kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور:

ظرفیت تولید ۷ میلیون تن گندم دیم در کشور وجود دارد

رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: ۹ میلیون هکتار اراضی مستعد برای کشت هفت میلیون تن گندم دیم در کشور وجود دارد.
 
 
 
 
 
خشنود علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درباره برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت دیم، اظهار داشت: در کشور حدود 9 میلیون هکتار اراضی مستعد کشت دیم در کشور وجود دارد که حدود پنج میلیون و 700 هزار هکتار در کشور زیر کشت دیم است و حدود سه میلیون هکتار نیز تحت آیش است. 
او افزود: طبق آمار سال 1398، حدود سه میلیون و 900 هزار هکتار در کشور تحت کشت گندم دیم است که این میزان می‌تواند تا چهار میلیون و 500 هزار هکتار افزایش یابد. همچنین 900 هزار هکتار اراضی دیم، تحت کشت جو است که تا یک میلیون و400 هزار 
هکتار قابلیت افزایش دارد.
رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: البته سطح کشت حبوبات دیم نیز 550 هزار هکتار و متوسط تولید در هکتار حبوبات 500 کیلوگرم است که این میزان نیز از 700 تا یکهزار کیلوگرم قابل ارتقاء بوده و این مسئله مهم در مزارع الگویی و نمونه انجام شده است.
علیزاده ادامه داد: به طور کلی دو راه حل مهم برای افزایش تولید در محصولات استراتژیک مثل گندم و جو وجود دارد اول استفاده از ارقام اصلاح شده بذر و دوم استفاده از بسته‌های فنی زراعی شامل دستورالعمل‌ها و مسائل فنی کشت که هر ساله به زارعین اطلاع‌رسانی می‌شود با رعایت این دو راهکار می‌توان میزان تولید گندم دیم را از 1.700 تا دو و نیم تن در هکتار ارتقاء 
داد. 
او تصریح کرد: البته این در شرایط کاملا دیم است و بعضی مناطق کشور این امکان را دارند با یک یا دو بار آبیاری تکمیلی میزان تولید را حتی تا سه تن در هکتار افزایش دهند. به عنوان مثال در پای سدها یا مناطقی که قبلا کشت آبی بوده، این کار شدنی است. در مجموع می‌توان تولید گندم دیم را تا هفت میلیون تن در سال افزایش داد و بخش عمده‌ای از نیاز کشور را تأمین کرد.
رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: در برنامه جهش تولید در محصولات دیم در نظر داریم سطح زیر کشت دانه‌های روغنی را به یک میلیون هکتار برسانیم. در حال حاضر میزان زیر کشت دانه‌های روغنی در کشور شاید حدود 100 تا 150 هزار هکتار زیر کشت دیم دانه‌های روغنی باشد.
علیزاده با بیان اینکه هدف‌گذاری شده سطح زیر کشت علوفه دامی به یک میلیون هکتار افزایش یابد، تاکید کرد:  با اطمینان می‌گویم علیرغم شرایط موجود و کمبود آب، کشت دیم کاملا اقتصادی و پایدار است به شرطی که بتوانیم از ارقام اصلاح شده و دستورالعمل‌های فنی که توسط موسسه تحقیقات دیم به کشاورزان ابلاغ می‌شود مورد استفاده واقع شود. دستورالعمل‌های فنی شامل عملیات خاک‌ورزی، تراکم مناسب کشت، عمق مناسب کشت، مبارزه با علف‌های هرز و غیره است و قطعا چنانچه این دو مسئله رعایت شود می‌توان شاهد تولید اقتصادی و پایدار محصولات دیم باشیم.