kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
نشریه آلمانی فوکوس:

قدرت اروپا تنها بر روی کاغذ است

یک رسانه آلمانی در مطلبی اروپا را یک ایده بزرگ دانست که قدرت آن تنها روی کاغذ و بیانیه صادر کردن است و تشکلی است که «می‌خواهد اما نمی‌تواند».

نشریه «فوکوس» آلمان در مطلبی به ضعف اروپا و اکتفای اروپایی‌ها به صدور بیانیه‌های قدرتمندانه اشاره کرد و نوشت: «شایستگی، توانایی و قدرت جهانی اروپا عمدتا روی کاغذ است.» در ادامه این مطلب طعنه‌ای به سیاستمداران اروپایی آمده است: «هر سیاستمدار درجه سه‌ای هم این را می‌داند که سیاست خوب با نگاه به واقعیت آغاز می‌شود و عکس آن هم صادق است یعنی سیاست بد با انکار واقعیت آغاز می‌شود.»
این رسانه ابتدا نقل قول‌هایی از رهبران اروپا نقل کرده است. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، به عنوان رئیس‌دوره‌ای اتحادیه اروپا با گونه‌هایی پف کرده در برابر نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کرد که برای نظم جدید امنیت و ثبات در اروپا تلاش می‌کند. به گفته وی اروپا قدرت تعادل و قدرت آینده است. «آنگلا مرکل»، صدر اعظم سابق آلمان هم در دوران غروب صدر اعظمی خود در مراسمی تاکید کرد که اروپاییان باید خود سرنوشتشان را در دست گیرند. «اورزو لا فون در لاین»، رئیس‌کمیسیون اروپایی هم چندی پیش در فضایی مه‌آلود و با کلماتی که در آشپزخانه کارشناسان روابط عمومی او تولید شده بود اعلام کرد که اروپا باید زبان قدرت را یاد بگیرد.
به گزارش تسنیم، این رسانه سپس نوشت که اما توانایی اروپا برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی و شایستگی در این راستا تنها در دست نوشته‌ها و بیانیه‌ها دیده می‌شود، در حقیقت اروپا یک «خواجه سیاست جهانی» است؛ یک «ایده بزرگ که با دکوری زیبا» آراسته باشد. نویسنده در ادامه با اشاره به ناتوانایی‌ها و ضعف‌های نظامی اروپا نوشت: «اروپا می‌خواهد، اما نمی‌تواند. اروپا بدون نگهبان آمریکایی اش به ندرت جرات می‌کند از جلوی در خانه اش خارج شود.»
زمانی که قدرت‌های جهانی در ژنو پشت میز نشستند تا درباره اوکراین مذاکره کنند و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در یک طرف و معاون وزیر امور خارجه روسیه در طرفی دیگر قرار گرفتند؛ آمریکایی‌ها و روس‌ها ترجیح دادند خودشان از سیاستمداران ارشد خود حفاظت کنند و اروپاییان تنها مسئول پذیرایی بودند.
در بخش پایانی این مطلبِ انتقادی و طعنه‌آمیز نشریه آلمانی آمده است: «آنچه اورزو لا فون در لاین، رئیس‌کمیسیون اروپایی گفته است نادرست نیست و اروپا باید زبان قدرت را یاد بگیرد، اما تا اینجا تنها مانند کودکی است که فقط غرغر می‌کند.»