kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۸۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
وحشت صهیونیست‌ها از قدرت انقلابیون یمن

هاآرتص: پس از ابوظبی بنادر اسرائیل دیگر امن نخواهد بود

رسانه‌های صهیونیستی با ابراز نگرانی شدید درباره حملات انصارالله به عمق امارات اعلام کردند که این حملات نشان داد بندر «ایلات» (در اراضی اشغالی) مصون نخواهد بود.

بعد از هدف قرار گرفته شدن عمق امارات توسط نیروهای یمنی، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که موسسه امنیت داخلی اسرائیل به این حادثه اهمیت زیادی می‌دهد. رسانه‌های صهیونیستی طی چند روز گذشته عمیقا به بررسی حمله موشکی و پهپادی جنبش انصارالله یمن به عمق ابوظبی پرداخته و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند؛ عملیاتی که به گفته «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن عملیات «اعصار الیمن» (طوفان یمن) انجام شد. این مسئله نشان دهنده هراس رژم صهیونیستی از انصارالله است.
در همین زمینه روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص در مقاله‌ای به قلم «یوسی میلمان» کارشناس صهیونیست نوشت، انصارالله قبلا اسرائیل را تهدید به هدف قرار دادن مواضع آن توسط موشک‌ها کرده بود و اکنون نهادهای امنیتی اسرائیل این تهدیدات را به شکل جدی مورد بررسی قرار داده‌اند. این رسانه صهیونیستی افزود، حمله به ابوظبی نشان می‌دهد که بندر «ایلات» (در فلسطین اشغالی) نیز مصون نیست. روزنامه هاآرتص در ادامه افزود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق اسرائیل قبلا یمن را به عنوان یک تهدید دیگر برای اسرائیل عنوان کرده بود. بنا به اعلام رسانه‌های صهیونیستی، منابع سیاسی و امنیتی این رژیم ارزیابی می‌کنند که علت حمله مستقیم انصارالله علیه امارات بازگشت این کشور به جنگ یمن است. رسانه‌های صهیونیستی همچنین به افزایش توجه جنبش انصارالله یمن به درگیری فلسطینی -صهیونیستی در اراضی اشغالی اشاره و اعلام کردند که یمنی‌ها تهدیدات خود را افزایش داده‌اند و از سلاح‌های خود ضد اسرائیل استفاده خواهند کرد.
روز سه‌شنبه نیز «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی برای «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی حملات انصارالله به عمق امارات را محکوم کرد. «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در تماس با محمد بن زاید اعلام کرد که حمله یمنی‌ها در ابوظبی را محکوم می‌کند.
واکنش فایننشال تایمز
روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز نیز در مقاله‌ای به بررسی ابعاد حمله موشکی و پهپادی اخیر جنبش انصارالله یمن به عمق امارات پرداخته و نوشت: «بعد از بلند شدن دود از یک منطقه صنعتی در ابوظبی و آتش سوزی در فرودگاه بین‌المللی این شهر در پی عملیات طوفان یمن، مقامات اماراتی متوجه شدند که بدترین ترس آنها به واقعیت پیوسته است. در ادامه این مقاله آمده است، عملیات طوفان یمن که روز دوشنبه انجام شد، ضعف امارات که پیش از این خود را کشوری با ثبات در منطقه‌ای متلاطم توصیف می‌کرد آشکار نمود. این در حالی است که امارات سامانه‌های دفاعی که قیمت آنها میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود در اختیار دارد.
بر اساس این گزارش، برای اولین بار بود که امارات به چنین حمله‌ای به سواحل مرکز تجاری و توریستی اصلی خود اعتراف کرد، آن هم در حالی که میلیون‌ها کارگر خارجی و گردشگران با وعده امنیت به دوبی و ابوظبی سرازیر می‌شوند.
فایننشنال تایمز در ادامه اعلام کرد که اظهارات «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن نشان می‌دهد حجم حمله‌ای که انصارالله انجام داده و ابوظبی را هدف گرفت بسیار گسترده‌تر از چیزی است که اعلام می‌شود. به ویژه بعد از اینکه سفیر امارات اعلام کرد یمنی‌ها از موشک‌های کروز و بالستیک و همچنین پهپادها برای مورد هدف قرار دادن تاسیسات حساس امارات استفاده کرده‌اند.
حمله حوثی‌ها
به اعتبار امارات ضربه بدی زد
همچنین روزنامه دیلی میل در گزارشی نوشته است که یمنی‌ها به اعتبار امنیت امارات ضربه زدند. در این گزارش آمده است که طبق نظر تحلیل‌گران حملات نیروهای یمنی به امارات، چهره این کشور به عنوان «دهکده امن» را در هم شکسته و مرحله جدید خطرناکی را در ارتباط با جنگ یمن را رقم زده است. امارات در هفت سال جنگ یمن تقریبا توانسته بود خود را از به دور از حملات نگه دارد، اما حمله پهپادی و موشکی روز دوشنبه به زیرساخت‌های اصلی، تهدید جدی «حوثی‌ها» را به نمایش گذاشت. دیلی میل افزود: «در حالی که درگیری‌ها، یمن را چند تکه می‌کرد، امارات، این کشور جاه‌طلب در حال رشد و شکوفایی بود و طرح‌های شگفتی‌آوری مثل برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متر را عنوان بزرگترین برج جهان و اعزام اولین فرد عربی به فضا را به اجرا می‌گذاشت. دانیا ظافر مدیر‌اندیشکده پژوهش‌های الخلیج معتقد است که اگر این نوع حملات از حیث کمی و کیفی افزایش یابد، بدون تردید به اعتبار امارات ضربه خواهد زد، چرا که این کشور بر پایه این گزاره که دهکده امنیت در خاورمیانه است، سر پا ایستاده است.»
طبق این گزارش، ابوظبی در ۱۵۰۰ کیلومتری صنعاء پایتخت یمن قرار دارد. امارات در سال ۲۰۱۹ گفته بود که نیروهایش را از یمن خارج کرده است. از آن زمان به بعد امارات به سمت حمایت و پشتیبانی شبه‌نظامیان همسو با خود از جمله نیروهای «العمالقه» پرداخت. شبه‌نظامیانی که درگیری‌های شدیدی در استان شبوه در ماه جاری با ارتش و کمیته‌های مردمی داشتند و موفق به اشغال مناطقی در این استان شدند. دانیا ظافر در ادامه نوشت: «مشخص است که حوثی‌ها به اعتبار امارات واقف هستند و امید دارند که با حملات کم هزینه بتوانند نتایج بزرگی را علیه امارات به دست بیاورند و انتقام شکست‌های اخیر خود در شبوه را بگیرند.»
درخواست فوری امارات از اسرائیل
ازسوی دیگر، منابع عبری‌زبان خبر دادند که پس از عملیات اخیر صنعاء علیه ابوظبی، امارات به دنبال خرید سامانه‌های پدافند هوایی است. پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، بامداد امروز (پنجشنبه)، به نقل از روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد که رئیس‌شرکت اسرائیلی «اسکای لاک» فعال در زمینه تولید پدافند هوایی خبر داده است که اماراتی‌ها درخواست کمک فوری از آنها کرده‌اند. بر اساس این گزارش، امارات خواهان توسعه زرادخانه خود با استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیلی است و طی ماه‌های اخیر، ابوظبی یکی از این سامانه‌ها را خریداری و آن را در خاک خود مستقر کرده است. مدیرعامل شرکت اسکای لاک در این خصوص گفت که پس از حمله‌ای که هفته گذشته انجام شد، «آن‌ها (اماراتی‌ها) اکنون از ما می‌پرسند که با چه چیزی می‌توانیم آنها را در سریع‌ترین زمان ممکن با این لیست بلند سامانه‌ها مجهز کنیم.‌»