kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
با هدف مقابله با آمریکا

روسیه در اندیشه استقرار نیرو در ونزوئلا و کوبا، برای مقابله به‌مثل با ناتو

 

همزمان با پایان بی‌نتیجه مذاکرات روسیه و ناتو مسکو، تأکید کرد که ادامه گسترش ناتو و استقرار تسلیحات تهاجمی در مناطق همجوار روسیه، برای مسکو غیرقابل قبول بوده و در صورت ادامه این روند استقرار نیروهای نظامی روسیه در ونزوئلا و کوبا در نزدیکی مرزهای آمریکا دور از انتظار نخواهد بود.
نمایندگان روسیه‌، آمریکا و ناتو هفته گذشته در بروکسل و ژنو چندین بار برای کاستن از تنش‌های
فی مابین پای میز مذاکره نشستند گفته می‌شود دستور کار اصلی این مذاکرات ارائه تضمین‌های امنیتی به روسیه برای عدم گسترش ناتو به سمت شرق و عدم عضویت جمهوری‌های سابق شوروی در ناتو بوده است مسئله‌ای که بر اساس گزارش‌ها آمریکا و ناتو با آن موافقت نکرده و این مذاکرات بدون نتیجه به پایان رسیده است.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه پنج شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی برای خبرنگاران در پایان نشست شورای روسیه-ناتو در بروکسل اعلام کرد که مقامات مسکو امیدوارند کشورهای عضو ناتو توضیح بدهند که چرا آماده پذیرفتن پیشنهادات فدراسیون روسیه درباره تضمین‌های امنیتی نیستند یا دیدگاه خود در این خصوص را ارائه دهند. «گروشکو» تأکید کرد: «روند گسترش پیمان آتلانتیک شمالی خطرات غیرقابل قبولی را در پی خواهد داشت که روسیه با آنها مقابله خواهد کرد. امروزه کشورهای زیادی به جمع ناتو پیوسته‌ و خاک آنها برای اقداماتی آشکارا با
جهت گیری ضدروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روند اوضاع امنیت کشور ما را بشدت تحت تأثیر قرار‌داده و تهدیدات جدی را برای ما به همراه داشته و قطعاً تدابیر لازم برای تأمین امنیت روسیه اتخاذ خواهد شد»  به گفته وی، نمایندگان روسیه در مذاکرات با کشورهای عضو ناتو با صراحت، بطور مستقیم و بدون ملاحظات مترادف سیاسی درباره عواقب احتمالی سنگین ادامه روند وخامت اوضاع برای امنیت اروپا صحبت کردند.
همزمان «سرگئی ریابکوف» دیگر معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با بیان اینکه آمریکا و ناتو پیشنهادات امنیتی مسکو را رد کرده‌اند، هشدار داد او این احتمال را که روسیه زیرساخت‌های نظامی خود را در کوبا و ونزوئلا مستقر کند، تایید یا رد نمی‌کند. به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» گفت که آمریکا و ناتو درخواست کلیدی مسکو برای تضمین جلوگیری از گسترش این ائتلاف نظامی به اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کرده‌اند و افزود که تفاوت فاحش در رویکردها باعث ایجاد تردید در مورد امکان ادامه گفت‌وگوها می‌شود.
به گزارش آسوشیتد پرس، وی با بیان اینکه دلیلی برای سازماندهی دور جدیدی از گفت‌وگوها در آینده نزدیک در مورد تضمین‌های امنیتی نمی‌بیند، اظهار داشت گفت‌وگو در حال حاضر در جبهه‌های مختلف ادامه دارد.ریابکوف در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی روسیه افزود: همه چیز به اقدام همتایان آمریکایی ما بستگی دارد و ولادیمیر پوتین هشدار داده که اگر آمریکا برای تحریک روسیه اقدام کند و فشار نظامی را بر آن افزایش دهد، روسیه می‌تواند اقدامات نظامی- فنی
انجام دهد.«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نیز ضمن هشدار به آمریکا درباره تلاش برای اعمال تحریم علیه رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد، این اقدام به معنای قطع روابط دو کشور خواهد بود.
حمله سایبری به اوکراین
همزمان با این تحولات وزارت آموزش اوکراین اعلام کرد که در پی حمله سایبری گسترده به زیرساخت‌های اینترنتی این کشور، تعداد زیادی از وبسایت‌های دولتی اوکراین از دسترس خارج شده‌اند.
شبکه «اسکای‌نیوز» گزارش داد، تعداد زیادی از وبسایت‌های دولت اوکراین در پی این حمله سایبری از کار افتاده‌اند و روی صفحه اول بعضی از آنها نیز هشدارهایی درج شده و تصویر پرچم اوکراین خط خورده است.وزارت آموزش اوکراین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله سایبری گسترده‌ای به سایت‌های دولتی، از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه و وضعیت اضطراری انجام شده است».در حالی که بعضی از رسانه‌های غربی تلاش کردند این حمله را به روسیه ربط دهند اما وزارت آموزش اوکراین اذعان کرد که مسئولیت این حمله سایبری را یک گروه افراطی اوکراینی بر عهده گرفته است.پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت: «وبسایت‌های وزارتخانه‌های خارجه، کشاورزی و آموزش اوکراین از جمله مواردی بودند که از کار افتادند و [صفحه اول] برخی از آنها با پیام‌هایی به زبان‌های روسی، لهستانی و اوکراینی جایگزین شدند» سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین نیز در توئیتر گفت که وب‌سایت‌های دولتی به دنبال این حمله سایبری گسترده از کار افتاده‌اند و مقامات در تلاش برای بازگرداندن خدمات هستند.