kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
سازمان جهانی بهداشت:

این وضع اگر تا دو ماه دیگر ادامه پیدا کند نیمی از اروپا به اُمیکرون آلوده می‌شود

 


سرویس خارجی-
سازمان جهانی بهداشت طی هشداری جدی اعلام کرده در صورتی که روند فعلی ابتلا به سویه اُمیکرون کرونا ادامه داشته باشد بیش از نیمی از جمعیت اروپا تا دو ماه آینده درگیر این بیماری خواهند شد.
شیوع گسترده اُمیکرون در آمریکا و اروپا همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها تعداد مبتلایان به این سویه در آمریکا روزانه از یک میلیون و 300 هزار نفر فراتر رفته و در اروپا نیز به سویه غالب تبدیل شده است. سازمان جهانی بهداشت اما روز سه‌شنبه هشدار داد در صورتی که نرخ فعلی ابتلا به سویه اُمیکرون کرونا ادامه یابد چیزی نزدیک به
370 میلیون نفر در اروپا  یعنی بیش از نیمی از جمعیت این قاره تا دو ماه آینده به این بیماری مبتلا خواهند شد.
«هانس کلاج»، مدیر امور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد که سویه اُمیکرون دارای یک موج جدید غرب به شرق است که در حال درنوردیدن سراسر اروپا است. «کلاج» در جمع خبرنگاران گفت: «با این نرخ ابتلا « موسسه سنجش و ارزیابی سلامت» پیش‌بینی می‌کند بیش از ۵۰ درصد جمعیت منطقه ظرف ۶ تا ۸ هفته آتی به اُمیکرون مبتلا خواهند شد.» منطقه اروپایی تحت نظر سازمان جهانی بهداشت ۵۳ کشور و منطقه که برخی از آنها در آسیای مرکزی واقع شده‌اند را در بر می‌گیرد. کیوج خاطرنشان کرد از میان این کشورها و مناطق، ۵۰ کشور مشاهده سویه اُمیکرون را تأیید کرده‌اند.مقام سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد «نرخ بی‌سابقه انتقال بیماری» در حال حاضر به معنای آن است که کشورها شاهد افزایش نرخ بستری در بیمارستان‌ها بر اثر کووید-۱۹ هستند. او با وجود این گفت که نرخ مرگ و میر بر اثر اُمیکرون کماکان روندی ثابت دارد.
به گزارش فارس«کلاج» تأکید کرده موج جدید، «نظام‌های سلامت و نظام‌های ارائه خدمات را در بسیاری از کشورهایی که اُمیکرون در آنها به سرعت شیوع پیدا کرده به چالش می‌کشد و این تهدید وجود دارد که ظرفیت‌های بیمارستانی بیش از پیش اشباع شوند». او با اشاره به داده‌های جمع‌آوری‌شده طی هفته‌های اخیر گفت که سویه جدید، سرایت‌پذیری بالاتری دارد و به جهت جهش‌هایی که حاصل کرده با سهولت بیشتری وارد سلول‌های بدن انسان می‌شود و می‌تواند حتی کسانی که قبلاً مبتلا یا حتی واکسینه شده‌اند را نیز درگیر کند. مقام سازمان جهانی بهداشت با وجود این تأکید کرده که واکسن‌های تأیید شده قادر  به ایجاد ایمنی در برابر مرگ و بیماری‌های شدید هستند.
 رسوایی جدید جانسون
از انگلیس هم خبر می‌رسد که افشاگری‌ درباره اینکه دولت جانسون در بحبوحه محدودیت‌های کرونایی اقدام به برگزاری جشن کرده فشارها بر نخست‌وزیر این کشور برای استعفا را افزایش داده است. «جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس پس از افشاگری‌ها درباره آنکه یکی از مقام‌های ارشد دولت او در بحبوحه اولین قرنطینه کووید-۱۹ با ارسال دعوت‌نامه‌ای از ده‌ها نفر از کارکنان دفتر نخست‌وزیری برای حضور در یک مراسم جشن دعوت به عمل آورده با رسوایی تازه‌ای رو‌به‌رو شده و فشارها بر او برای استعفا شدت گرفته است.
«مارتین رینولدز» از دستیاران دفتر نخست‌وزیر انگلیس بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان مجموعه نخست‌وزیری را برای حضور در یک جشن می‌گساری در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۰ (31 اردیبهشت 99)باغ مجموعه «شماره ۱۰ خیابان داونینگ» (خانه و دفتر کار رسمی نخست‌وزیر انگلیس) دعوت کرده است. او در این ایمیل از دعوت‌شوندگان خواسته خودشان مشروبات الکلی خودشان را به میهمانی آورده و «بیشترین لذت را از هوای مطبوع و لذت‌بخش ببرند.» طبق گزارش رسانه‌های انگلیس، در تاریخی که برای برگزاری این جشن اعلام شده، محدودیت‌های شدید و قرنطینه در انگلستان جاری بوده و حتی به مردم دستور داده شده بود از اجتماع بیش از ۲ نفر در اماکن سر باز نیز خودداری کنند.
تزریق واکسن تاریخ گذشته در آلمان
خبر دیگر از کرونا اینکه مقام‌های آلمانی روز سه‌شنبه اعلام کردند که حدود 1800 نفر از شهروندان این کشور در جنوب آلمان، هفته گذشته واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته کرونا دریافت کرده‌اند.مقام‌های بهداشتی محلی آلمان طی بیانیه‌ای گفتند یک مرکز واکسیناسیون در شهر «باواریان» واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته فایزر را به مردم تزریق کرده‌اند.بر اساس گزارش‌ها، دست کم به ۱۸۰۰ نفر در این مرکز واکسیناسیون، واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته تزریق شده و مقام‌های محلی به افرادی که این واکسن‌ها را دریافت کرده‌، اطلاع‌رسانی کرده‌اند.این مرکز واکسیناسیون در بیانیه‌ای گفت که هیچ خطری افرادی را که واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته دریافت کرده‌اند تهدید نمی‌کند و به این افراد تست پادتن رایگان پیشنهاد شده تا مشخص شود آیا آنها به دوز جدید نیاز خواهند داشت یا خیر.مرکزی واکسیناسیونی که این اشتباه را مرتکب شده اعلام کرد که دو نفر از کارمندانش را به دلیل عدم تبعیت از دستورالعمل‌های ایمنی در واکسیناسیون اخراج کرده است.
توقف تمرینات ارتش صهیونیستی
با شیوع کرونا
منابع خبری عبری نیز از توقف تمرینات پیشگیرانه ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شیوع ویروس کرونا میان سربازان این رژیم خبر دادند. به گزارش ایسنا، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر ابتلای چند ژنرال و چند هزار سرباز ارتش رژیم صهیونیستی به کرونا، شبکه هفت تلویزیون این رژیم اعلام کرد که ارتش اسرائیل تمرینات پیشگیرانه خود را متوقف کرده است.این تمرینات پس از آن متوقف شد که ارتش رژیم صهیونیستی سه‌شنبه از ابتلای دو ژنرال و پنج هزار تن از سرباز این رژیم به کرونا طی هفته گذشته خبر داد.پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی از ابتلای «عومر بارلیو»، وزیر امنیت داخلی و «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به ویروس کرونا خبر داده بودند.در روزهای اخیر، با توجه به گسترش شیوع ویروس جهش یافته «اُمیکرون»، رکوردهای ابتلای روزانه به کرونا در سرزمین‌های اشغالی شکسته شده است و این رژیم با موج پنجم شیوع این ویروس مواجه است.