kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

کوتاه از سراسر جهان



لبنان
فارس: وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داده اسامی سه فرد را به دلیل ارتباط با حزب‌الله لبنان در «فهرست افراد ویژه مشخص‌شده و بلوک‌شده» قرار ‌داده است. «جهاد سلام علامه»، «علی محمد ضعون» و «عادل علی ذیاب» که هر سه تبعه لبنان هستند در این فهرست قرار گرفته‌اند. خزانه‌داری آمریکا علاوه‌بر این، یک سازمان به نام «دار السلام للسیاحهًْ و السفر» (دارالسلام مسافرت و گردشگری) را هم در فهرست تحریم قرار ‌داده است. آمریکا و رژیم صهیونیستی از سال‌ها پیش تلاش‌هایی را برای فشار سنگین بر حزب‌الله در لبنان آغاز کرده‌اند.
عراق
ایسنا: منابع سیاسی عراقی می‌گویند، بعد از اینکه حزب دموکراتیک کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» مخالفت خود را با نامزدی «برهم صالح» برای پست ریاست جمهوری عراق اعلام کرد، حزب اتحادیه میهنی کردستان برای انتخاب جایگزینی طی دو روز آتی نشستی را برگزار خواهد کرد. همچنین یک منبع در جریان صدر عراق اعلام کرده که رئیس‌ائتلاف «النصر» (حیدر العبادی) جزو گزینه‌های احزاب عراق برای ریاست دولت جدید این کشور نیست. وی افزود که نامزدهای تصدی پست نخست‌وزیری عراق انگشت‌شمار هستند.
دانمارک
اسپوتنیک: در شرایطی که تقابل غرب و روسیه بر سر موضوعاتی از قبیل اوکراین ادامه دارد، دانمارک از الحاق یک ناوچه این کشور به ماموریت ناتو در دریای بالتیک خبر داده است. مقام‌های دانمارک می‌گویند، ناوچه «اچ‌دی‌ام‌اس پیتر ویلموس» این کشور برای رصد اقدامات و بازدارندگی در برابر روسیه در دریای بالتیک به ماموریت ناتو ملحق خواهد شد. این ناوچه که دارای ۱۶۰ خدمه است در راستای کمک دانمارک به ناتو به ماموریت این ائتلاف نظامی غربی در دریای بالتیک اضافه می‌شود.
افغانستان
توئیتر: «برنی سندرز»، سناتور ایالت ورمونت آمریکا، در پیامی در توئیتر نسبت به اوضاع بحرانی در افغانستان هشدار داده و نوشته: «افغانستان با فاجعه بشری مواجه است. من از دولت بایدن می‌خواهم که فورا میلیاردها دلار بلوکه شدن دولت افغانستان را آزاد‌سازی کند تا به جلوگیری از این بحران کمک شود و از مرگ میلیون‌ها انسان در این کشور جلوگیری شود.»
سودان
العربی الجدید: مخالفان کودتای نظامی به دعوت ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر، کمیته‌های مقاومت، جمعیت شاغلین و دیگر تشکل‌های صنفی برای نافرمانی مدنی و اعتصاب عمومی پاسخ داده و در اعتراض به کشته شدن هفت تن از شرکت‌کنندگان تظاهرات ۱۷ ژانویه (سه روز پیش) خیابان‌های پایتخت این کشور را مسدود کرده‌اند. بیشتر محله‌های خارطوم نیز شاهد برپایی تظاهرات‌های شبانه‌ای همراه با آتش زدن لاستیک خودروها، بستن خیابان‌ها و سردادن شعارهایی انقلابی هستند. نکته قابل توجه دیگر آنکه منابع صهیونیستی از سفر ناگهانی یک هیئت این رژیم به خارطوم در بحبوحه ناآرامی‌های سودان خبر می‌دهند!