kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۹۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

خنثی‌‌سازی تحریم‌ها غرب را به تکرار ترفند «ضرب‌الاجل» در مذاکرات وین واداشت

گذشت زمان به نفع غربی‌ها نیست! آنها نگران خنثی‌‌سازی تحریم‌ها از سوی ایران هستند. هرچه زمان می‌گذرد تیغ تحریم‌ها کندتر و دست خالی طرف‌های غربی بیشتر رو می‌شود. همین است که آنها این روزها به تکرار ترفند «ضرب‌الاجل» روی آورده‌اند.

 

سرویس سیاسی-

در ادامه رایزنی‌های جاری در شهر وین در چارچوب دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴، بامداد پنج‌شنبه 30 دی‌ماه، نشست سه جانبه‌ای با حضور علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران، میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده روسیه و همچنین نماینده چین در مذاکرات در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.
اولیانوف: روسیه مخالف ضرب‌الاجل‌های مصنوعی
در مذاکرات وین است
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش، از برگزاری نشست فوق خبر داد و در توئیتی نوشت: «اعضای برجام (بدون ایران) و ایالات‌متحده برای ارزیابی وضعیت امور در مذاکرات وین دیدار کردند. همکاران غربی، همان‌طور که علناً این کار را انجام می‌دهند، بر لزوم نهایی کردن مذاکرات در اسرع وقت تأکید کردند. روسیه احساس فوریت را دارد اما مخالف ضرب‌الاجل‌های مصنوعی است.»
نماینده روسیه در مذاکرات وین در توئیتی دیگر نوشت: «با آقای رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کردم. ما در مورد مسائل باقیمانده اصلی که باید در جریان مذاکرات وین برای اطمینان از احیای برجام و رفع تحریم‌ها حل‌وفصل شوند، گفت‌وگو کردیم.»
علاوه ‌بر این، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه نشستی دوجانبه برگزار کردند.
طی روزهای گذشته مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه داشته و نشست‌هایی نیز بین علی باقری و رؤسای هیئت‌های ۱+۴ و اتحادیه اروپا برگزار شده است.
چرا گذشت زمان
به نفع غربی‌ها نیست؟
گفتنی است از آغاز هشتمین دور مذاکرات وین، طرف‌های غربی با تکرار ضرب‌الاجل‌های ساختگی مدعی این شده‌اند که زمان کم است و پنجره فرصت برای احیای برجام در حال بسته شدن است!
بنا بر آنچه کارشناسان و تحلیلگران غربی می‌گویند هدف غربی‌ها این است تا با ارائه چارچوب‌های زمانی و ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تیم مذاکره‌کننده کشورمان را تحت‌فشار گذاشته و درنهایت ایران را نسبت به مطالبات و شروط اصلی خود (لغو همه تحریم‌ها، اخذ تضمین و ضرورت راستی‌آزمایی طرف غربی) وادار به عقب‌نشینی کنند.
نکته دیگر آنکه طرف‌های غربی فهمیده‌اند که جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات دست برتر را در اختیار دارد؛ هم وضعیت داخلی ایران و شرایط صادرات و فروش نفت رو به بهبود است و هم قطار دیپلماسی ایران در وین متوقف نیست!
درحالی‌که دور هشتم مذاکرات در شهر وین با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در جریان است، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه در توئیتی خطاب به طرف‌های غربی نوشت: «فروش نفت ‫ایران و بازگشت پول آن به شرایط مناسب و غیرقابل بازگشتی رسیده است. نمی‌شود برای امتیازگیری، قول رفع تحریمی را داد که بی‌اثر شده است.»
در نمونه دیگری می‌توان به بهبود وضعیت نفت ایران به چین اشاره کرد. در همین زمینه رویترز دیروز گزارش داد، چین طی چند هفته گذشته نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره دولتی در شهر بندری ژان جیانگ در جنوب این کشور تخلیه کرده است.
بر اساس این گزارش، گمرک چین برای اولین بار به طور رسمی از واردات محموله نفت خام ایران در یک سال گذشته به‌رغم ادامه تحریم‌ها خبر داده و اعلام کرده است: در ماه دسامبر ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن نفت خام از ایران خریداری کرده است.
علاوه‌بر فروش نفت، می‌توان به گشایش‌های ارزی اخیر و آزاد‌سازی منابع بلوکه‌شده ایران و توسعه روابط با کشورهای چین و روسیه اشاره کرد که افق‌های روشنی را در اقتصاد ایران ترسیم کرده است.
ازاین‌روست که گذشت زمان به نفع غربی‌ها نیست! چه آنکه آنها نگران کند شدن ابزارهای تحریمی خود و خنثی‌‌سازی تحریم‌ها از سوی ایران هستند. هرچه زمان می‌گذرد مسئله خنثی‌‌سازی تحریم‌ها نمود واقعی‌تری پیدا می‌کند و دست خالی طرف‌های غربی بیشتر رو می‌شود. همین است که آنها این روزها به تکرار ترفند «ضرب‌الاجل» روی آورده‌اند.
بلینکن: هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به برجام وجود دارد
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه بعد از گفت‌وگوی خود با همتای روسش در ژنو درباره مسائل امنیتی و تنش‌ها بر سر اوکراین، در جمع خبرنگاران گفت که با «سرگئی لاوروف» درخصوص ایران هم گفت‌وگو کرده و توافق هسته‌ای ایران را نمونه‌ای از نحوه همکاری مسکو و واشنگتن در زمینه مسائل امنیتی خوانده است.
به گزارش رویترز، بلینکن به خبرنگاران در ژنو گفت که هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وجود دارد.
وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفت: وزیر امور خارجه (روسیه) و من این فرصت را داشتیم که درباره ایران صحبت کنیم، نمونه‌ای از این‌که چگونه آمریکا و روسیه می‌توانند با یکدیگر در مورد مسائل امنیتی مورد نگرانی مشترک همکاری کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه «گفت‌وگوها با ایران درباره بازگشت متقابل به پایبندی به برجام به لحظه تعیین‌کننده‌ای رسیده»، مدعی شد: اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند.
عملیات روانی بلینکن
با کلیدواژه «زمان کم»
بلینکن روز چهارشنبه گذشته (29 دی) در گفت‌وگو با برنامه
«Pod Save the World» تأیید کرد که ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین خواستار دریافت تضمین درباره عدم خروج دوباره واشنگتن از برجام شده است.
وی تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام را یکی از «بدترین تصمیم‌های تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا» توصیف کرد.
آنتونی بلینکن در ادامه، گزارش‌ها درباره اینکه ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از آمریکا درباره عدم ترک دوباره برجام ضمانت خواسته را تأیید کرد. او در پاسخ به سؤال مجری برنامه گفت: «حرف شما درست است. یکی از چیزهایی که ایران از ما خواسته ضمانتی است مبنی بر اینکه ما دوباره زیر میز نمی‌زنیم.»
بلینکن در ادامه تصریح کرد: «اما این حرف شما هم درست است که در نظام [حکومتی] ما، نمی‌توان چنین ضمانت سخت و سریعی فراهم کرد. رئیس‌جمهور بایدن می‌تواند با قاطعیت بگوید که تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد در کسوت رئیس‌جمهور چه‌کاری انجام خواهد داد یا چه‌کاری انجام نخواهد داد، اما ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهورهای بعدی را [به انجام کاری] ملزم کنیم. «این موضوعی است که درباره آن صحبت می‌کنیم.»
وزیر خارجه آمریکا در ادامه بار دیگر مطابق رویه هفته‌های گذشته تلاش کرد با تأکید بر محدود بودن زمان برای حصول توافق در گفت‌وگوها، عملیات روانی ضلع غربی مذاکرات وین و رسانه‌های وابسته به آنها را ادامه دهد.
او گفت: «باید ببینیم به کجا می‌رسیم، اما واقعیت این است. زمان بسیار کمی باقی مانده تا ببینیم می‌توانیم به پایبندی دوجانبه بازگردیم یا نه، چون اتفاقی که رخ داده این است که ایران بسیاری از آن فعالیت‌های خطرناک که به‌موجب توافق موقت شده بود را از سر گرفته؛ بنابراین آنها دارند چیزهای بیشتری یاد می‌گیرند، دانش بیشتری کسب می‌کنند و ظرفیت بیشتری برای‌گریز سریع‌تر هسته‌ای کسب می‌کنند به‌گونه‌ای که اگر ما به همه آن محدودیت‌ها در توافق برگردیم به نقطه‌ای خواهیم رسید که نمی‌توانیم از برخی از منافع آن توافق برخوردار شویم.»
وزیر خارجه آلمان:
پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن است!
در این راستا، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در آلمان گفت: «امروز درباره برجام گفت‌وگو داشتیم. متأسفانه درخصوص مذاکرات جاری در وین، مسائل اصلی درباره موضوعات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها همچنان باقی هستند.»
وزیر امور خارجه آلمان گفت: «از سوی دیگر به‌طور همزمان با مذاکرات، ایران به پیشرفت در برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهد و به همین دلیل پنجره فرصت برای یافتن راه‌حل در حال بسته شدن است. مذاکرات به مرحله‌ای تعیین‌کننده رسیده است و ما باید فوراً پیشرفتی حقیقی در این مذاکرات حاصل کنیم زیرا در غیر این صورت به توافقی نخواهیم رسید».
فرانسه بار دیگر مدعی کندی مذاکرات با ایران
در وین شد
همچنین لودریان، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین مدعی شد:‌ «دو ماه از شروع دوباره مذاکرات در وین می‌گذرد. با همتایان خود دیدگاه مشترکی داریم: پیشرفتی که وجود دارد جزئی،‌اندک و کُند است اما زمانی که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران با سرعت ادامه می‌یابد، مذاکرات نباید با این سرعت پایین ادامه پیدا کند.»
وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه خود پس از حضور در نشستی با همتایان خود در آلمان و آمریکا و معاون وزیر امور خارجه انگلیس نوشت: «با تداوم این روند ما خود را در وضعیتی غیرقابل‌کنترل خواهیم یافت. باید این را بگویم که برجام در یک وضعیت اضطراری حیاتی است. ما در کنار روسیه و چین، در بازگرداندن همه به تعهدات خود کاملاً قاطع هستیم.»
لودریان بار دیگر تلاش برای‌انداختن توپ به زمین ایران ادعا کرد: «اما اگر ایران به این سرعت پایین خود ادامه دهد قادر به احیای برجام نخواهیم بود و این توافق از بین خواهد رفت».
یک مقام آمریکایی
پیشرفت‌ها به طرز دردناکی کند و ‌اندک است!
یک مقام آمریکایی در ادامه سیاست مقصرنمایی از سوی طرف‌های غربی حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تلاش کرده مسئولیت پیشرفت یا عدم پیشرفت این گفت‌وگوها را متوجه ایران کند.
پایگاه خبری آکسیوس به نقل از این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته برای اینکه در مذاکرات وین توافق حاصل شود ایران بایستی یا به گفت‌وگوها سرعت ببخشد و یا اینکه سرعت برنامه هسته‌ای خودش را کاهش دهد.
مقام آمریکایی در گفت‌وگو با آکسیوس گفت که اخیراً پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای هسته‌ای صورت گرفته اما این پیشرفت‌ها «به طرز دردناکی کند و به طرز دردناکی‌اندک» بوده‌اند و مسائل اصلی هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند.
به گزارش فارس، مقام آمریکایی مورد استناد آکسیوس می‌گوید: «نسبت به هر زمان دیگر با حصول توافق در نزدیک‌ترین فاصله قرار داریم و درعین‌حال، کمترین فاصله را هم با فروپاشی گفت‌وگوها داریم.»
وی در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: «ما آماده‌ایم و اراده داریم که به‌زودی به توافق برسیم، اما درعین‌حال برای احتمال فروپاشی گفت‌وگوها که به‌منزله مرگ برجام خواهد بود نیز آماده و حاضریم.»
بایدن:
زمان دست کشیدن از مذاکره با ایران نیست
رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده، گفت اکنون زمان دست کشیدن و از پای نشستن نیست.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه حصول پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین را تأیید کرد.
بایدن که در کنفرانس خبری برای تشریح سال اول ریاست‌جمهوری خود صحبت می‌کرد، گفت: «زمان تسلیم شدن نرسیده است. پیشرفت‌هایی در حال انجام است اما باید دید که چه می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار «رویترز» که پرسید آیا می‌توان امید داشت که در مذاکرات وین به توافقی برای بازگشت دو طرف به پایبندی به توافق هسته‌ای رسید یا اینکه باید تسلیم شد، توضیح داد: «اتفاقاً برعکس، نباید تسلیم شد... آمریکا و کشورهای مذاکره‌کننده با ایران، متفق‌القول هستند.»