kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
مشاور سابق وزارت دفاع عراق خبر داد

تعداد نیروهای آمریکایی در عراق به شکل قابل توجهی افزایش یافته است

«صفاء الاعسم »کارشناس نظامی عراقی و مشاور سابق وزارت دفاع عراق، از «افزایش قابل توجه» نیروهای آمریکایی در این کشور خبر داده است. این در حالی است که آمریکایی‌ها ادعا کرده بودند نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کرده و شماری مستشار نظامی را برای آموزش ارتش عراق باقی گذاشته‌اند.

 

سرویس خارجی-
«صفاء الاعسم» کارشناس نظامی عراقی و مشاور سابق وزارت دفاع عراق گفته، شمار نیروهای آمریکایی در عراق نه تنها کم نشده بلکه، افزایش قابل توجهی هم داشته است. او به وبگاه «المعلومه» گفته افزایش این نیروها، در حالی است که آمریکا مدعی عقب‌نشینی از عراق از تاریخ ۳۱ دسامبر(دو هفته پیش) شده بود. به گفته «الاعسم» تحرکات ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا همزمان با ورود نیروهای آمریکایی به پایگاه عین الاسد افزایش یافته است: «حضور نظامی آمریکا به شکل قابل توجهی و به طور قطع و یقین افزایش یافته و به خصوص در مناطق مرزی در پایگاه عین الاسد در الانبار و پایگاه حریر در اربیل شاهد این مسئله هستیم.» «صفاء الاعسم» همچنین درخصوص نقشه تروریست‌های داعش برای عملیات‌های تروریستی در شهرها و عبور از مرز سوریه هشدار داد و اما تأکید کرد که داعش دیگر توانایی سابق برای اشغال یک شهر همچون موصل یا دیگر مناطق را ندارد.
حملات مشکوک به سفارت آمریکا
از سوی دیگر پنج شنبه شب منابع خبری عراق از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه سبز بغداد خبر دادند. پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که سفارت آمریکا در بغداد با دو راکت هدف قرار گرفته است. کانال تگرامی صابرین نیوز اما گزارش داد که صدای سه انفجار در منطقه سبز بغداد شنیده شده است. صابرین همچنین خبر داد که در پی این حملات، در داخل منطقه سبز، آژیرهای هشدار به صدا درآمده و درهای سفارت آمریکا نیز بسته شده است. «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در واکنش به این حملات گفت که هدف از این حمله، بر هم زدن وضعیت است؛ حمله به منطقه سبز در این زمان و با همان روش قدیمی، توسط نیروهای مقاومت صورت نگرفته است و آنها سفارت آمریکا را هدف قرار نداده‌اند.
افشای جزئیاتی از توطئه بوش پسر و تونی بلر
از سوی دیگر، یک رسانه مستقر در انگلیس جزئیاتی از گفت‌وگوی میان «جرج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و «تونی بلر»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس قبل از حمله به عراق ارائه داده است. پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» به سندی دست یافته که در بردارنده روایتی از دیداری است که تقریباً یک سال قبل از آغاز جنگ عراق میان رهبران وقت دو کشور انجام شده است. مطابق این سند، جرج دبلیو بوش به نخست‌وزیر انگلیس گفته که نمی‌داند بعد از سرنگونی حکومت «صدام»، دیکتاتور وقت عراق چه کسی جایگزین او خواهد شد و اینکه این مسئله برای او اهمیت چندانی هم ندارد. پایگاه میدل‌ایست‌آی نوشته بوش پسر در این دیدار حساس که در مزرعه‌اش در ایالت تگزاس انجام شده دیدگاهی سهل‌انگارانه درباره تبعات آغاز جنگ در عراق داشته است و بوش معتقد بوده که روی کار آمدن یک «حکومت سکولار میانه‌رو» در عراق آثار مطلوبی روی عربستان و ایران خواهد داشت. اما مطابق سند مذکور، این چیزی بوده که بوش در محافل علنی به آن اذعان نمی‌کرده است.