kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
انتقاد رئیس‌پلیس راهور از خودروسازان:

در تصادف زنجیره‌ای بهبهان «ایربگ» هیچ خودرویی باز نشد!

 


رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به تصادف زنجیره‌ای رخ داده در محور بهبهان به شدت از کیفیت ساخت خودروهای داخلی انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سردار سیدکمال‌هادیان‌فر در ششمین رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور که صبح دیروز در شهرک آزمایش برگزار شد با اشاره به حادثه رخ داده در محور بهبهان گفت: در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟، دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند، چرا استانداردها رعایت نمی‌شود؟ هادیان‌فر ادامه داد: در این حادثه من تأکید کردم که حتما سهم دستگاه‌ها مشخص شود، نه اینکه فقط بگوییم راننده عامل حادثه بوده بلکه مشخص شود که تک تک دستگاه‌ها چه نقشی در این حادثه داشته‌اند. وی افزود: با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت نباید وارد مه شد و قطعا وقتی خودرویی با چنین سرعتی وارد مه شود معلوم است که تصادف رخ می‌دهد. وقتی در هنگام مه تصادفی رخ می‌دهد اولین اقدام خارج کردن خودرو از مسیر و پیاده کردن سرنشینان است و این‌ها مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.رئیس‌پلیس راهور ناجا بیان داشت: در تصادفات اخیر شرایط زمستانی و ناپایداری جوی عامل بسیار مهمی بود. ما در این فصل شاهد این هستیم که در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه شرایط کاملا پایدار جوی به وضعیتی ناپایدار بدل می‌شود. البته ما ابلاغ کردیم که تمام همکاران ما در پلیس راه به محض مشاهده ناپایداری و مداخلات جوی مسیر را مسدود کنند و اجازه تردد ندهند؛ اما به هر حال در همین مدت زمان کم فاصله بین پایداری تا ناپایداری جوی نیز ممکن است ترددهایی رخ دهد، مانند آنچه که در بهبهان رخ داد و مسیری که به گفته شاهدان هیچ گاه در آن مه گرفتگی رخ نمی‌داد ناگهان غرق در مه شد.
هادیان‌فر درباره وظایف رانندگان در شرایط ناپایدار جوی نیز گفت: ما برابر ماده ۱۳۰ آیین نامه تصادفات رانندگی به صراحت داریم که در شرایط ناپایدار جوی و زمانی که دید راننده محدود می‌شود، راننده موظف است که در حریم امن جاده توقف کند تا زمانی که دید کافی ایجاد شود؛ اما همان طور که گفتم ما دیدیم که در حادثه بهبهان خودرویی با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت وارد مه گرفتگی شد.  
عدم توجه به جلو بیشترین عامل مرگ و میر در تصادفات اخیر
وی اظهارداشت: در همین تصادفات اخیر عدم توجه به جلو بیشترین سهم را در علل وقوع حوادث به خود اختصاص داد، به طوری که ۳۲ درصد از تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو رخ داد. عدم توجه به جلو یعنی یا راننده حواسش به تلفن همراه است یا در حالت خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی کرده یا حواسش جای دیگری بوده که متأسفانه عمده این بی‌توجهی‌ها نیز به واژگونی وسیله نقلیه منجر می‌شود.
رئیس‌پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در تصادفات رانندگی ۹۲ درصد علل وقوع مربوط به عوامل انسانی است، گفت: البته این به معنای بی‌توجهی به نقش دیگر دستگاه‌ها نیست. این ۹۲ درصد عددی است که کارشناسان مختلف در سراسر جهان آن را اعلام کردند اما به هر حال خودروساز، راه‌ها و... نیز در این خصوص مقصر هستند.
هر ساعت 2 نفر در حوادث رانندگی
کشته می‌شوند
هادیان‌فر به شمار کشته شدگان تصادفات رانندگی نیز پرداخت و بیان داشت: ۳۲ درصد از قربانیان حوادث ترافیکی سرنشین هستند،
۲۵ درصد نیز راننده هستند، حدود ۲۴ درصد نیز موتورسیکلت‌سواران بوده و مابقی نیز شامل عابران پیاده می‌شود. وی با بیان اینکه امروز تصادفات سومین عامل مرگ و میر است، گفت: خوشبختانه با اقدامات دولت محترم، بیماری کووید ۱۹ روزهای پایانی خود را طی می‌کند، اما می‌بینید که تصادفات همچنان وجود دارد. به طور متوسط روزانه ۳۵ تا
۴۷ نفر و حتی در بعضی از روزها تا ۶۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. این یعنی به طور میانگین در هر ساعت دو نفر در حوادث رانندگی کشته می‌شود.
رئیس‌پلیس راهور ناجا ادامه داد: حالا ما به ازای هر مورد فوتی بین ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مجروح داریم که این عدد بسیار بزرگی است، به ویژه آنکه حدود ۱۰ درصد از این مجروحان برای همیشه دچار معلولیت می‌شوند.
هادیان‌فر با بیان اینکه در سال ۹۹ شاهد کاهش چشمگیر تصادفات بودیم، ادامه داد: در سالی که گذشت شمار فوتی‌های حوادث رانندگی ۱۱.۵ درصد کاهش داشت. حدود ۶۱ هزار نفر کمتر مجروح شده و هزار و 600 نفر نیز نسبت به سال ۹۸ کمتر جان خود را از دست دادند اما متأسفانه در سال ۱۴۰۰ ما شاهد افزایش شمار فوتی‌ها بودیم چرا که ترددهای ما نیز افزایشی ۱۲ درصدی داشت و از ۴.۳ میلیارد پیمایش به ۴.۹ میلیارد پیمایش رسید. در این شرایط متأسفانه تا به امروز ۱۱ هزار و ۱۴۷ نفر در تصادفات سال جاری جان خود را از دست داده‌اند و حدود
۲۶۱ هزار نفر نیز مجروح یا معلول شده‌اند.