kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷

استاد دانشگاه آمریکا: بیش از آنچه فکر می‌کنیم به جنگ داخلی نزدیک هستیم

 
 
یک کارشناس امور جنگ‌های داخلی و استاد دانشگاه آمریکایی در کتاب خود نوشته است، کشورش بیش از آنچه فکر می‌شود به وقوع یک جنگ داخلی نزدیک شده است.
چند سالی است که هشدارها نسبت به افول، فروپاشی و تجزیه آمریکا و همچنین نسبت به وقوع یک جنگ احتمالی داخلی در این کشور بسیار زیاد شده است، متفکران مهمی در آمریکا چون «فرانسیس فوکویاما»، «استفان والت»، «ریچارد‌هاس» و... نسبت به این مسائل هشدارهای مکرر داده‌اند.
در ادامه همین هشدارها «باربارا والتر» کارشناس آمریکایی علوم سیاسی در کتاب جدید خود نوشته است، آمریکا بیش از آنچه گمان می‌رود به جنگ داخلی نزدیک شده است. این محقق آمریکایی و استاد دانشگاه «سن دیگو» در کتاب خود نوشته است، «جنگ‌های داخلی از مسیرهایی قابل پیش‌بینی شعله‌ور و تشدید می‌شوند. این درگیری‌ها از یک متن پیروی می‌کنند» که الگوی آنها در بوسنی و هرزگوین، اوکراین، عراق، ایرلند شمالی و فلسطین اشغالی مشاهده شده است.
به گزارش فارس، والتر می‌نویسد، یکی از بهترین مولفه‌های پیش‌بینی جنگ داخلی، دور شدن یک کشور از دموکراسی است. اگر کشوری وارد «آنوکراسی» شود -در این حالت نه دموکراسی به‌طور کامل برقرار است و نه استبداد- بیش از کشورهای کاملاً دموکراتیک یا کاملاً استبدادی مستعد جنگ داخلی و خشونت است.
او در کتاب خود نوشته است، امروزه آمریکا یک آنوکراسی است و از زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ وارد این مرحله شده است و نشانه اولین انحراف این کشور از دموکراسی صدور دستور توسط رئیس‌جمهور با انگیزه سیاسی است. در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» قدرت اجرایی گسترش پیدا کرد و او از همکاری با کنگره درخصوص استیضاح اولش طفره رفت. دومین انحراف آمریکا از دموکراسی بعد از حوادث ششم ژانویه (17 دی 1399) و حمله هواداران ترامپ به ساختمام کنگره این کشور رخ داد.
والتر می‌افزاید، یک نشانه هشدار دهنده دیگر درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا «جناح‌گرایی» است که نوع خاصی از دوقطبی شدن این کشور از نظر سیاسی محسوب می‌شود. این کارشناس علوم سیاسی درباره دومین نشانه جنگ داخلی می‌نویسد: «در کشورهای دچار جناح‌گرایی، احزاب به‌جای ایدئولوژی، بر محور هویت قومی، مذهبی یا نژادی شکل گرفته و این احزاب به‌دنبال از میدان خارج کردن و هزینه ایجاد کردن برای دیگران هستند.»
والتر درباره سومین نشانه جنگ داخلی به پدیده‌ای به نام «تنزل درجه» اشاره می‌کند که به معنای از دست رفتن جایگاه گروه‌های غالب سیاسی در میان جامعه است. او در کتاب خود نوشته است، محققان دریافته‌اند که روند نزولی وضعیت سیاسی یک گروه، قوی‌ترین عامل تعیین‌کننده بروز خشونت است و افراد وقتی که ببینند زمانی قدرت را در دست داشته‌اند و حالا در حال از دست دادن آن هستند، به احتمال بیشتری دست به مبارزه می‌زنند.
او که بیش از سی سال جنگ‌های داخلی در کشورهای مختلف را مطالعه کرده در کتاب خود به این جمع‌بندی می‌رسد: «امروز جایگاه ایالات متحده کجاست؟ ما یک آنوکراسی جناح‌گرا هستیم که به سرعت به سمت مرحله شورش عمومی پیش می‌رود و بدین معنا است که ما بیش از آنچه بخواهیم باور داشته باشیم، به جنگ داخلی نزدیک هستیم.»