kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
ساخت ایران

ساخت «اینورتر» مترو توسط دانش‌بنیان‌ها

 
 
 
محققان یک شرکت دانش‌بنیان «اینورتر» یا سیستم تامین برق اضطراری مترو را به تولید می‌رسانند.
به گزارش مهر، مطابق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه و طی قراردادی که سال ۱۳۹۸ بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران منعقد شد، مراحل طراحی و ساخت قطار ملی مترو در دستور کار قرار گرفت.
این امر به منظور تحقق اهداف داخلی‌سازی صنعت ریلی کشور، با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و خصوصاً شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده و در حال به سرانجام رسیدن است. صرفه‌جویی ارزی در تولید انبوه واگن‌های داخلی، ایجاد مرکز طراحی و مهندسی ریلی، افزایش سطح اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با این زمینه و کاهش ۲۰ درصدی قیمت تمام‌شده ساخت واگن مترو، از جمله مهم‌ترین ثمرات پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو به شمار می‌آید؛ پروژه‌ای که طی آن سهم ۲۶ درصدی ساخت قطعات و تجهیزات قطارهای مترو توسط شرکت‌های داخلی به ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت. از این‌رو ساخت یک رام قطار ملی و تجهیزات مورد نیاز مترو در دستور کار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته تا بدون نیاز به واردات، ساخت قطار و مترو در داخل کشور انجام گیرد. برآورد شده که این اقدام به ایجاد ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و فعال شدن ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و قطعه‌ساز صنعت ریلی کشور منتهی می‌شود. در همین راستا نیز به تازگی قراردادی با یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تامین اینورتر یا تأمین برق اضطراری خودرو در یکی از رویدادهای فناورانه صندوق نوآوری و شکوفایی، بین یک شرکت دانش‌بنیان و شرکت بهره برداری مترو تهران منعقد شد. محمدرضا بیات، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این شرکت «اینورتر» برای تامین برق اضطراری به تولید می‌رسد، گفت: اکثر نمونه‌های اینورتر عمدتاً وارداتی از کشورهای اروپایی و چینی هستند که قابلیت پشتیبانی در ایران را ندارند. وی با بیان اینکه نمونه‌ای که در این شرکت ساخته‌ایم برگرفته از نمونه آلمانی است، افزود: این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی، قیمت پایینی دارد و کیفیت آن نسبت به همین وارداتی‌ها بالاتر است؛ به‌دلیل اینکه اینورترهای چینی مدام در حال تعمیر هستند و هزینه زیادی صرف به‌روزرسانی آن می‌شود. وی با اشاره به اینکه این اینورتر در مترو قابل استفاده است، گفت: در همین راستا، به تازگی قراردادی با شرکت بهره برداری مترو تهران منعقد کردیم تا بتوانیم در ال‌پی‌اس‌های (LPS) داخل مترو نصب کنیم. بیات اضافه کرد: این اینورترها برای برق اضطراری مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در این راستا قراردادی با موضوع ساخت و راه‌اندازی ۴۲ دستگاه «اینورتر» تامین برق اضطراری بین طرفین منعقد شده است.
به گفته وی، این قرارداد که به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال منعقد شده نتیجه رویدادهای تبادل فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است.