kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

انبار 60 هزار خودرو در آمريکا به دلیل کمبود قطعات

 
 
گزارش‌ها نشان می‌دهند که نزدیک به شصت هزار خودروی پیکاپ اف-۱۵۰ فورد، به دلیل نرسیدن قطعات رایانه‌ای و تراشه‌های مورد نیاز در مناطق دور افتاده انبار شده‌اند.
  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از راشاتودي، تصاویر هوایی گرفته شده از یکی از ده‌ها مرکز انباشت خودرو‌های به فروش نرفته در آمریکا نشان می‌دهد هزاران خودرو در این کشور به دلیل نرسیدن تراشه‌های رایانه‌ای به بازار عرضه نشده‌اند.
بر اساس این گزارش‌ها نزدیک به شصت هزار خودروی پیکاپ اف-۱۵۰ فورد، به دلیل نرسیدن قطعات رایانه‌ای و تراشه‌های مورد نیاز در مناطق دور افتاده انبار شده‌اند.
گفته می‌شود تغییر تولید از تراشه‌های رایانه‌ای مخصوص خودرو‌ها به تراشه‌های رایانه‌های خانگی دلیل اصلی نرسیدن این تجهیزات و کاهش یا توقف تولید در برخی خودروسازی‌های آمریکا شده است.
نتیجه طبیعی این مسئله نیز کاهش شدید فروش خودرو در این کشور خواهد بود به شکلی که در سال ۲۰۱۹, هفده میلیون و صد هزار خودرو در آمریکا به فروش رسیده بود، ولی فروش در سال ۲۰۲۰ به هفده میلیون دستگاه رسید و در سال دو هزار و بیست و یک، فروش به پانزده میلیون دستگاه خودرو رسید؛ به دیگر سخن، دو میلیون دستگاه خودرو در سال دو هزار و بیست و یک به دلیل کمبود تراشه‌های رایانه‌ای ویژه خودرو کمتر به فروش رسیده است.
با لحاظ کردن حاشیه سود، می‌توان ارزیابی کرد که این مسئله هزینه‌ای نزدیک به چهارصد میلیارد دلار برای خودروسازی در پی داشته است. قیمت متوسط خودرو در آمریکا در 2019 چیزی حدود 39 هزار دلار بود و حال این میزان به 45 هزار دلار رسیده است؛ در واقع می‌توان گفت هر‌چند که دلالان خودرو سود بیشتری از فروش خودرو به دست می‌آورند، ولی فروش آن‌ها به شکلی چشمگیر کاهش یافته است.
از سوی دیگر، بیشتر کارخانه‌های تولید‌کننده تراشه‌های رایانه‌ای که پیشتر در آمریکا بودند، به کشور‌های دیگر مانند کره جنوبی، تایلند یا چین انتقال یافته‌اند‌. برای مثال، دومین کارخانه تولیدکننده تراشه‌های رایانه‌ای خودرو در دنیا که به کره انتقال یافته بود، ازسوی چینی‌ها خریداری شد و این بدان معناست که چینی‌ها چیزی حدود 85 درصد از بازار تراشه را در اختیار گرفته‌اند و شرکت‌های آمریکایی مجبور به روی آوردن به کشور‌های دیگر برای تأمین تراشه‌های مورد نیاز خود شده‌اند که این نیز خالی از چالش نیست و برخی شرکت‌ها بعد از 7 ماه از سفارش، هنوز محصول مورد نظر خود را دریافت نکرده اند.
هزینه خرید برای خودرو‌های دست دوم نیز در مقایسه با سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.