kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تقلای بانیان تحریم برای تخریب روابط تهران با پکن و مسکو

 
 
 
سرویس سیاسی- 
همزمان با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین و اجرایی شدن توافق 25 ساله با چین به عنوان دستاورد بسیار مهم و ارزشمند این سفر‌، یکی از معاونان وزارت خارجه دولت روحانی در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد اظهاراتی بر زبان آورده که هدفی جز خدشه بر روابط ایران و چین و همچنین عصبانیت از احتمال گشایش‌های اقتصادی برای کشورمان از رهگذر توسعه روابط با این کشور متصور نیست. 
وی در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو مدعی شده است: « اين تصور كه ما بخواهيم در دوران تحريم جهش قابل توجهي در مناسبات تجاري‌مان با چين داشته ‌باشيم، خنده‌دار است. چين براي ما ايثار نمي‌كند. چين به دنبال اين نيست كه با ما سند همكاري 25 ساله امضا كند، اما با عربستان يا قطر يا پاكستان يا كشورهاي ديگر امضا نكند...من تصور مي‌كنم كه سند 25 ساله چين بيش از ظرف خودش صدا داشت و ما در عرصه عمل معادل آن سر و صدا را احساس نمي‌كنيم.» 
گفتنی است این روزنامه چندی پیش و در آستانه سفر بسیار مهم آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه نیز در یادداشتی خطاب به رئیس‌جمهور نوشته بود: «به راستي آيا شما باور مي‌كنيد كه آمریکا بدون هماهنگي با سرويس روسيه و موساد و ام‌اي‌سيكس دست به اين جنايت{ترور سردار سلیمانی} زده باشد؟»
این روزنامه همچنین نوشته بود: «جناب رييسي! به عنوان يك معلم مطلع در تاريخ روسيه مي‌گويم: آنها از زمان پطركبير تا امروز، سياست خود را درباره ايران عوض نكرده‌اند.»
در شرایطی که دولت سیزدهم بخوبی توانسته است مسیر اشتباه گذشته را تا حد قابل توجهی اصلاح کند و از ظرفیت منافع مشترک ایران و کشورهای شرقی در تقابل با چالش‌ها و رویارویی‌های غرب با قدرت‌های آسیایی استفاده کند و همچنین دید اثبات کند که «نگاه به شرق» همچون دولت سابق در سیاست خارجی کشور جایگزینی برای باج‌گیری از غرب نیست، بلکه خود ماهیتا دارای ارزش است، طبیعی است که جریان غربگرای داخلی نیز بیکار نمی‌نشیند و با شایعه‌پراکنی به دنبال تخریب روابط ایران با کشورهای شرقی است. 
این جریان که طی 8 سال گذشته با شعار مذاکره و رفع تحریم و با بزک آمریکا و اروپا‌، ظرفیت‌های عظیم یک کشور هشتاد و چند میلیونی را به پای مذاکره بی‌حاصل و خسارت بار با غربی‌های عهد‌شکن ریخته و دستاوردی جز بازگشت تحریم‌های قبلی به علاوه 800 تحریم جدید دیگر و نابودی اقتصاد کشور و معیشت مردم نداشته است‌، با نگرانی از احتمال گشایش اقتصادی و بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا از رهگذر روابط راهبردی ایران با کشورهای شرقی به تقلا افتاده و با کارشکنی در این مسیر و شکل دادن به افکار عمومی و دادن آدرس غلط تلاش دارند تا رویکرد رو به جلوی ایران را متوقف کنند. و به راستی این شبکه همکار غرب در داخل بزرگ‌ترین سرمایه‌های دولت آمریکا در ایرانند. 
 برجامِ برد-برد برای آمریکا و نقش سازنده گروه بحران!
روزنامه شرق در شماره پیشین خود بخش دوم مصاحبه با «علی واعظ» عضو گروه بین‌المللی بحران در امور ایران منتشر کرد که در بخش از آن آمده است «نقش سازنده گروه بین‌المللی بحران در به‌نتیجه‌‌‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای بر کسی پوشیده نیست و علی واعظ، مدیر پروژه ایران در این گروه است.»
در این باره باید گفت که گویا طیف موسوم به اصلاح‌طلب حافظه تاریخی ندارد. این گروه نقش سازنده اگر داشته برای منافع آمریکا بوده چرا که برجامی که امضا شد نتیجه‌اش برای آمریکا تعطیل کردن بخش‌های مهمی از صنعت هسته‌ای کشورمان بود و نیز بلافاصله پس از برجام افزایش تحریم‌ها به 2برابر و همچنین عدم پایبندی آمریکا و اروپا به تعهداتشان بود. در این سو دستاورد کشورمان از برجام «تقریبا هیچ» بوده است. نقش سازنده گروه بین‌المللی بحران در امضای چنین برجامی بوده است.
واعظ در پاسخ به سؤالی گفته است: «ابتدا درباره راستی‌آزمایی باید بگویم راستی‌آزمایی امر ساده‌ای نیست؛ زیرا برخلاف تعهدات ایران که برایش مرجعی بین‌المللی، یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وجود دارد و آن مرجع می‌تواند کاملا راستی‌آزمایی کند، درباره رفع تحریم‌ها چنین مرجعی وجود ندارد... باید درباره راستی‌آزمایی توقعی واقع‌بینانه داشت. شاید باید از عبارت «اثبات مفهوم» استفاده کرد تا معیارهایی انعطاف‌ناپذیر و جاه‌طلبانه را به میان آورد. در زمینه تضمین‌ها هم واقعیت این است که در نظام سیاسی آمریکا هیچ راهکاری برای توافقی وجود ندارد که بر سنگ ثبت‌ شده باشد و تغییردادنی نباشد. این امر لزوما مختص ایران نیست و کلا نظام سیاسی آمریکا چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.»
چنانکه پیداست واعظ در این گفت‌و‌گو به کمک روزنامه شرق در پی آنست تا این مفهوم را القا کنند که راستی آزمایی یا تضمین پایبندی موانع احیای برجام است و ایران باید قید این موارد را بزند! گویا بار دیگر گروه بحران در امور ایران با همراهی جریان غربگرای داخلی به دنبال این است تا نقش سازنده‌ای برای احیای برجامی دو سر برد برای آمریکا و دو سر باخت برای کشورمان ایفا کنند.
مخالفان FATF مسبب مشکلات امروز کشورند! 
روزنامه اعتماد گفت‌و‌گویی با یکی از محکومین فتنه 88 منتشر کرده که وی در بخش‌هایی از این گفت وگو مدعی شده: « «مسبب اصلی اوضاع امروز اقتصاد، سیاست‌هایی همچون نپذیرفتن FATF و ممانعت از احیای برجام است و مقصر اصلی کسانی که چنان شعارهایی علیه این سازوکارهای جهانی می‌دادند. ما سال‌هاست که بر همه درهای اقتصاد قفل زده‌ایم و تا گشایشی در این راستا صورت نگیرد، تا برجام احیا نشود، تا همچون همه کشورهای عادی جهان با سازوکارهای FATF همراه نشویم و دیگر قفل‌های اقتصاد را باز نکنیم، نمی‌توان به گشایشی در اوضاع معیشتی مردم امید داشت».
چنین ادعایی در حالی مطرح می‌شود که در دولت روحانی بیش از ۹۰ درصد دستورات FATF اجرا شد، همچنین در همان دولت در قلب راکتور هسته‌ای بتن ریخته شد و چرخ سانتریفیوژها از حرکت ایستاد و بخش اعظم ذخایر اورانیوم غنی شده به خارج از کشور منتقل شد. در دولت قبل همچنین ایران به صورت یکطرفه و پیش دستانه و با عجله در ظرف مدت ۲ ماه تمامی تعهدات خود را انجام داد اما آیا این اقدامات باعث بازشدن قفل اقتصاد ایران شد!؟ برغم انجام تمامی این موارد در دولت روحانی دلار حدود ۱۰ برابر افزایش یافت. قیمت مسکن در تهران نیز حدود ۱۰ برابر گران شد. قیمت خودرو و لوازم خانگی و...به طرز سرسام‌آوری گران شد.
حالا بانیان اصلی مشکلات موجود و جماعتی که در سال ۸۸ با شورش علیه جمهوریت، قطعنامه ۱۹۲۹ را به ملت ایران تحمیل کردند، با فرافکنی تبعات خیانت‌های خود را به گردن دیگران می‌اندازند.