kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
دیروز اتفاق افتاد

ابوظبی زیر ضربه سنگین پهپادهای یمن /انصارالله، امارات را مجازات کرد

انصارالله یمن سرانجام تهدیدات خود علیه تشدید مداخلات امارات در یمن را عملی کرد و با حملات پهپادی، نقاطی در ابوظبی از جمله فرودگاه بین‌المللی این شهر را هدف قرار‌داد.

 

امارات از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که در کنار عربستان از سال 2015 به کشتار مردم یمن مشغول است. با این حال امارات در چند سال اخیر میزان دخالت نظامی خود در یمن را کاهش داده و صرفا بر بنادر جنوب یمن متمرکز شده است. اخیرا انصارالله یمن یک کشتی باربری نظامی امارات با تسلیحات مختلف را در آب‌های یمن توقیف کرد. این مسئله باعث شد تا انصارالله بار دیگر اعلام کند که امارات در یمن در حال تشدید مداخلات خود است. همان زمان مقامات انصارالله به امارات هشدار دادند که در صورت تداوم مداخله در یمن باید منتظر حملات به عمق امارات بود. در نهایت نیز اعلام شد که امارات در کنار عربستان در الشبوه علیه انقلابیون یمن جنگیده و باعث شده این استان به تصرف مزدوران ائتلاف سعودی درآید. این مسئله حجت را بر انقلابیون یمن تمام کرد و انصارالله تهدید خود علیه امارات را عملی کرد.
یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز صبح از عملیات ویژه‌ای در عمق خاک امارات خبر داد. او گفت که در ساعات آتی جزئیات این حمله را خبررسانی خواهد کرد. همزمان انفجارهای شدید ابوظبی پایتخت امارات را لرزاند و منابع اماراتی از انفجار در سه‌تانکر حامل نفت در منطقه المصفح در امارات و آتش‌سوزی پس از آن خبر دادند. پلیس ابوظبی نیز با تایید این خبر مدعی شد که در پی این انفجار، یک آتش‌سوزی جزئی در محوطه ساخت‌وسازهای جدید در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی روی داد و هنوز هیچ خسارتی از این حریق ثبت نشده است.
منابع رسانه‌ای همچنین اعلام کردند که یکی از انفجارها در نزدیکی فرودگاه ابوظبی صورت گرفته است و منابع پلیس این کشور تایید کردند که چند فروند پهپاد با ‌انداختن بمب بر روی مخزن‌های سوخت در این منطقه صنعتی ابوظبی و همچنین فرودگاه بین‌المللی این شهر، آن را به آتش کشیدند. ائتلاف سعودی نیز اعلام کرد که توانسته پرواز چند پهپاد از فرودگاه صنعاء در یمن را رصد کند.
به نوشته خبرگزاری رسمی امارات، دو انفجار نخست در نزدیکی انبارهای «ادنوک» و انفجار سوم در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی صورت گرفته است و تحقیقات اولیه حاکی از رصد اجسام پرنده‌ای که احتمالا پهپاد هستند، است که این دو منطقه را هدف قرار‌داده‌اند. پس از انتشار این خبر، برخی منابع رسانه‌ای از توقف پروازها در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی خبر دادند. پلیس ابوظبی ضمن تأیید خبر وقوع انفجار در منطقه المصفح گفته است: «در پی انفجار‌تانکرهای سوخت، ۳ نفر کشته و ۶ نفر دیگر مجروح شده‌اند. ملیت یکی از افراد کشته شده پاکستانی و دو تن دیگر هندی هستند.»
همچنین طبق اعلام رسانه‌های عربی، یک فروند هواپیمای ترابری تاکتیکی سی۱۳۰ جی ارتش امارات در فرودگاه عتق هدف حمله پهپاد ارتش یمن قرار گرفت و به صورت کامل از رده عملیاتی خارج شد. این هواپیمای ترابری نظامی در حال انتقال تجهیزات نظامی و تدارکات به مزدورانی بود که در استان شبوه در حال نبرد با ارتش و کمیته‌های مردمی هستند.
اهمیت منطقه المصفح
شهرک صنعتی المصفح که هدف قرار گرفت در جنوب غربی شهر ابوظبی پایتخت امارات واقع شده و مهم‌ترین منطقه صنعتی این کشور کوچک واقع شده در حاشیه خلیج‌فارس به شمار می‌رود. قدیمی‌ترین بندر امارات در همین شهرک واقع شده است. شهرک المصفح شامل 5 بخش بسیار بزرگ است: بخش اول محل استقرار شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ عمرانی و صنایع سنگین است، بخش دوم محل استقرار کارخانجات و شرکت‌های صنایع سبک و
نیمه سنگین، بخش سوم محل استقرار شرکت‌های بزرگ فنی مهندسی و صنعتی بین‌المللی (عموما آمریکایی و اروپایی)، بخش چهارم محل استقرار شرکت‌ها و صنایع‌های‌تک به ویژه هوش مصنوعی که امارات به صورت گسترده‌ای در آن سرمایه‌گذاری کرده است و به تازگی صهیونیست‌ها نیز به شدت در آن فعال هستند و بخش پنجم محل استقرار شرکت‌های بزرگ و عظیم خودرو‌سازی مانند آئودی، مرسدس بنز، بنتلی، پورشه، فولکس واگن و بی‌ام دبیلو است که میزبان ده‌ها هزار خودروی لوکس هم هست!
واکنش‌ها
محمد عبدالسلام رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن به حمله پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی واکنش نشان داد. وی در توئیتی نوشت: «کشور کوچکی در منطقه که در خدمت آمریکا و اسرائیل است، ادعا کرد که خود را از جنگ یمن کنار کشیده است اما در برهه اخیر خلاف آن ثابت شد. امارات سریعاً دست از دخالت در یمن بکشد و گرنه با یاری خداوند دست آن و دیگران را قطع خواهیم کرد.»
«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش أنصارالله یمن نیز به عملیات استراتژیک این کشور علیه مواضع حساس امارات که امروز انجام شد، واکنش نشان داد. البخیتی در این خصوص گفت: امارات با از سرگیری عملیات تجاوزکارانه علیه یمنی‌ها موجب شد تا نیروهای یمنی به آن پاسخ دهند. امارات به‌اندازه کافی در برابر هر نوع عملیات نظامی سست و ناتوان است. وی افزود: ما پاسخ حمله را با حمله می‌دهیم. وی تاکید کرد، این عملیات در عمق استراتژیک امارات صورت گرفت.
ضیف الله الشامی وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن نیز با انتشار توئیتی به حمله پهپادی انصارالله به امارات واکنش نشان داد. وی نوشت: «پیام تنبیهی که باید به امارات و عواملش می‌رسید، رسیده است.» الشامی در ادامه گفت: «بوق و کرنای مزدوران و سازمان‌هایی که از پول شیخ نشینان در خلیج‌فارس تغذیه می‌کنند از جمله سازمان ملل و شورای امنیت بلند خواهد شد و موجی از محکومیت ایجاد خواهد شد اما ما به «قار قار» کلاغ‌ها و «وزوز مگس‌ها» اهمیتی نمی‌دهیم.
«عبدالملک العجری» عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن نیز در ادامه اظهارات مقامات صنعاء گفت، مشخص شد سیاست بی‌طرفی که امارات آن را اعلام کرد، یک دروغ و فریب داخلی و منطقه‌ای است. وی به شبکه «المسیره» گفت:
« امارات نوکر حقیر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌هاست و حتی در سطح منطقه‌ای هم نمی‌توان به آن اعتماد کرد.»
در پی پیشرفت‌های موشکی و پهپادی چشمگیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و در تیررس قرار گرفتن شهرهای ابوظبی و دبی و اثبات آن با حمله پهپادی سال ۲۰۱۷ به عمق خاک امارات، این کشور طی یک مانور سیاسی مدعی عقب‌نشینی تدریجی از صحنه جنگ یمن شد. اما اخیرا در پی تلاش‌های مزدوران وابسته به امارات برای پیشروی به سوی استان شبوه، بار دیگر صنعاء هشدارهای خود را از سر گرفت و به مقامات این کشور کوچک تاکید می‌کند که بانک تهیه شده از اهداف برای حمله در امارات، در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمن قرار خواهد گرفت. اما ابوظبی که بی‌توجه به این هشدارها به اقدامات متجاوزانه خود در یمن ادامه می‌داد، بار دیگر، تذکر عملی صنعاء را دریافت کرد.
یک روز پیش از این حمله، روزنامه «الثوره» یمن وابسته به صنعاء کاریکاتوری در اعتراض به ادامه تحرکات امارات در یمن منتشر کرد. در این کاریکاتور نشان داده شده که شمارش معکوس برای هدف گرفتن برج خلیفه از بلندترین برج‌های جهان در امارات آغاز شده است.
خبر دیگر اینکه، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حملات مزدوران وابسته به امارات در گروه «العمالقه» را در استان شبوه دفع کردند. پایگاه خبری «یمن نیوز» به نقل از منابع نظامی گزارش داد، در جریان این درگیری‌ها، بیش از 90 نفر از عناصر العمالقه کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این منابع خبر دادند که بیشتر افرادی که کشته شدند، در حملات موشکی نیروهای یمنی به مراکز تجمع آنان در «بیحان» و «عسیلان» جان خود را از دست دادند. به گفته این منابع، در میان افراد کشته شده، نام سرکرده‌های ارشد میدانی از جمله سرهنگ «علی‌هادی الحریری»، سرهنک «ممدوح الاهدل» فرمانده یکی از هنگهای لشکر ۳ عمالقه، «محمد احمد الیافعی»، «علی القفیلی الابینی»، «عبدالفتاح السعدی»، «احمد قاید الجلیدی»، «أحمد ناصر مبروک»، «حسین یحی اللحجی»، «زکی عبدالواسع الصبیحی» و ساری علی اللحجی» به چشم می‌خورد.