kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
دولت چگونه تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند

افتتاح پالایشگاه و رشد 40 درصدی صادرات بی‌اعتنا به تحریم‌ها

افتتاح پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم در چهاردهمین سفر استانی دولت به هرمزگان و خبر افزایش 40 درصدی نفت از سوی رئیس‌جمهور از جمله دستاوردهای مهم و ارزشمند دیگری است که نشان می‌دهد دولت سیزدهم عزتمندانه در مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌ها در حال حرکت است.

 

سرویس سیاسی-
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در چهاردهمین سفر استانی صبح پنجشنبه (23 دی ماه) وارد فرودگاه بین‌المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس هرمزگان شد و مورد استقبال، نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار‌، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استان قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در بدو ورود به هرمزگان در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگاران گفت: هرمزگان استانی تجاری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری است و زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در این استان و شهر بندرعباس داریم که با وجود این ظرفیت‌های ارزشمند امروز برخی از نارسایی‌ها مثل فقر و بیکاری در این منطقه معنا ندارد. این ظرفیت‌ها می‌تواند در حوزه‌های مختلف اقتصادی استان از جمله گردشگری، صنعت و معدن فعال شود تا در هرمزگان شاهد فقر و بیکاری نباشیم.
بازدید از مناطق سیل‌زده
در میناب و گیشان غربی
رئیسی سپس به منطقه سیل‌زده هشتبندی شهرستان میناب سفر کرد و در جمع مردم این منطقه گفت:‌ با تلاش دولت و صبر و همت مردم نسبت به جبران خسارت‌های سیل به این منطقه و احیای کشاورزی اقدام خواهد شد.
رئیس‌جمهور با اشاره به مطالبات مردم در زمینه تغییر در تقسیمات کشوری و ایجاد جاده افزود: از صبر، تلاش و روحیه انقلابی شما تشکر می‌کنم و اطمینان می‌دهم که دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای پیگیری مطالبات شما به کار خواهد گرفت.
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان هرمزگان همچنین از منطقه زلزله‌زده گیشان غربی بازدید و از نزدیک با مردم این منطقه گفت‌وگو کرد.
وی با تشکر از اقدامات استاندار هرمزگان و بنیاد مسکن نسبت به رسیدگی به مشکلات مردم زلزله‌زده منطقه گیشان غربی، به اقدامات عمرانی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: نیاز به بودجه بیشتری برای حل مشکلات در این منطقه است که در جلسه شورای اداری استان در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: خدمت به این مردم عزیز وظیفه دولت است و در این راه از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.
بازدید
‌از بخش‌های مختلف مجتمع بندری شهید رجایی
رئیسی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان هرمزگان از مرکز کنترل ترافیک ‌و جست‌وجو و نجات دریایی مجتمع بندری شهید رجایی و اتاق مدیریت و مانیتورینگ این مجموعه بازدید کرد.
بازدید از طرح‌های توسعه‌ای، زیرساخت‌های گمرکی و اموال تملیکی از دیگر برنامه‌های حضور رئیس‌جمهور در این مجتمع بود.
همچنین رئیسی در جریان روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در این مجتمع بندری قرار گرفت.
پیگیری استفاده از ظرفیت سواحل مکران
در هیئت دولت
رئیس‌جمهور در ادامه و در دیدار با قشرهای مختلف مردم هرمزگان، این استان را برخوردار از منابع متنوع توصیف کرد و گفت: هرمزگان دریا، معادن، صنایع، نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده و آماده کار و تلاش دارد.
رئیسی با اشاره به اهمیت سواحل مکران، گفت: در هیئت دولت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این سواحل را مطرح کردیم و سازوکاری برای آن تصویب شد تا در سطح ملی و با همکاری وزارتخانه‌ها بتوانیم از این سرمایه به نحو کامل استفاده کنیم.
رئیس‌جمهور یکی از نوآوری‌های بودجه ۱۴۰۱ را ایجاد صندوق پیشرفت برشمرد و گفت: با تشکیل صندوق پیشرفت در استان‌ها از ابتدای سال آینده، دولت یک تنخواه به همه صندوق‌ها پرداخت می‌کند و درآمدهای استان همچون مازاد مالیات، حق مالکانه معادن و اموال مازاد دولت به این صندوق واریز خواهد شد؛ به نحوی که بتواند با اشتغالزایی پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند.
رئیسی با اشاره به فروش محصولات کشاورزی به همسایگان، اظهار داشت: موافق ایجاد بازار مشترک مرزی برای فروش محصولات کشاورزی استان به کشورهای همسایه هستیم.
رئیس‌جمهور با رد خام‌فروشی خاطرنشان کرد: فعال کردن صنایع پایین‌دستی همچون پتروشیمی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند و استان هرمزگان ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام‌فروشی را دارد.
افزایش ۴۰ درصدی صدور نفت
صادرات غیرنفتی با جدیت انجام می‌شود
رئیسی همچنین در حاشیه سفر استانی خود به هرمزگان در ارتباطی ویدئوکنفرانسی با دوازدهمین اجلاسیه علمای بلاد در قم، با بیان اینکه در کنار رفع تحریم‌ها، مسئله خنثی‌سازی تحریم و صادرات غیرنفتی نیز با جدیت توسط دولت در حال انجام است، افزود: تورم نگرانی اصلی مردم است، طبق آمار بانک مرکزی تورم امروز کشور در ۷۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است ولی با این وجود سیر نزولی تورم در ایران آغاز شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت، گفت: جامعه امروز با نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو است و محوری‌ترین مسئله‌ای که امروز باید در کشور انجام شود، اجرای عدالت است.
این درحالی است که معاون فنی گمرک هم خبرداده تا نیمه اول امسال به‌طور میانگین ماهانه سه و نیم میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم.
به گفته او صادرات از شهریور امسال شتاب بیشتری گرفته است و به‌طور میانگین ماهانه پنج میلیارد دلار صادرات داریم و امسال تاکنون به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.
عسگری همچنین پیش‌بینی کرده با این شتاب تا پایان سال به ۴۶ میلیارد دلار صادرات برسیم.
رصد اوضاع منطقه
از سوی نیروهای مسلح کشورمان
از ضرورت‌هاست
رئیسی همچنین در جمع نمازگزاران مسجد شهرک امام علی‌(ع) با بیان اینکه امیدوارم رشادت‌ها، شهامت‌ها، ایستادگی‌ها و افتخارآفرین‌های مجموعه سپاه با قوت تداوم پیدا کند، گفت: در دوران دفاع مقدس پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دیگر نیروهای مسلح و انقلابی کشور، در جبهه‌های جنوبی و غربی و نیز در مناطق دریایی حقیقتا خوش درخشیدند.
رئیس‌جمهور افزود: پس از پایان دفاع مقدس نیز نیرو و توان سپاه در جهت سازندگی کشور به‌کار گرفته شد. هر جا که یک پروژه مهم و یک کار بزرگ در جهت رفع مشکلات کشور می‌بینیم، یک نیروگاه، یک پل، یک مجموعه عظیم صنعتی، راه‌ها و بزرگراه‌ها، مجموعه قرارگاه‌های سازندگی مرتبط با سپاه آنجا مشغول تلاش و کار هستند.
با ایجاد صندوق توسعه استان‌ها
نیازی به آقااجازه از تهران نیست
رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان هرمزگان گفت: با دوری که در بندر شهید رجایی زدم، به نظرم رسید که خام‌فروشی در حال اتفاق است و بدون ارزش افزوده، صادرات ارزش زیادی ندارد بلکه باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد.
رئیس‌جمهور افزود: صندوق توسعه استان می‌تواند به رفع خیلی از مشکلات استان‌ها کمک کند و درآمد‌های خوبی در این صندوق خواهد رفت که با نظر اعضای شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هزینه خواهد تا نیازی به آقا اجازه از تهران نباشد.
بازدید از نمایشگاه
توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران
در بندرعباس
رئیسی صبح روز جمعه در ادامه سفر خود به استان هرمزگان در بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه یکم دریایی، ضمن تقدیر و تشکر از فرماندهان و پرسنل این یگان، تصریح کرد: این نمایشگاه اثبات کرد که تحریم و تهدید مانع پیشرفت نیست.
رئیس‌قوه مجریه با اشاره به اراده قوی و توانمندی در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تا وقتی این روحیه انقلابی و بسیجی باشد، دشمن هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. آنچه امروز به کشور قدرت داده اراده پولادین است.
رئیسی خاطرنشان کرد: این احساس امنیت به‌دلیل اقتدار سپاه، ارتش و بسیج است. ارتش و سپاه در دل مردم جای دارند و ارتباط مردم با نیروهای مسلح بسیار
نزدیک است.
به برکت جمهوری اسلامی
کارهای زیادی در قشم انجام شده است
رئیسی همچنین با حضور در روستای گورزین با مردم این روستا دیدار و گفت‌وگو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.
پیگیری ساخت مرکز درمانی
و فعال شدن ظرفیت‌های گردشگری
در جزیره هرمز
رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در جزیره هرمز با مردم و مسئولین این جزیره دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیسی با اشاره به کمبود مرکز بهداشتی در جزیره هرمز اظهار داشت: یک مرکز فعال برای خدمت رسانی به مردم این جزیره و مسافران و گردشگران ایجاد شود.
افتتاح مرحله نخست
پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین پاسارگاد قشم
دیروز جمعه همچنین مرحله نخست پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین پاسارگاد قشم با حضور رئیس‌جمهور به صورت رسمی وارد مدار تولید شد. از مزایای پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین پاسارگاد قشم می‌توان به تضمین برداشت از پارس جنوبی، اشتغال‌زایی، تولید محصولات با کیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فرآورده از جمله قیر کشور اشاره کرد و توان افزایش
صادرات دارد.
یکی از پروژه‌ها که در دولت دوازدهم و قبل از تکمیل و رسیدن به مرحله بهره‌برداری در قالب «پیش‌راه‌اندازی» افتتاح شد، پالایشگاه نفت فوق‌سنگین قشم بود که 25 دی‌، 1399 در حالی که هنوز مراحل ساخت آن ادامه داشت، توسط ريیس دولت دوازدهم افتتاح شد.
با تغییر دولت در سال جاری و روی کار آمدن مدیریت جدید در وزارت نفت، بررسی‌های مسئولان جدید نشان داد که پالایشگاه نفت قشم همچنان ناقص است و تا مرحله تولید، فاصله دارد.
بررسی‌ها نشان داده که سال گذشته زمان پیش‌راه‌اندازی پالایشگاه نفت قشم، حتی اسکله و بخش‌های فرآیندی آن هم آماده نشده بود و اساساً آنچه که به‌عنوان پیش راه‌اندازی انجام شد، فاصله بسیاری تا تکمیل طرح داشت.
با جلسات مستمری که وزارت نفت دولت سیزدهم برای رفع مشکلات تکمیل این پالایشگاه داشت، در ماه‌های گذشته به‌تدریج مراحل تکمیل این پالایشگاه انجام شد و اکنون با گذشت یک سال از افتتاح اولیه آن در دولت قبل، این پالایشگاه به تازگی آماده گرفتن نفت سنگین شده است.
بدین ترتیب با جاری شدن نفت سنگین در لوله‌های پالایشگاه قشم، عملاً مرحله تولید از این پالایشگاه، در شرایط فعلی شروع شده است که آیت‌الله رئیسی آن را افتتاح کرد. در یک سال اخیر که دولت قبل این پالایشگاه را به‌اصطلاح پیش‌راه‌اندازی کرد، یک لیتر هم این پالایشگاه تولید قیر نداشته چراکه اساساً آمادگی تحویل گرفتن خوراک (نفت خام سنگین) را نداشت.
این پالایشگاه هم اکنون به ظرفیت کامل تولید رسیده که از مزایای آن می‌توان به تضمین برداشت از پارس جنوبی، اشتغال‌زایی، تولید محصولات با کیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فرآورده از جمله قیر کشور اشاره کرد.
فروش ویلاهای لاکچری مسئولان در قشم
برای ساخت پل خلیج‌فارس
در سفر هیئت دولت به استان هرمزگان همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از فروش ویلاهای لوکس و لاکچری مسئولان و سازمان‌ها در قشم برای تامین هزینه پل خلیج‌فارس و سایر زیرساخت‌های جزیره قشم خبر داد و گفت: ۲۸۰ میلیون یورو اعتبار برای تکمیل پل خلیج‌فارس قشم مورد نیاز است که با برنامه‌ریزی انجام گرفته و از طریق تهاتر نفتی توسط پیمانکار ایرانی ساخته می‌شود.
وی گفت: ویلاهای منتسب به نهاد ریاست جمهوری برای تأمین هزینه پل خلیج‌فارس و سایر زیرساخت‌های جزیره قشم به فروش گذاشته می‌شود.