kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶

کرونا و خسارت 100 میلیارد دلاری در انتظار صنعت آلمان

 


سرویس خارجی-
«همه‌گیری کرونا زنجیره تامین مواد اولیه در جهان را تحت تاثیر قرار‌داده و این موضوع زیان سنگینی به اقتصاد آلمان وارد کرده است. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی نیز به دلیل همین مسئله بیش از 100 میلیارد دلار زیان متحمل شود.» این بخشی از گزارش خبرگزاری فرانسه است.
کرونا جدای از اینکه بیش از 5 میلیون و 500 هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده، میلیون‌ها انسان را هم بیکار کرده، ده‌ها هزار شرکت و واحد تولیدی را به تعطیلی کشانده و هزینه‌های سنگینی را هم به اقتصاد جهانی متحمل کرده است. این ویروس میکروسکوپی تاثیر بسیار شدیدی نیز بر روی زنجیره تامین مواد اولیه در سراسر جهان داشته و اقتصاد‌های بزرگ جهانی به همین دلیل طی دو سال گذشته متحمل خسارات بسیار سنگینی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه پیش‌بینی‌ها از ضرر شدید صنایع آلمانی در سال جاری میلادی نیز به همین دلیل صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش کمبود مواد اولیه و قطعات در بازار جهانی، در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای صنعت آلمان هزینه ایجاد خواهد کرد. براساس پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده در بخش‌های مختلف صنایع آلمان، تنگناهای اقتصادی که برای صنایع آلمان وجود دارد مانع بیش از ۵۰ میلیارد یورو ارزش افزوده در سال ۲۰۲۲ میلادی خواهد شد.
اوضاع تا مدت‌ها همین خواهد بود
«زیگفرید راسورم»، رئیس‌فدراسیون صنایع آلمان در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود در همین ارتباط گفته: «با وجود سفارش‌های زیادی که به صنایع و شرکت‌های تولیدی آلمان داده شده است، کمبود ریزتراشه‌ها، قطعات و مواد اولیه تا مدت‌ها همچنان بر تولید تاثیر منفی خواهد گذاشت... صنعت قدرتمند آلمان به شکلی ویژه، تحت تأثیر این بحران قرار گرفته است که شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹، نقش اصلی را در آن داشته است. این بیماری هنوز هم بخش‌های مهمی از اقتصاد و صنایع آلمان را درگیر کرده است.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس‌فدراسیون صنایع آلمان این را هم گفته که: «سویه اُمیکرون ویروس کرونا در بسیاری از کشور‌های اروپایی در حال گسترش است که این خود تهدیدی بر اقتصاد کشور‌های اروپایی خواهد بود. به همین علت، فدراسیون صنایع آلمان که در واقع نقش میانجیگر را برای صنایع و شرکت‌های تولیدی آلمان ایفا می‌کند انتظار دارد حالت توقف و حرکت بر بخش صنایع این کشور طی سال جاری حاکم باشد... بخش تولیدات کارخانه‌ای که ستون بزرگترین اقتصاد منطقه یورو را تشکیل می‌دهد، چندین ماه است به علت عرضه ناکافی برخی اجزا و مواد خام، تحت فشار قرار گرفته است. زیرا زنجیره‌های عرضه جهانی به علت همه‌گیری، دوباره مختل شده است. علاوه‌براین، ازسرگیری فعالیت‌های بازرگانی، بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی موجب شده است تقاضا برای مواد خام و اولیه افزایش یابد که این خود موجب کاهش مواد اولیه شده است.»
کرونا، ارتش آمریکا را هم به بحران کشاند
غیر از آلمان گزارش‌ها حاکی است ارتش آمریکا نیز به شدت از بحران در تامین زنجیره کالا رنج می‌برد. یک رسانه آمریکایی در همین زمینه گزارش داده اخلال در زنجیره تأمین کالا فروشگاه‌های مخصوص ارتش آمریکا در سراسر دنیا از جمله در ژاپن و کره جنوبی را با کمبود کالا مواجه کرده است. پایگاه «استار‌اند استریپس» گزارش داده فروشگاه‌های ویژه وزارت دفاع آمریکا در اقصی نقاط دنیا از جمله در اروپا و آسیا با کمبود کالا مواجه شده است.این پایگاه با استناد به مطالب منتشر شده توسط مقام‌های نظامی آمریکا در فیسبوک نوشته در پایان سال جاری فروشگاه‌های ارتش آمریکا در ژاپن و کره جنوبی با کمبود مواد غذایی رو‌به‌رو شده است. مواد یخ‌زده و فرآورده‌های لبنی با بیشترین کمبودها مواجه شده‌اند.مطابق این گزارش، کره، پنیر، مکمل قهوه، ماست و شیر، تخم مرغ و آب‌ میوه در اکثر پایگاه‌های آمریکا در ژاپن موجود نیستند. فروشگاه‌های پنتاگون در آلمان و ایتالیا هم در ماه‌های گذشته با کمبود غذا مواجه شده‌اند.«کمپ کینسر»، از افسران آمریکایی در اوکیناوا ژاپن روز سه‌شنبه در مطلبی در فیسبوک نوشت: «در آینده نزدیک، انتظار نداشته باشید قفسه‌های فروشگاه‌ها مانند گذشته پر باشند»
ارتش در بیمارستان‌های آمریکا
از سوی دیگر با افزایش شدید شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا کاخ سفید دستور استفاده از ارتش برای مهار اُمیکرون را صادر کرده است. به گزارش فارس، «جو بایدن» روز پنجشنبه استقرار سریع پرسنل پزشکی نظامی را برای حمایت از بیمارستان‌هایی که در حال حاضر با انبوه موارد ابتلا به کرونا به دلیل شیوع گسترده سویه اُمیکرون در آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند، اعلام کرد.
به گزارش وبگاه «آکسیوس»، از هفته جاری ۱۰۰۰ پرسنل نظامی به بیمارستان‌های 6 ایالت نیویورک، نیوجرسی، اوهایو، رود آیلند، میشیگان و نیومکزیکو اعزام خواهند شد. یک مقام کاخ سفید گفت که این علاوه‌بر بیش از ۸۰۰ پرسنل نظامی و اضطراری دیگر است که از روز شکرگزاری به ۲۴ ایالت اعزام شده‌اند و شامل بیش از ۳۵۰ پزشک نظامی، پرستار و درمانگر که به کارکنان بیمارستان‌ها کمک می‌کنند، می‌شود. بیش از ۱۴ هزار عضو گارد ملی آمریکا نیز در ۴۹ ایالت برای حمایت از مراقبت‌های بالینی، آزمایش‌ها و اقدامات مرتبط با واکسیناسیون فعال شده‌اند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، انتظار می‌رود بایدن در مورد نحوه مدیریت دولتش درخصوص همه‌گیری اعلامیه‌های بیشتری ارائه کند.آمریکا در هفته گذشته رکورد ابتلای روزانه در جهان را جابجا کرد.