kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
در حاشیه اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه فرانسه 

طرف اروپایی به‌جای اظهارات متناقض بدهی‌های خود را در برجام تسویه کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امکان دستیابی به توافق در مذاکرات وین خبر داد و با تأکید بر این‌که طی هفته‌های گذشته فضای مثبتی بر مذاکرات وین حاکم شده است، نسبت به حصول توافق در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.
 
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
وی که در کنفرانس خبری مشترک با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه صحبت می‌کرد، با اشاره به دور جدید مذاکرات در وین گفت: «در پی ازسرگیری مذاکرات بعد از عید کریسمس، فضای مثبتی بر گفت‌وگو حاکم شده است.»
بورل افزود: «من پیش‌ازاین نسبت به مذاکرات بدبین بودم اما اکنون بر این باورم که می‌توانیم به توافق برسیم.»
وی در ادامه گفت که امیدوارم طی هفته‌های آینده، همه را از نتایج نهایی یک توافق مطلع کنم.»
اظهارات ضدایرانی لودریان
 درباره مذاکرات وین
بااینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امکان دستیابی به توافق در مذاکرات وین خبر داد اما وزیر خارجه فرانسه در این کنفرانس خبری گفت درصورتی‌که در وین با ایران توافق حاصل نشود، وارد بحران خواهیم شد.
لودریان گفت:‌«اگر روند مذاکرات وین با کُندی کنونی ادامه یابد و ایران همچنان به غنی‌‌سازی اورانیوم بپردازد، هیچ‌چیزی برای مذاکره باقی 
نمی‌ماند.»
وی در ادامه مدعی شد: «برنامه هسته‌ای ایران برای ما اروپایی‌ها با توجه به نزدیکی جغرافیایی، یک تهدید به‌شمار می‌آید.»
وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: «اگر در وین به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست نیابیم وارد بحران می‌شویم. ما در وین در برابر دو گزینه قرار داریم، بازگشت سریع به توافق با ایران یا اشاعه هسته‌ای.»
لودریان جمعه گذشته نیز در مصاحبه مشترک با رادیو آرام سی و تلویزیون بی‌اف ام گفت که در مذاکرات برجام پیشرفت حاصل شده و می‌توان به یک توافق دست یافت ولی زمان رو به پایان است!
اظهارات متناقض طرف اروپایی و تأکید و تمرکز بر ضرب‌الاجل‌های مصنوعی و همراهی با آمریکا در حالی است که خود آنها نه‌تنها تعهدات برجامی خود را انجام ندادند بلکه 
در 8 سال گذشته ایران را معطل وعده‌های دروغ و فریبکارانه 
خود کردند.
طرف‌های اروپایی که در دور جدید مذاکرات وین به کارشکنی روی آوردند و سعی کردند در روند مذاکرات مطالبات جمهوری اسلامی را از دستور کار خارج کنند، حالا به ادبیات تهدیدآمیز روی آورده و از تعیین ضرب‌الاجل و پایان یافتن زمان حرف می‌زنند!
آن‌ها از سویی خود را علاقه‌مند به برجام نشان می‌دهند و از سوی دیگر با ادبیات متناقض و لحن تهدیدآمیز درصددند مذاکره‌کنندگان ایران را تحت‌فشار بگذارند، این در حالی است که اروپایی‌ها به‌ویژه فرانسه که در این دور از مذاکرات نقش پلیس بد را بازی می‌کنند، بایستی به‌جای اظهارات متناقض بدهی‌های برجامی خود را تسویه کند.
المیادین: موارد اختلاف 
در مذاکرات وین کم شده‌اند
بااین‌حال، یک منبع در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اتریش به شبکه خبری المیادین خبر داد که اختلافات در مذاکرات کاهش یافته و به نقاط معدودی منحصر شده‌اند. یکی از این اختلاف‌ها بر سر درخواست ایران برای اخذ تضمین درخصوص عدم خروج مجدد آمریکا از توافق است.
این منبع اضافه کرد که ایرانی‌ها همچنین خواستار یک مهلت زمانی برای اطمینان از برداشته شدن تحریم‌های آمریکا هستند.
 الجزیره: کار بر روی 
پیش‌نویس سوم توافق هسته‌ای در حال انجام است
همچنین شبکه الجزیره قطر به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرد که کار بر روی پیش‌نویس سوم درباره برنامه‌های اجرای هرگونه توافق احتمالی در حال انجام شد.
الجزیره دیروز در سلسله توئیت‌هایی در حساب شخصی خود به نقل از یک منبع در هیات ایرانی مذاکره‌کننده بر سر توافق هسته‌ای اضافه کرد که این پیش‌نویس مراحل بازگشت به توافق ۲۰۱۵ به شکلی که قابل راستی‌آزمایی باشد را شامل می‌شود. 
این منبع با اشاره به اینکه مذاکرات در یک مرحله پیچیده، سخت و طولانی قرار دارد، افزود: با وجود اینکه نکات مهم پیشرفت نداشته است اما اختلافات در حال فروکش است.  
الجزیره به نقل از این منبع در هیات ایرانی مذاکره‌کننده برای توافق هسته‌ای گفت که اختلاف‌ها بر سر رفع تحریم‌ها، ابزارها (شیوه‌ها)ی راستی‌آزمایی و فرآیندهای هسته‌ای 
است.
امیر عبداللهیان: درباره همکاری‌های جامع و مشورت‌ها
در مورد مذاکرات وین
به اجماع مهمی دست یافتیم
حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان که به چین سفر کرده است در توئیتی نوشت: در آغاز سال جدید ۲۰۲۲، بسیار خرسندم که اولین سفر رسمی به‌عنوان وزیر امور خارجه به چین آمده‌ام.
 وی اضافه کرد: در شهر زیبای ووشی در استان جیانگسو با آقای وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین در طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله برنامه همکاری‌های جامع و مشورت‌ها در مورد مذاکرات وین به اجماع مهمی دست یافتیم.
 وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: امیدوارم روابط دو کشور با جهش وارد پنجاه سال دوم خود شود؛ همچنین آرزومندم بازی‌های زمستانی پکن که در عید بهاره چینی برگزار خواهد شد، حامل نشاط و سرزندگی برای دنیا در دوران همه‌گیری کرونا باشد.
از رسیدن به توافق خوب 
در کوتاه‌ترین زمان ممکن
 استقبال می‌کنیم
امیرعبداللهیان همچنین پس از دیدار و گفت‌وگو با «وانگ یی» وزیر خارجه چین در جمع خبرنگاران با اشاره به محورهای گفت‌وگوی خود با همتای چینی گفت: در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، گفت‌وگوهای مفصلی را داشتیم، نماینده چین در وین در کنار نماینده روسیه نقش مثبتی را در حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات در وین نیز بیان کرد: امیدواریم در وین به یک توافق خوب و در زمانی کوتاه دست پیدا کنیم. نقش چین در این موضوع در کنار روسیه بسیار مهم است و امیدواریم طرف‌های غربی هم با نگاهی واقع‌بینانه و با هدف نیل به یک توافق خوب که حقوق و منافع ملت ایران در آن دیده شود، مذاکرات را در وین دنبال کنند و دارای ابتکار عمل باشند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: اشکالی که در طرف غربی وجود دارد و امروز هم به وزیر خارجه چین توضیح دادم این است که هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا در 
Non-paper‌هایی که تبادل می‌کنند و یا پیام‌هایی که از طریق برخی واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند، اما هیچ ابتکار عملی را ارائه 
نمی‌دهند.
وی گفت: رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهاراتشان مبنی بر این‌که نگران هستیم و عجله داریم، عدم ابتکار غربی‌ها نشانگر آن است که در رفتار و گفتارشان تعارض وجود دارد و امیدوار هستیم از این مرحله عبور کنیم و اینجا با صدای بلند مایلم اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران از رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند، ولی این بستگی به طرف‌های غربی
دارد.
تأکید دوباره چین بر مخالفت 
با تحریم‌های آمریکا علیه ایران
«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در این دیدار، ضمن حمایت از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، آمریکا را مسئول اصلی مشکلات فعلی با ایران دانست و بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه تهران اعلام کرد.
به گزارش ایرنا از رویترز؛ در خلاصه‌ای که روز شنبه از دیدار روز گذشته آقای وانگ و امیرعبداللهیان در شهر «ووشی» استان جیانگ‌سو، در سایت وزارت خارجه چین منتشر شده آمده است: وزیر امور خارجه چین در این دیدار آمریکا را به دلیل خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین قدرت‌های بزرگ و ایران، مسئول اصلی مشکلات فعلی دانست.
بر اساس این گزارش، وانگ در این دیدار با تأکید بر حمایت قاطع چین از مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای، تصریح کرده است: چین قاطعانه با اعمال تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه علیه ایران، دستکاری سیاسی از طریق موضوعاتی ازجمله حقوق بشر و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف
است.
کاخ سفید: در قبال ایران همیشه دیپلماسی را
ترجیح می‌دهیم
«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید هم بدون اشاره به شکست گزینه‌های مختلف آمریکا علیه ایران مدعی شد که دیپلماسی گزینه‌ای است که واشنگتن استفاده از آن را در قبال ایران ترجیح می‌دهد.
جنیفر ساکی با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، بار دیگر تلاش کرد از حربه تأکید بر ضرب‌الاجل‌ها و القای حس فوریت در گفت‌وگوها استفاده کند.
او گفت: «زمان حساسی است، باآنکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است. اگر به‌زودی به تفاهم و بازگشت به پایبندی دوجانبه [به برجام] نرسیم مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی را بررسی کنیم.» جنیفر ساکی در ادامه اضافه کرد: «مسئله محوری این است که رئیس‌جمهور اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و همان‌طور که وزیر خارجه بلینکن خاطرنشان کرده است، آنها [ایرانی‌ها] پیشروی کرده‌اند... چند هفته پیش، رئیس‌جمهور از تیمش خواست گزینه‌های مختلفی آماده کنند. آنها این کار را انجام داده‌اند و واضح است که ترجیح ما همیشه دیپلماسی است.»
پمپئو: بایدن در حال التماس
 برای ورود به توافق دیگری است!
مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای مدعی شده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای ورود به برجام به ایران التماس می‌کند.
به گزارش فارس، پمپئو در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «به نظر می‌رسد این دولت در حال التماس برای ورود به توافق دیگری است که از خطرات مصیبت‌بار دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری نمی‌کند.»
در روزهای گذشته، شمار زیادی از مقام‌های دولت آمریکا از تصمیم دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق این کشور برای خروج از برجام انتقاد
کرده است.