kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
علاءالدین بروجردی:

وزیر اسبق راه و شهرسازی فرصت فاینانس 50 میلیارد یورویی را سوزاند

رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: وزیر اسبق مسکن فرصت 50 میلیارد یورویی فاینانس چینی‌ها را برای راه‌اندازی خط راه‌آهن سریع‌السیر را به علت امیدواری به اروپایی‌ها برای حل مشکلات، را سوزاند.
به گزارش خبرگزاری فارس، علاء‌الدین بروجردی دیروز در سی‌امین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در رابطه با بررسی اهمیت تعامل سیاسی و اقتصادی ایران و چین، اظهار داشت: قرارداد 25 ساله که سند مهمی است، چینی‌ها زمانی که مذاکره می‌کردند از ما خواستند که این موضوع را اعلام نکنیم و گفتند که بگذارید ما تحت شرایط سخت قرار نگیریم اما در فاصله کوتاهی بر روی سایت‌ها این موضوع اعلام شد در حالی که نباید این کار را می‌کردیم و باید قواعد بازی را رعایت می‌کردیم. 
وی با بیان اینکه در چنین فضای تاریخی یکی از گزینه‌های بسیار خوبمان چین است، یادآور شد: زمانی که رئیس انجمن فاینانس چین به ایران آمد یک پیشنهاد عالی داد مبنی بر اینکه 50 میلیارد یورویی فاینانس کنند و این موضوع مربوط به شش ماه قبل از انتخاب ‌ترامپ بود، وضعیت ما هم نسبتاً خوب بود اما به‌جای اینکه انتخاب راهبردی کنیم، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی (عباس آخوندی) منجر به سوخت شدن فرصت 50 میلیارد یورویی فاینانس شد.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین ادامه داد: چینی‌ها در آن زمان حاضر بودند که خط سریع تهران- مشهد و تهران- تبریز و هر پروژه دیگری را به پیشنهاد ما بدون دریافت وجه چهار ساله راه‌اندازی کنند و بعد از اتمام آن یک سال تنفس در نظر می‌گرفتند و برای بازپرداخت آن حاضر به دریافت پول و در صورت نبود پول حاضر بودند به جای آن نفت بگیرند.
بروجردی تصریح کرد: اما آقای آخوندی معتقد بود که ما مشکلاتمان را با اروپا و فرانسه حل می‌کنیم و در حالی که چینی‌ها حتی حاضر شدند که 15 درصد پیش پرداخت فایناس را هم حذف کنند و ما بعد از یک سال تنفس پرداخت را انجام دهیم اما وزیر اسبق مسکن، بیست روز هیئت چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود.
وی افزود: یکی از مقامات چینی در نامه‌ای به من نوشته بود «آیا این‌گونه می‌خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید؟ ما این اعتبار را به کشورهای دوست می‌دهیم و روس‌ها سه بار استفاده کرده‌اند.» اما وزیر اسبق مسکن بیست روز هیئت چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام 
نشود.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین توضیح داد: با وجود تلاش‌ها این کار انجام نشد زیرا در دولت روحانی افرادی حضور داشتند که معتقد به کار با چین نبودند.
به گفته بروجردی، ما استاد فرصت‌سوزی هستیم و به‌دلیل تحریم و کاهش فروش نفت جذب سرمایه خارجی را باید در دستور کار قرار دهیم اما حتی در حفظ سرمایه داخلی هم بی‌هنر هستیم.
وی عنوان کرد: سند توافق 25 ساله یک سند وسیع است و هنر این است که بخش‌های مختلف آن را به قرارداد تبدیل کرده و عملیاتی شود.
رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: امروز چین کشوری است که اولا به لحاظ سوابق و ارتباطات فرهنگی رابطه نزدیکی با ما دارند و به لحاظ سیاسی هم با هم همسو هستیم.
بروجردی خاطرنشان کرد: حتما هنر ما در ارتباط با چینی‌ها این است که بتوانیم سرمایه چینی را جذب کنیم و حتی پروژه مشترک انجام دهیم.