kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
دیپلماسی اقتصادی در حال ثمر دادن

رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشور‌های همسایه 

توجه ویژه به ترانزیت کالا‌های عبوری خارجی از کشورمان در دولت سیزدهم باعث افزایش تجارت با کشور‌های همسایه شده به طوری که ارزش تجارت ایران با کشور‌های همسایه در ۹ ماهه امسال  ۴۲ درصد افزایش یافته است.
 
 
 
 
 
رئیس‌کل گمرک ایران روز پنجشنبه گفت: روابط تجاری‌مان با 15 کشور همسایه در 9 ماهه امسال، 18 درصد در وزن و 42 درصد در ارزش افزایش را نشان می‌دهد. در این مدت میزان تجارت با همسایگان از 75 میلیون تن کالا و ارزش 36 میلیارد و 800 میلیون دلار عبور کرد.
علیرضا مقدسی افزود: از مجموع تجارت 
122 میلیون و 455 هزار تنی کالا به‌ارزش 
72 میلیارد و 87 میلیون دلاری کشور در 9 ماهه امسال، 75 میلیون و 17 هزار تن کالا به‌ارزش 
36 میلیارد و 810 میلیون دلار با کشور‌های همسایه ایران بوده که به این ترتیب 61 درصد از وزن و 51 درصد از ارزش کل تجارت کشور، با 15 کشور همسایه بوده است.
وی ادامه داد: صادرات کشورمان به همسایگان، بیش از 57 میلیون و 335 هزار تن کالا به‌ارزش 18 میلیارد و 766 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه 9 درصد در وزن و 24 درصد در ارزش بیشتر شده و 62 درصد وزن و 53 درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس‌کل گمرک در خصوص واردات از کشور‌های همسایه یادآور شد: از مجموع واردات 30 میلیون تنی به کشور به‌ارزش 37 میلیارد دلار، 17 میلیون و 682 هزار تن کالا به ‌ارزش بیش از 18 میلیارد دلار از کشور‌های همسایه ایران بودند که عمدتاً کالای اساسی، مواد اولیه تولید و یا ماشین‌آلات تولید بودند.
مقدسی افزود: واردات از کشور‌های همسایه در 9 ماهه امسال 62 درصد در وزن و 68 درصد در ارزش افزایش یافته است و این میزان کالای وارد شده از کشور‌های همسایه 59 درصد وزن و 49 درصد کل واردات به کشور را به خود اختصاص دادند.
رشد 76 درصدی ترانزیت
وی درباره تجارت با کشور‌های همسایه تأکید کرد: یکی از سیاست‌های کلیدی دولت سیزدهم افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه است.
این مسئول در پایان اظهار کرد: عضویت و همکاری ایران با سازمان‌های اقتصادی اکو، همکاری‌های اسلامی، اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا، پیمان شانگهای و قرار گرفتن ایران در نقطه عطف کریدور‌های جنوب به شمال و شرق به غرب و توجه ویژه به ترانزیت کالا‌های عبوری خارجی از کشورمان در دولت سیزدهم می‌تواند ضمن تعمیق روابط سیاسی و تجاری با کشور‌های همسایه، باعث افزایش تجارت با کشور‌های همسایه و همسایگان آن‌ها و رشد عبور کالا‌های خارجی و درآمد‌های ناشی از آن نیز برای کشورمان شود در همین راستا در 9 ماهه امسال 9 میلیون و 158 هزار تن کالای خارجی از کشورمان عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 76 درصد رشد داشته است.
صادرات غیرنفتی ۴۶ میلیارد دلاری
معاون فنی گمرک هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی خبر داد: تا نیمه اول امسال به طور میانگین ماهانه سه و نیم میلیارد دلار صادرات غیر نفتی 
داشتیم.
فرود عسگری افزود: صادرات از شهریور امسال شتاب بیشتری گرفته است و به طور میانگین ماهانه پنج میلیارد دلار صادرات داریم و امسال تاکنون به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.
وی پیش‌بینی کرد با این شتاب تا پایان سال به ۴۶ میلیارد دلار صادرات برسیم. 
معاون فنی گمرک ادامه داد: مهم‌ترین دلیل رشد صادرات این است که متولی برگشت ارز از بانک مرکزی به وزارت صمت رفت و بر اساس دیدگاه واردات در برابر صادرات وزارت صمت، این میزان افزایش پیدا کرد که موجب افزایش انگیزه در صادرکنندگان گردید، همچنین لیست اقلام قابل ورود در برابر صادرات هم برای صادرکننده و هم واگذاری به غیر موجب شد که رشد صادرات زودتر محقق شود.
عسگری گفت:​ عبور از شرایط کرونا هم یکی دیگر از دلایل افزایش رشد صادرات بود.
وی درباره موانع پیشروی صادرات کشور هم گفت: یکی از مشکلات این بود که با برخی از صادرکنندگان به خاطر برگشت ارز برخورد قضایی شد که با تصمیم دولت قرار است مهلت برگشت ارز تمدید شود.
معاون فنی گمرک خاطرنشان کرد: در بخش حمل و نقل و کالاهای یخچال‌دار مقداری مشکل داریم که اگر ناوگان کامیون‌های یخچال‌دار برای کالاهای فساد‌پذیر بیشتر شود موجب رشد صادرات خواهد شد.
عسگری خاطر‌نشان کرد:​ باید رایزن‌های اقتصادی ما در بازارهای هدف فعال‌تر شود و همچنین در گمرک هم بتوانیم نشست‌ها را با گمرکات کشورهای همسایه افزایش دهیم و با این کارها شاهد افزایش بیشتر صادرات خواهیم بود.
گفتنی است مجموعه برنامه‌هایی که دولت سیزدهم درباره اولویت‌بندی سیاست تجاری در پیش گرفته کم‌کم در حال بروز نتایج اولیه است. در همین زمینه علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در توئیتی نوشت: «رشد قابل توجه صادرات غیرنفتی و گذار زود‌هنگام از 40 میلیارد دلار، بیشتر حاصل دلگرمی صادرکنندگان از رویکرد حمایتی دولت سیزدهم بود. با محقق شدن اقدامات و برنامه های زیرساختی دولت به زودی شاهد جهش چشمگیر در این بخش خواهیم بود».