kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
پیش بینی منابع بازرگانی خارجی:

صادرات ال.پی.جی ایران 2میلیون تن بیشتر می‌شود

منابع بازرگانی خارجی پیش بینی می کنند صادرات LPG ایران از ۵.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به هفت میلیون و 400 هزار تن در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید.
 
 
 
 
 
به گزارش ایسنا، این منابع گفتند: برآورد می‌شود مجموع صادرات قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت و ایران از ۳۶ میلیون و 500 هزار تن در سال ۲۰۲۱ به ۳۸ میلیون و 900 هزار تن در سال ۲۰۲۲ رشد کرده است. عمده این صادرات بر مبنای قراردادهای بلندمدت بوده است با این حال قطر در مواقعی LPG برای تحویل فوری عرضه کرده.
به گفته منابع بازرگانی، هند؛ بزرگترین خریدار محموله‌های خاورمیانه خواهد بود تا رشد مستمر تقاضای تجاری و مصرفی را تامین کند.
«اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس» برآورد کرد که تقاضای هند برای LPG در سال میلادی جاری یک و 93 صدم درصد رشد کرده و به بیش از ۲۸ میلیون تن می‌رسد.
منابع بازرگانی پیش بینی کردند؛ صادرات LPG ایران از 
۵.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به هفت میلیون و 400 هزار تن در سال ۲۰۲۲ رشد خواهد کرد. در واقع، تحلیلگران گفتند انتظار می رود ایران صادراتش را امسال به میزان یک میلیون و 900 هزار تن افزایش دهد.
ایران که از سال ۲۰۱۸ از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا هدف تحریم قرار گرفت، قصد دارد ۱۳۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز در سال ۲۰۲۲ اضافه کند. در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ ایران سه میلیون و 200 هزار تن به ظرفیت تولید LPG اضافه کرد که عمدتا از میدان گازی پارس جنوبی بود و پیش‌بینی شد که ۲.۲ میلیون تن دیگر تا سپتامبر سال ۲۰۲۱ اضافه می‌کند.
طبق آمار صنعتی، چین بزرگترین خریدار LPG ایران بوده و 
چهار میلیون و 940 هزار تن در سال ۲۰۱۹، حدود سه میلیون و 850 هزار تن در سال ۲۰۲۰ و یک میلیون و 965 هزار تن در فاصله ژانویه تا مه سال ۲۰۲۱ وارد کرد.
بر اساس آمار پلاتس، میانگین قیمت پروپان فوب خاورمیانه از ۳۷۱ دلار و شش سنت در هر تن در سال ۲۰۲۰ به ۶۴۵ دلار و 
72 سنت در هر تن در سال ۲۰۲۱ صعود کرد و میانگین قیمت بوتان فوب خاورمیانه از ۳۷۶ دلار و 63 سنت در هر تن در سال ۲۰۲۰ به ۶۲۷ دلار و 79 سنت در هر تن در سال ۲۰۲۱ رسید.
طبق آمار گمرکی چین، این کشور هفت میلیون و 195 هزار تن LPG از امارات متحده عربی، عمان، قطر، کویت و عربستان سعودی در فاصله ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ وارد کرد که کمتر از 9 میلیون و 94 هزار تن در سال پیش از آن بود.
اگرچه واردات LPG از عربستان سعودی ۳۲ درصد در مدت ۱۱ ماهه کاهش یافت و به ۶۳۱ هزار و ۱۱۹ تن رسید اما صادرات عربستان سعودی به چین در نوامبر ۲۴۳ و سه دهم درصد بر مبنای ماهانه بهبود یافت و به ۱۶۵ هزار و ۳۵۶ تن رسید.
بر اساس گزارش پلاتس، با کاهش واردات از خاورمیانه، صادرات آمریکا در مدت ۱۱ ماه نخست سال میلادی گذشته 81 و سه دهم درصد رشد کرد و به هفت میلیون و 772 هزار تن رسید.