kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
روزنامه الاخبار خبر داد

«لبنان» مقصد اول پول‌پاشی بنیاد سوروس

 

روزنامه الاخبار گزارش داده، سال‌های اخیر میزان پول‌پاشی‌های بنیادِ «جرج سوروس» در لبنان به شکل تصاعدی افزایش یافته و این کشور در ردیف اول کشورهای عربی به عنوان مقصد مالی این بنیاد قرار گرفته است.
روزنامه الاخبار لبنان اخیراً در سلسله گزارش‌هایی به عملیات روانی و جنگ نرم غرب در کشورهای عربی به خصوص در لبنان پرداخته و در گزارشی به پرونده پولپاشی‌های بنیاد متعلق به «جورج سوروس»، سرمایه‌دار یهودیِ مجارستانی- آمریکایی، اشاره کرده است.
الاخبار می‌نویسد که سالانه میلیون‌ها دلار به سازمان‌های موسوم به «نهادهای جامعه مدنی» در لبنان از منابع مختلف پول تزریق می‌شود. نهادهایی که در موضوعات گوناگونی از سیاست گرفته تا فرهنگ و توسعه و آموزش فعالیت می‌کنند و هنگامی که درخصوص منشأ این پول‌ها تحقیق صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود که نهادهای خاصی این کمک‌های مالی را ارائه می‌دهند. همچنین میزان کمک مالی که گروه‌های به اصطلاح جامعه مدنی دریافت می‌کنند، به مراتب بیشتر از کمک‌هایی است که به نهادهای رسمی دولتی می‌شود. الاخبار سپس نتیجه گرفته که «بنیاد جامعه باز» (Open Society Institute- OSI) متعلق به سوروس یکی از منابع اصلی و خطرناک این پولپاشی‌ها است. این بنیاد در انقلاب‌های رنگی مختلف نقش داشته است.
به گزارش فارس، چیزی که بنیاد جامعه باز را از دیگر نهادهای به اصطلاح خیریه متمایز می‌کند، پراکندگی بالای جغرافیایی گروه‌هایی است که از کمک‌های مالی این بنیاد بهره می‌برند. طبق گزارش مالی این بنیاد در سال ۲۰۱۹ که به تأیید وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز رسیده است، حدود 700 میلیون دلار به شکل مستقیم در ۹۶ کشور هزینه شده که سهم لبنان بیشتر از دیگر کشورهای عربی بوده است. این اخبار در حالی است که حزب‌الله و برخی دیگر از احزاب لبنانی، آمریکا و عربستان را به انجام جنگ اقتصادی و مالی علیه لبنان متهم می‌کنند.