kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰

تأکید رئیس سازمان برنامه بر اجرای مصوبه 10بندی حمایت از بورس

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اجرای مصوبه 10بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تأکید کرد.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی بر اجرای مصوبه 10 بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تأکید کرد و نوشت: «سازمان برنامه و بودجه بر اجرای مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تأکید دارد، دولت علاوه بر برداشتن گام‌های عملی به حل ریشه‌ای مشکلات بازار سرمایه کمک خواهد
کرد».
گفتنی است پیش از این وزیر اقتصاد جزئیات مصوبات اقتصادی دولت برای حمایت از بورس را تشریح کرده و تصمیم‌هایی درباره مواردی همچون سقف قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها، کاهش پنج درصدی مالیات شرکت‌های تولیدی، تثبیت فرمول حقوق دولتی معادن، حمایت از صندوق تثبیت بازار و افزایش نرخ تسعیر دارایی‌‌های دولتی اتخاذ را اعلام کرده بود.
نامه‌نگاری رئیس بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم طی دو نامه جداگانه به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت به ‌ترتیب خواستار ابلاغ مصوبات ۱۰‌گانه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و تغییر فرمول نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها شد.
«مجید عشقی» در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور با توجه به بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق خواستار ابلاغ مصوبات 10گانه حمایتی از بازار شد و در نامه‌ای دیگر با توجه به فرمول تعیین نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه 1401 (4هاب) خواستار تغییر این فرمول شد.
گفتنی است پس از ریزش 125 هزار واحدی شاخص کل بورس از هفتم تا بیست و هشتم دی‌ماه، این شاخص دیروز اندکی مثبت شد و با سه هزار و 539 واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد ایستاد. البته شاخص کل با معیار هم وزن و شاخص شاخص کل فرابورس نزولی بودند. این وضعیت نابسامان بازار سرمایه موجب گلایه خیل عظیم سهامداران شده و اعتراض این افراد زیان‌دیده را در پی داشته است.
فضای بی‌اعتمادی
در همین حال ،یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت این بازار و ابهاماتی که بورس با آنها مواجه است، بر این باور است که رفتار دولت با بازار سرمایه باعث بی‌اعتمادی سهامداران به این بازار می‌شود.
ولید هلالات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از رفتارهایی که به بی‌ثباتی بازار دامن زد این بود که سقف نرخ گاز در ۱۰ مصوبه‌ای که یکشنبه توسط هیئت دولت تصویب شد نبود و فقط اعلام کردند که فرمول حال حاضر برای تعیین قیمت گاز ادامه پیدا می‌کند. قیمت گاز در حال حاضر حدود ۳۰ سنت یعنی حدود ۷۰۰۰ تومان در هر مترمکعب است درحالی که قرار بود سقف ۵۰۰۰ تومان باشد. سقف ۵۰۰۰ تومانی برای قیمت گاز به‌صورت علنی اعلام شده بود و اینکه در مصوبه نیست باعث بدبینی بازار می‌شود.
وی ادامه داد: بطور کلی هر زمانی بورس در فضای انتظار باشد دچار رکود می‌شود و فضای رکود هم قطعا باعث نمی‌شود سهم‌ها متعادل باشند، بلکه باعث می‌شود فروشنده‌های اندک بتوانند قیمت سهم را پایین ببرند.
این تحلیلگر بازار سرمایه در مورد ابهاماتی که پیش روی بازار سرمایه قرار دارد توضیح داد: یکی از ابهامات پیش روی بازار همان سقف قیمت گاز است که برخلاف چیزی که انتظار می‌رفت در مصوبه دولت آورده نشده است. همچنین بازار در انتظار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها است. از طرف دیگر مذاکرات هم در جریان است و مشخص نیست تکلیف قیمت دلار و رویکرد در مذاکرات به چه صورت باشد. این ابهامات در کنار برخی اتفاق‌های جهانی قرار گرفته است. از جمله اینکه پتروشیمی‌ها نه تنها تحت تأثیر قیمت گاز در لایحه بودجه هستند بلکه برخی قیمت‌های جهانی هم وارد فاز اصلاحی شد و در مجموع روی این صنعت تأثیر منفی گذاشتند.
شرط بهبود بازار
هلالات در مورد شرط بهبود وضعیت بازار نیز اظهار کرد: این فضا به شرطی بهتر می‌شود که یک منبع نقدی شروع به خرید سهم‌های ارزنده در بازار کند. منظورم نقش حمایتی نیست، بلکه تفاوتی بین سهم‌های ارزنده با سهم‌های دیگر قائل شود و نمادهایی که به ‌نظر ارزنده هستند را به شکل ملموسی بخرد تا هیجان خرید در بازار ایجاد شود.
وی ادامه داد: البته برای بهبود وضعیت بازار باید ابهامات نیز برطرف شود. بهترین اتفاق مثبت روند رو به کاهش نرخ بهره بین بانکی و به‌نظر من بدترین اتفاق کاری است که دولت در قبال بازار انجام می‌دهد.
بر اساس این گزارش، در حالی که چندی پیش ۱۰ پیشنهاد از سوی دولت برای اصلاح لایحه بودجه ارائه شده بود که امکان ‌ترسیم آینده مثبت بازار سرمایه را فراهم می‌کرد، هیئت دولت در آخرین مصوبه خود زیر بار ۱۰ پیشنهاد اولیه نرفته و با عدم تعیین سقف برای قیمت گاز، برخی صنایع از جمله پتروشیمی‌ها را به سمت زیان‌ده بودن هدایت کرده است که تأثیر این تصمیم در وضعیت نزولی دو روز گذشته بازار سرمایه قابل مشاهده است.
گفتنی است مهلک‌ترین اتفاق برای بازار سرمایه، ایجاد فضای بی‌اعتمادی در بازار است. مردمی که روی وعده حمایت از بازار سرمایه و جبران ضررها حساب کرده‌اند، اکنون می‌بینند به آن وعده‌ها عمل نمی‌شود و همین اتفاق باعث خروج سرمایه‌های آنان از بازار می‌شود. دولت باید فکری به حال این موضوع کند وگرنه تا زمانی که این اعتماد بازسازی نشود هیچ‌چیز جلودار خروج سرمایه‌ها نیست.
در این بین اظهارات رئیس سازمان بورس درباره تعداد 6 میلیون نفری سهامداران تازه‌وارد به بورس و سود کردن 3 میلیون نفر از آنان هم عجیب است و از سوی مردم پس زده می‌شود و تنها بر این بی‌اعتمادی‌ها افزوده است.
علاوه براین، تصمیم‌های خلق‌الساعه و بعضا متناقض مسئولان همچون ماجرای قیمت‌گذاری خودرو و یا تصمیم‌گیری درمورد قیمت گاز صنایع، به تشدید فضای بی‌اعتمادی دامن‌ زده و در صورت تکرار، حتی به تغییر روندها منجر می‌شود.
نکته دیگر آنکه به اعتقاد برخی کارشناسان، ادامه یافتن این وضع خروج سرمایه از بورس، فروش اوراق دولت در بازار سرمایه را هم با چالش مواجه کرده و حتی به صندوق‌های درآمد ثابت هم فشار می‌آورد.