kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

تلفات سنگین نیروهای امارات در شبوه /انصارالله: ۵۱۵ نفرشان را از پا درآوردیم

 

سرویس خارجی-
سخنگوی نیروهای مسلح یمن، ظهر دیروز از تلفات سنگین مزدوران اماراتی در استان شبوه (جنوب یمن) خبر داد و اعلام کرد: «به لطف خداوند، نیروهای ما توانستند طی چند روز گذشته خسارت‌های سنگینی به مزدوران و داعشیان امارات در استان شبوه وارد کنند.. ۵۱۵ نفر از مزدوران و داعشیان امارات از جمله چند فرمانده را از پای درآمدند و بیش از ۸۵۰ نفر از آنها هم زخمی شدند.»
سریال شکست‌های ائتلاف سعودی چند سالی است که پس از مجهز شدن انقلابیون به انواع سلاح‌ها و موشک‌های مدرن و صد البته‌اندوختن تجربه‌ها، شروع شده طوری که سعودی‌ها را گیج، سردرگم و عصبانی کرده است. ائتلاف سعودی اخیرا ویدئویی از یک انبار تسلیحاتی منتشر کرد و مدعی شد که این انبار متعلق به ارتش یمن است. اما تنها پس از گذشت چند ساعت فاش شد ویدئوی مذکور بخشی تقطیع‌شده از یک فیلم آمریکایی است. «ترکی المالکی»، سخنگوی ائتلاف سعودی که متوجه گاف بزرگ خود شده بود روز سه شنبه به استان شبوه یمن سفر کرد و از آنجا رسما اذعان کرد که گاف داده است: «ما متعهد به اعتبارسنجی و شفافیت رویدادهای عملیاتی و رسانه‌ای هستیم...ویدئویی بحث‌برانگیز به اشتباه به دست ما رسید و این جزء اشتباه حاشیه‌ای در تعامل با منابع بود.»
دولت نجات ملی یمن اما به این اعتراف اینطور واکنش نشان داد: «این خنده‌دار و در عین حال رقت انگیز است که سخنگوی متجاوز به رسوایی مفتضحانه خود درخصوص ساختن کلیپ‌هایی از سایت‌های موشکی که جز در فیلم‌ها وجود ندارد، اعتراف کرد و آن را حاشیه خطا خواند... هر حاشیه خطایی که قربانیان آن غیرنظامیان هستند و هر بار در نتیجه طبیعی تجاوز وحشیانه تکرار می‌شود، بزرگترین اشتباه و بزرگترین گناهی است که با حمایت آمریکا در حق مردم عزیزمان صورت گرفته است.»
تلفات سنگین مزدوران امارات
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم، ظهر دیروز از تلفات سنگین مزدوران اماراتی در استان شبوه (جنوب یمن) خبر داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «به لطف خداوند، نیروهای ما توانستند طی چند روز گذشته خسارت‌های سنگینی به مزدوران و داعشیان امارات در استان شبوه وارد کنند.» یحیی سریع اضافه کرد که نیروهای صنعاء توانسته‌اند تعداد ۵۱۵ نفر از مزدوران و داعشیان امارات از جمله چند فرمانده را از پای درآورند و بیش از ۸۵۰ نفر از آنها را مجروح کنند. سریع با استناد به داده‌‌های اطلاعاتی همچنین افزود که ۲۰۰ نفر از مزدوران و داعشیان وابسته به امارات نیز مفقود شده‌اند.
در ادامه این بیانیه آمده است: «در عین حال، خسارت‌ مادی وارده به ماشین آلات و خودروهای زرهی [مزدوران] به ۱۰۲ مورد رسیده و تعدادی از توپخانه‌های بزرگ و پیشرفته منهدم شده‌اند.» سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین خبر داد که ده‌ها موشک به سوی نقاط تجمع مزدوران و داعشیان امارات در استان شبوه شلیک شده است که در پی این اقدام، ده‌‌ها تن از آنها کشته و تعداد زیادی مجروح شده‌اند. یحیی سریع در ادامه با اشاره به اینکه جزئیات دقیق این عملیات‌ها به زودی اعلام خواهد شد، بیان کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با ایستادگی در برابر عناصر داعشی و مزدوران اماراتی حماسه‌ای از جهاد، قهرمانی و فداکاری رقم زدند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان این بیانیه ضمن تأکید بر آمادگی کامل برای دفاع از کشور یمن، مردم این کشور و مقابله با امارات تا زمان پیروزی، هشدار داد که عواقب اقدامات تنش‌زای امارات سنگین خواهد بود و اماراتی‌ها باید پیامدهای این تنش را متحمل شوند. مدتی است که درگیری‌های شدیدی میان مزدوران اماراتی و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان شبوه در جریان است. چندی پیش منابع نظامی یمنی از تلاش عربستان و امارات برای تحویل استان شبوه یمن به عناصر تروریستی القاعده خبر داده بودند. بنابر گزارش‌ها، اغلب شبه نظامیان حاضر در این گروه، از جریان‌های سلفی- تکفیری هستند.
پرچم رژیم صهیونیستی در سقطری
از سوی دیگر، کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از گردشگران صهیونیست در کوه‌های جزیره «سقطری» یمن منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد برخی از آنها پرچم رژیم صهیونیستی را به همراه دارند. بر اساس گزارش «وکاله الصحانه الیمنیه»، کاربران مذکور تأکید کردند، امارات گردشگران صهیونیست را به این جزیره می‌آورد و حمایت امنیتی کامل را برای آنها فراهم می‌کند؛ اقدامی که نشان می‌دهد عمدا قصد تحریک احساسات یمنی‌ها را دارد.
کاربری به نام «بن غالب» نوشت، اخیرا اعتماد گردشگران صهیونیست بسیار بیشتر شده به نحوی که برخی از آنها پرچم رژیم صهیونیستی را در گشت و گذار خود در سقطری در برابر چشم همه به دست می‌گیرند. در همین ارتباط اخیرا منابع آگاه از اقدام امارات در احداث یک مرکز جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در فرودگاه سقطری یمن خبر دادند.