناخته‌شده کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نوشت: «خروج ‌ترامپ از برجام، تصمیمی که وزیر امور خارجه و دفاع خود وی با آن مخالفت کردند، به‌عنوان یکی از احمقانه‌ترین و خطرناک‌ترین تصمیمات سیاست خارجی ۵۰ سال اخیر تلقی خواهد شد.»
اظهارنظر این قانون‌گذار ارشد کنگره آمریکا در شرایطی مطرح شده که مذاکرات در وین به منظور رفع تحریم‌های ایران در این شهر اتریش در جریان است.