kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
سفیرسابق آمریکا در سوریه:

واشنگتن از پایداری بشار اسد ناراحت است اما او واقعیتی است که باید همه آن را بپذیرند


سرویس خارجی-
سفیر سابق آمریکا در سوریه که در بحبوحه جولان تروریست‌های تکفیری در این کشور، برای سرنگونی بشار اسد
دست به هر کاری زده بود، بقای او را برای واشنگتن «ناراحت‌کننده» خواند و گفت «این واقعیتی غیرقابل تغییر است که باید آن را پذیرفت.»
دولت سوریه پس از 10 سال نبرد با تروریست‌های تکفیری و غرب موفق به بازگرداندن حاکمیت بر بسیاری از مناطق کشور خود شده است. تروریست‌های تحت حمایت غربی‌ها و برخی از کشورهای عربی نتوانستند به اهداف خود برسند و ارتش سوریه با حمایت ایران، روسیه و حزب‌الله پیروز شد. به دنبال این پیروزی برخی کشورهای عربی مانند امارات مجبور شدند روابط خود را با دمشق عادی کنند و سفرای خود را دست از پا درازتر به این شهر بازگردانند. در این بین، غربی‌ها نیز چاره‌ای جز اعتراف به این امر ندیده و مرتب شکست خود را با ادبیات‌های مختلف تکرار می‌کنند.
در همین ارتباط، «رابرت فورد»، سفیر سابق آمریکا در سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری کردی «روداو» تأیید کرده که باقی ماندن دولت سوریه به همین شکل برای واشنگتن ناراحت‌کننده است، اما این واقعیتی غیرقابل تغییر است و به کردها توصیه کرد که بهتر است با آن به تفاهم برسند. فورد در این
گفت وگو با تاکید بر اینکه «کشورهای عربی نیز باید راهی برای تفاهم با دولت کنونی سوریه بیابند» خاطرنشان کرد: «معارضان سوریه قادر به تغییر دولت نخواهند بود...آمریکا آمادگی اعزام سرباز بیشتر به سوریه را ندارد و همچنین برای برکناری اسد از قدرت، تجربه سال 2003 در بغداد تکرار نخواهد شد.» «فورد» درباره حضور آمریکا در شمال شرق سوریه نیز با اشاره به اینکه تجربه کردها در عراق با سوریه کاملا متفاوت است، گفت: «سیاستی که آمریکا در سوریه دنبال می‌کند با سیاست واشنگتن در عراق کاملا متفاوت است.»
او به نیروهای کرد نیز توصیه کرد راهی برای دستیابی به توافق با دولت سوریه بیابند: «آیا این آسان خواهد بود؟ نه! بلکه بسیار دشوار است؛ آیا مدیریت و کنترل فعلی آنها بر مناطق خود را حفظ خواهند کرد؟ به احتمال زیاد، نه.»
خبر دیگر اینکه، مناطق تحت اشغال ارتش ترکیه و تروریست‌های همسو در شمال استان حلب و الحسکه سوریه روز پنج‌شنبه شاهد چهار انفجار بود که تلفات جانی در پی داشت. به نوشته وبگاه عنب بلدی، انفجار اول در یک ایستگاه اتوبوس شهر «الباب» در شرق حلب رخ داد و یک کشته و یک زخمی به جا گذاشت؛ دلیل انفجار یک عامل انتحاری بود. در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده نیز در شهر «اعزاز» در شمال حلب دو نفر زخمی شدند. این انفجار در منطقه «الصیانه» در شمال این شهر رخ داد. گفته می‌شود یک بمب کوچک به بدنه یک خودرو چسبانده شده بود. انفجار سوم نیز در شهر «عفرین» در شمال حلب به وقوع پیوست که دلیل آن نیز عامل انتحاری بود. به گفته عناصر وابسته به ترکیه، در این انفجار یک نفر کشته شده است.
اما در شهر «رأس العین» در استان الحسکه در شمال شرق سوریه نیز یک بمب منفجر شد که هنوز آماری از تلفات احتمالی آن در دست نیست. مناطق تحت اشغال تروریست‌های موسوم به «ارتش ملی سوریه» که مورد حمایت ترکیه قرار دارند، به طور روزانه و هفتگی شاهد انفجارهای مختلف است که عموما نیز منابع همسو با آنکارا، این انفجارها را به شبه‌نظامیان کُرد منتسب می‌کنند.