kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
دبیرکل ناتو:

خطر جنگ با روسیه واقعی است آماده بدترین سناریوها باشید!

 

سرویس خارجی-
دبیرکل ناتو با هشدار درباره واقعی بودن خطر بروز جنگ با روسیه بر سر موضوع اوکراین گفت این ائتلاف نظامی باید برای بدترین سناریوها آماده‌باشد.
با شکست مذاکرات روسیه و ناتو بر سر اوکراین بار دیگر تنش‌ها در شرق اروپا بالاگرفته آن‌قدر بالا که ادبیات تهدید طرفین نیز به طرز ترسناکی جدی‌تر به نظر می‌رسد. طرف غربی از حمله قریب‌الوقوع روس‌ها به اوکراین خبر می‌دهندو در آن سو مسکو نیز نسبت به تسلیح «کله خراب‌های اوکراینی» از سوی آمریکا هشدار می‌دهد. «ینس استولنبرگ»، دبیرکل ناتو در چنین فضایی وارد معرکه شده و طی گفت وگویی با هفته نامه «اشپیگل» با اشاره به تشدید تنش‌ها، از وجود «خطری واقعی» سخن می‌گوید و با ابراز نگرانی درباره اوضاع ایجاد شده تاکید می‌کند شرایط شوخی بردار نیست و کاملا جدی است.
وی روسیه را متهم کرد تلاش می‌کند با راهکارهای مختلف اوکراین را بی‌اعتبار کند. دبیرکل ناتو همچنین تاکید کرد که در صورت ادامه این وضع در اروپا ناتو آماده است در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی نیرو را آماده کند. وی در عین حال بر لزوم مذاکرات برای حل این مناقشات تاکید کرده و گفت: «ما خواهان هیچ جنگی نیستیم و می‌خواهیم از آن جلوگیری کنیم.» به گزارش تسنیم دبیرکل ناتو در عین حال گفت که هم زمان این ائتلاف نظامی باید برای بدترین سناریوها آماده‌باشد: «راه‌های مختلفی وجود دارد که روسیه می‌تواند علیه اوکراین اقدام کند، از جمله با حمله موشکی، حملات سایبری و یا مداخلات کوچک در شبه جزیره کریمه... ما باید آماده‌باشیم به سناریوهای دیگر هم واکنش نشان دهیم و تنها برای حمله بزرگ آماده نشویم». البته وی پیش از این گفته بود که در صورت حمله روسیه به اوکراین ناتو مداخله نخواهد کرد!
هر لحظه امکان جنگ وجود دارد
سخنگوی کاخ سفید نیز با طرح این ادعا که روسیه ممکن است «هر لحظه‌» به اوکراین حمله کند، بر فوریت این تهدید تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، «جن ساکی»، سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: نظر ما این است که این وضعیت بسیار خطرناکی است. ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که هر لحظه‌ای ممکن است روسیه به اوکراین حمله کند.   به گفته وی «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است جمعه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ژنو درباره این موضوع ملاقات کند
جن ساکی گفت، بلینکن در نظر دارد تا روس‌ها را به تنش‌زدایی و ورود به مسیر دیپلماسی مدنظر آمریکا و متحدانش ترغیب کند. او بار دیگر گفت که اگر روسیه تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، با تبعات اقتصادی چشمگیری مواجه می‌شود.او گفت: به اعتقاد ما، همه گزینه‌ها روی میز است.   یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت در صورتی که تنش‌ها میان مسکو و کیف افزایش یابد، واشنگتن تسلیحات بیشتری به اوکراین خواهد داد. این مقام آمریکایی اضافه کرد: «همان‌طور که می‌دانیم ما سال گذشته بیش از هر سال دیگری از 2014 تا کنون، کمک‌های امنیتی به اوکراین دادیم و من می‌توانم به شما اطمینان دهم که انتقال تسلیحات به اوکراین ادامه خواهد یافت و تسلیحات بیشتری برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده است». سی ان ان هم گزارش داده رئیس‌آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا هفته گذشته و در میانه تنش‌های روسیه و غرب به اوکراین سفر کرده است. بر اساس این گزارش «برنز» هفته گذشته به اوکراین سفر داشته و با «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز دیدار کرده است.این شبکه آمریکایی نوشت، رئیس‌سیا در این سفر «با همتایان اطلاعاتی خود درباره نگرانی‌های موجود بر سر حمله روسیه به اوکراین رایزنی کرده است.»
واکنش روسیه
دراین سو سفارت روسیه در آمریکا نیز به گمانه‌زنی‌های تازه درباره تدارک آمریکا برای دادن تسلیحات بیشتر به اوکراین واکنش نشان داد. به گزارش فارس، سفارت مسکو در واشنگتن از آمریکایی‌ها خواست دست از واکنش‌های احساسی و هیجانی درباره اوکراین بردارند.به گزارش خبرگزاری تاس، این سفارتخانه طی پیامی در فیسبوک نوشت: «اگر ایالات متحده به تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه داخلی اوکراینی واقعا متعهد است، باید از برنامه‌های تامین تسلیحات جدید برای نیروهای مسلح اوکراین صرف نظر کند»سفارت مسکو در واشنگتن ادامه داد: «واشنگتن به جای (ارائه تسلیحات بیشتر) باید از نفوذ خود بر مقام‌های اوکراینی استفاده کند تا آنها را متقاعد کند که از خرابکاری در توافقنامه مینسک دست بردارند» سفارت روسیه در آمریکا در پیام روز چهارشنبه خود در فیسبوک نوشت: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم: روسیه قرار نیست به کسی حمله کند. حرکت نیروها در خاک خودمان یک حق حاکمیتی است. ما خواستار پایان دادن به واکنش‌های هیجانی و عدم ایجاد تنش در مورد مشکل دونباس هستیم. و مهم‌تر از همه  این است که کله خراب‌ها را در کیف به سمت تحریک‌های جدید سوق ندهیم»