kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
ساینس مانیتور:

مذاکرات ایران و کشورهای عرب خلیج‌فارس در حال شکوفایی است

 

روزنامه آمریکایی با اشاره به شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران نوشت اعراب حاشیه خلیج‌فارس می‌توانند به ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای بنگرند.
یک روزنامه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی در زمینه بهبود روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس نوشت، اعراب حاشیه خلیج‌فارس می‌توانند به ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای بنگرند.
روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در این زمینه نوشت، در پشت تغییر رویکرد اعراب خلیج‌فارس در گشودن باب گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران چندین ملاحظه وجود دارد؛ شکست محسوس سیاست «فشار حداکثری» طولانی مدت دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال ایران، که کشورهای خلیج‌فارس با آن همسو بودند‌، جنگ فرسایشی در یمن و نگرانی‌ها  مبنی برتداوم ناامنی و خطر درگیری نه تنها امنیت ملی کشورهای خلیج‌فارس را تهدید می‌کند، بلکه برای تجارت نیز مضر است.
گشایش باب گفت‌وگوهای اعراب با تهران
 به نوشته ساینس مانیتور، مذاکرات بین ایران و کشورهای عرب خلیج‌فارس در حال شکوفایی است. مذاکرات ایران و عربستان وارد پنجمین دور خود در عراق در هفته آینده می‌شود. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گذشته در چارچوب سفر خلیج‌فارس وارد مسقط شد تا در مورد کاهش تنش منطقه‌ای با عمان، میانجی سنتی تهران و واشنگتن گفت‌وگو کند. این در حالی است که مذاکرات جداگانه قطر و ایران ادامه دارد. در ماه دسامبر، مشاور امنیت ملی امارات از تهران بازدید کرد و با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد.
مزایای تعامل تهران و اعراب حاشیه خلیج‌فارس
ساینس مانیتور در ادامه نوشت، برای ایران، تعامل مالی و اقتصادی با کشورهای عرب خلیج‌فارس، یک فرصت مناسب است. دبی یک مرکز صادراتی مهم برای ایران است. امارات متحده عربی در حال حاضر با ۱۶ میلیارد دلار تجارت در سال ۲۰۲۱ دومین شریک تجاری ایران است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد.
به گزارش فارس، «عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر امور سیاسی اماراتی در این زمینه معتقد است که امارات و کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌توانند تعامل خوبی با ایران داشته باشند. وی گفت: ما می‌توانیم تجارت را افزایش دهیم و محدودیت‌های مالی را نیز
کاهش دهیم.